MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Hoe verhoog je het commitment van jouw klanten?

commitment“Het werkt het niet als ik mijn klanten vertel wat ze wel en niet moeten eten”, vertelde Patricia mij laatst. Patricia is een coach die haar klanten helpt met voeding en fitnessbegeleiding.

“Als ik vertel dat ze in de ochtend fruit moeten eten en in de avond veel groenten en ik zeg erbij dat ze geen tussendoortjes mogen, dan stoppen ze na een week alweer met gezond eten! Gewoon omdat er teveel moet. Dat vind ik zonde. Het gaat erom dat ik uitleg wat gezond is en wat niet, maar dat zij zelf kiezen wat ze hiermee doen.

Door klanten zelf de verantwoordelijkheid te laten nemen, is het hun eigen plan en kunnen ze erachter staan. Het resultaat is dat ze veel langer gezond gaan leven omdat ze echt commitment hebben voor het plan.

Anders is het iets dat ik voor ze bepaal. En dat werkt niet, of maar heel kort”, geeft Patricia aan.

 

Commitment van klanten is heel belangrijk.

 

Als een klant gecommitteerd is, zal een klant:

  • Hard mee willen werken aan de oplossing (gemotiveerd zijn).
  • Het resultaat herkennen als zijn resultaat.
  • Het resultaat daardoor veel meer waarderen.
  • Zichzelf meer waarderen, omdat hij of zij dit toch maar mooi gedaan heeft.
  • Jou meer waarderen, omdat jij hem of haar geholpen hebt dit zelf te bewerkstelligen.

Het fijne is dat je zelf dus met veel meer gemotiveerde klanten werkt die hogere resultaten halen én die jou meer waarderen.

We zijn allemaal geneigd verantwoordelijkheden over te nemen van onze klanten.

Een van mijn andere klanten vertelde ook dat ze soms zo hard moet werken om iets voor elkaar te krijgen. Ze noemde het voorbeeld van ‘trekken aan een dood paard.’ Ik gaf haar aan dat dat te maken heeft met ‘overgenomen verantwoordelijkheid’. Als je heel graag wilt helpen kan het zijn dat je ‘het dan zelf maar doet’. Het nadeel is dat jouw klant in dat geval geen onderdeel uitmaakt van de oplossing en dus geen commitment heeft.

 

Een klant verhoogt zijn commitment door harder te werken.

 

Het klinkt misschien gek, maar hoe harder je jouw klant laat werken, hoe meer commitment die klant zal hebben voor het resultaat. En hoe hoger het resultaat dus wordt.

Nog een voorbeeld om duidelijk te maken dat geen verantwoordelijkheid leidt tot geen commitment:

Toen ik nog particuliere tarieven hanteerde voor mijn coaching (heel lang geleden, hoor!), kwamen klanten regelmatig ‘niet opdagen’. Ook ‘vergaten’ ze hun opdrachten te doen, of kwamen ze te laat. Toen ik stopte met mijn particuliere tarieven en ik mijn prijzen verhoogde, gebeurde er iets heel anders:

  • Klanten vergaten nooit meer de afspraak.
  • Ze waren altijd ruim op tijd.
  • Ze hadden hun huiswerk af.

Het verhogen van je tarieven kan ook zorgen voor meer commitment. Het wordt zelfs nog beter: Ik maak het nu regelmatig mee, dat klanten mij vragen om specifiek huiswerk mee te geven, zodat ze kunnen oefenen met datgene dat ze belangrijk vinden. Dat is toch geweldig!

Veel ondernemers helpen hun klanten graag.
Zo graag, dat ze hen soms dingen uit handen nemen die je beter bij je klanten kan laten. Ik kan me herinneren dat ik vroeger tijdens trainingen zei: ”Ik noteer wel wat er allemaal gezegd wordt en zet het dan door naar P&O”. Niemand voelde zich dan gecommitteerd aan het overzicht dat ik aan het maken was. Nu zeg ik: “Wie noteert alles wat moet worden doorgezet?” Degene die dan zijn hand opsteekt, is ook echt gecommitteerd. Dat betekent dat diegene zich verantwoordelijk voelt voor wat er op de lijst komt, maar ook wat er vervolgens met de lijst gebeurt. Zo is het overigens ook in vergaderingen. Laat het team verantwoordelijk zijn voor de acties die eruit voortvloeien. Laat ze dus zelf een lijstje maken. Zo zijn ze gecommitteerd aan de acties en bereid daar aan te werken.

Dus wil je commitment van jouw klant

  • geef hem dan verantwoordelijkheid,
  • laat hem werken voor zijn resultaat en
  • zorg dat jouw prijzen het commitment in de hand werken.

Omdat ik weet hoe moeilijk het is om het commitment te verhogen bij je klant, wil ik je graag helpen met het 30 Dagen VIP-traject ‘Maak een fantastisch aanbod waar klanten voor terugkomen!’

Je leert tijdens dit 30 Dagen VIP-traject het volgende:

  • Wie het meeste baat heeft bij jouw aanbod, zodat je deze doelgroep moeiteloos zelf kunt benaderen.
  • Hoe je een fantastisch aanbod maakt, waar klanten voor terugkomen, waardoor acquisitie minder tijd en energie kost.
  • Hoe je jouw aanbod schaalbaar maakt (geschikt voor meer klanten tegelijk), waardoor je meer mensen tegelijk kan helpen en meer omzet genereert.
  • Hoe je hoge prijzen vraagt, waardoor je sneller meer kan verdienen.

Je wordt behandeld als een echte VIP. Ik leg je heerlijk in de watten. Ik heb alleen oog voor jou enVIP transparant
je bedrijf. Dit unieke 30 Dagen VIP-traject bestaat uit een aantal verschillende onderdelen:

  1. Een online opdracht waardoor je ontdekt wie het meest baat heeft bij jouw aanbod.
  2. Een hele dag mijn persoonlijke één-op-één begeleiding waarin je jouw aanbod ontwerpt.
  3. Een persoonlijke coach call aan het eind van het traject om je te helpen bij eventuele belemmeringen.
  4. Toegang tot de speciale besloten Facebook groep waarin je je vragen kwijt kunt.

De live dag waarop jij met mij aan de slag gaat wordt gehouden op een fantastische locatie in de buurt van Amstelveen/Abcoude en duurt van 10.00 uur tot  16.00 uur. Deze dag wordt in overleg vastgelegd.

De prijs voor dit 30 Dagen VIP-traject is normaal € 1.497,- excl. BTW, maar als je boekt in de maand maart, is de prijs slechts € 997,- excl. BTW.

Ben je nieuwsgierig naar wat dit 30 Dagen VIP-traject voor jou kan betekenen? Bel me of mail me voor meer informatie of meld je gelijk aan via de button.

[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” target=”blank” background=”#f78b1e” size=”7″]JA, ik meld me graag aan[/su_button]

Ik zie ernaar uit je te helpen!

Let op, dit aanbod geldt alleen als je boekt in de maand maart!

 

 

Deel gerust met je netwerk!

gerelateerde artikelen

Reacties