Een prachtige standaard offerte. Wel of niet doen?

standaard offerte, wel of niet doen?

“Wij hebben niet echte offertes. Wij werken meer met een prijslijst”. Gaf een klant mij aan, toen ik ernaar vroeg.

Een prachtige standaard offerte

Van andere klanten hoor ik regelmatig terug: “Wij hebben een prachtige standaard offerte. Hierin staat alles beschreven wat onze klanten willen horen of weten”.

Doe je dat nu wel of niet? Een standaard offerte versturen. Als je maar één dienst aanbiedt kan het zijn dat een standaard offerte aantrekkelijk lijkt. Maar op het moment dat al jouw klanten letterlijk exact dezelfde offerte krijgen, laat je echt iets liggen.

Een standaard offerte is eigenlijk geen goed idee.
Een prachtige standaard offerte, wel of niet doen?

Er is niets mis met standaardisatie

Begrijp me niet verkeerd. Er is niets mis met standaardisatie. De opbouw van je offerte kan hetzelfde zijn, het kan zijn dat je dezelfde elementen laat terugkomen en zelfs dezelfde prijzen zijn prima.

Maar als je diensten aanbiedt en je maakt voor al jouw klanten exact dezelfde offerte, dan vergeet je iets heel belangrijks.

Klanten willen zichzelf herkennen in de offerte

Klanten willen zichzelf namelijk herkennen in de offerte. Ze willen merken dat die offerte over hen gaat! Ze willen de problemen herkennen, waarvoor jij een oplossing biedt. Ze willen voelen dat de oplossing echt bij hen past.

Een standaard offerte geeft niet dat WOW- dit-gaat-over-mij-gevoel. En dat is wel nodig bij een offerte.

De ene klant is de andere niet. En ondanks dat jij als expert weet dat er een grote overlap is, wil jouw klant uniek zijn. En terecht!

Dus lever jij diensten en werk je met alleen een prijslijst of een standaard offerte, dan laat je geld op tafel liggen. Zo simpel is dat.

Om te zorgen dat een klant zich herkent in de offerte, zul je het persoonlijk moeten maken. In de volgende nieuwsbrief zal ik daar wat meer over vertellen.

Offerte training: Onweerstaanbare Offertes Maken

Op 1 september start de training Onweerstaanbare Offertes Maken. In deze training leer je

  • Wat je exact moet ophalen in een verkoopgesprek om een goede offerte te maken
  • Hoe je een offerte persoonlijk maakt
  • Welke opbouw een succesvolle offerte heeft
  • Wat je kunt doen om te voorkomen dat je na het maken van een offerte niets meer hoort

Deze training bevat 4 live masterminds met de hele groep. De lessen kan je online vinden. 4 weken achter elkaar op woensdag van 9 tot 10 uur beantwoord ik de vragen die hebt over de stof of over de toepassing in jouw praktijk.

Zojuist sprak ik een van mijn klanten uit de vorige training en die gaf aan: “Dat wilde ik je nog zeggen, maar het feit dat je elke week met een groepje ‘bij elkaar komt’ vind ik zo tof. Je krijgt echt een band met elkaar!”.

Klik hier voor meer info of inschrijven!

Gratis Bonus

Wist je trouwens dat je als deelnemer gratis lid bent van mijn online salesplatform. Op dit platform praten we over salesonderwerpen. En iedereen die een training volgt bij mij, krijgt toegang tot dit platform. Zo heb je altijd een ‘groepje’ om mee te sparren. En natuurlijk deel ik daar mijn kennis over sales.

Vorige week sprak ik ook over offertes in mijn blog: Ik hoor maar niets op mijn offerte!

Ik wens je een week met unieke en succesvolle offertes!

gerelateerde artikelen