Mijn legacy in sales

Misschien is het de leeftijd, is het een midlife of ben ik eindelijk toegekomen aan de diepere lagen van bewustzijn? Of misschien is het het overlijden van een familielid, dat mij doet stilstaan bij de wat diepere zaken? Any way ik ben al even aan het nadenken over mijn legacy als trainer van harde resultaten met zachte sales.

Mijn legacy in sales

Wat is mijn legacy in sales? Wat wil ik nalaten? Wat wil ik veranderen aan de wereld, wat er nog zal zijn, als ik er niet meer ben? Hele grote gedachten, misschien te groot voor jou op dit moment. Maar voor mij -als aanhanger van Stephen Covey- is het essentieel om te beginnen met het einddoel voor ogen.

Sales heeft een slechte naam, en terecht!

Sales heeft een slechte naam, en terecht! Commercie heeft voor veel mensen een nare bijsmaak en ik snap het ook nog. Ik zie nog steeds mensen sales bedrijven zoals het niet zou moeten, in mijn optiek:

De man die mijn staafmixer aanpakte voor reparatie, mij niet aankeek en aangaf dat de fabriek zou beoordelen of de staafmixer wel echt stuk was, is daar een levend voorbeeld van. Alsof ik -met mijn drukke agenda- voor mijn plezier met een staafmixer die niet stuk is, naar een winkel ga in een andere woonplaats, om hem lekker voor Jan Doedel te laten repareren. Het idee alleen al! Hoe kan je zo stom zijn! Het feit dat de informatiefolders voor mij op zijn kop lagen op de balie is voor mij een teken dat ze daar vanuit zichzelf denken en zich niet verplaatsen in de klant. Ik heb er een foto van gemaakt, want anders geloof je het misschien niet eens!

Denk vanuit de klant, niet vanuit jezelf

Sales in mijn ideale wereld

In mijn ideale wereld zal sales nooit meer hetzelfde zijn als het was. Het voorbeeld hierboven bestaat niet in mijn ideale wereld. Deze man zou in mijn ideale wereld zeggen: “Wat vervelend dat deze staafmixer niet naar behoren werkt. En dat na 4 maanden al! Dat had nooit mogen gebeuren! Ik zal kijken wat we kunnen doen om zo snel mogelijk een werkende staafmixer bij u af te leveren. Dit zijn de opties:

1…we laten hem repareren en dat duurt 3 weken
2…we laten hem repareren en u krijgt ondertussen een ander model mee
3…u krijgt direct een nieuwe

Wat zou voor u het prettigst zijn?”

Sales is een prachtig vak

Ik geloof dat sales een prachtig vak is. Een vak waarin communicatie en empathie essentieel is. Salesgesprekken kunnen verrassend zijn, bijzonder, gevoelig, vernieuwend, inspirerend, verhelderend, leerzaam, verbindend, om te lachen, etc. Voor beiden bedoel ik dan natuurlijk! Niet alleen voor de verkoper, maar juist ook voor de klant. Dat is wat ik wil nalaten. Dat zowel verkopers als (potentiele) klanten het woord sales zien als iets van waarde. Je helpt een ander, je luistert om te begrijpen, niet om de deal te sluiten.

Haal meer uit jouw salesteam

Om mijn impact te vergroten wil ik dan ook de mensen helpen, die verkopers aansturen. Ik wil ze helpen om hun verkopers prachtige gesprekken te laten voeren. Ik wil ze helpen met het nadenken over hoe ze meer uit hun salesteam kunnen halen! Zodat het voorbeeld in deze nieuwsbrief straks niet meer bestaat. Zodat deze salesmanagers een groep gemotiveerde verkopers hebben, die allemaal weten dat sales een prachtig vak is en genieten van de gesprekken die ze hebben met hun klanten.

De komende weken zal ik meer vertellen over hoe ik denk dat we jou als salesmanager kunnen helpen meer uit jouw salesteam te halen.

Ik wens je een prachtige week met bijzondere gesprekken!

gerelateerde artikelen