MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Verkopen: Ik was een echte advertentieverkoper

Verkopen lukt niet altijd
  • Heb jij je omzet niet gehaald?
  • Had jij je bonus in je hoofd al uitgegeven aan die gave …
  • Benijd jij je collega die het wel haalde?

Voor mij golden alle genoemde zaken…

Advertentieverkoper in Amsterdam

Ik werkt voor het Nederlands/Belgische magazine: Style Magazine. Het was een magazine dat in de ‘betere buurten’ werd verspreid en dat per regio/stad eigen advertenties had en leuke acties.

In regio Amsterdam werkte we met zijn tweeën. We hadden alle ondernemers/winkels simpel verdeeld: Ik deed alle bedrijven met de A, de C, de E enzovoorts. Mijn collega deed alle bedrijven met de B, de D, de F etc. Zo kon er nooit verwarring ontstaan over wie welke klant mocht benaderen.

Toentertijd ging ik met mijn bestickerde Opel Corsa elke dag van Baarn – waar ik woonde – naar Amsterdam, om advertenties te verkopen aan de lokale ondernemers.

Nou ja, verkopen…Eigenlijk verkocht ik niets

Nou ja, verkopen…Ik bood ze aan… Eigenlijk verkocht ik niets…Want niemand zei ooit ‘ja’.

Ik had de meest leuke gesprekken en had het echt naar mijn zin. Ik weet nog als de dag van gisteren hoe leuk het was als ik de Utrechtsestraat in kwam. De ondernemers daar kende mij inmiddels goed en zwaaiden naar me. Soms als ik de winkel in kwam, riepen ze naar achteren:” Ze is er weer! Marie-José is er!”. Dan kwam de eigenaar met een grote glimlach naar me toe en kreeg ik een kop koffie.

En hoe leuk het ook was, het stak me nogal dat ik niets verkocht. Niet alleen omdat dat dit het doel van mijn baan als advertentieverkoper was, maar ook – en niet in de laatste plaats – omdat ik op commissiebasis werkte. Ik kreeg een heel klein beetje salaris en de rest zou gebaseerd zijn op mijn verkopen…

Tja daar had ik dus een probleem. Want omdat ik niets verkocht, had ik ook niet genoeg salaris. Ik heb zes maanden op een houtje gebeten. Ik werd er overigens wel erg slank van…En mijn collega verkocht aan de lopende band! Dat deed wel iets met me…

Je geloof het niet

Na zes maanden besloten we (Style Magazine en ik) onze samenwerking op te zeggen. Ik reed voor de laatste keer die leuke Utrechtsestraat in. Om afscheid te nemen van deze toffe mensen. Maar ook omdat ik dacht: Dit is de laatste kans dat we een special kunnen doen over de Utrechtsestraat. Want hierna ben ik er niet meer. Overal waar ik binnenkwam vertelde ik dat ik wegging en dat ik vond dat ze nu maar eens ‘ja’ moesten zeggen, anders lukte het niet meer met die toffe special.

En je gelooft het niet. Maar op die laatste dag heb ik zoveel advertenties verkocht dat mijn commissie voor zes maanden in één keer werd goed gemaakt!

Hoe lukte het me nu wel?

Ik heb m’n hoofd er over gebroken. Hoe lukte het me nu wel? Hoe kon het dat ik al die tijd niets verkocht en vervolgens op één dag een enorme knaller maakte? Ik wist toen niet wat ik nu wel weet…

En ik zal het jou ook vertellen. Het heeft alles te maken met:

Totaal onthecht zijn van het resultaat

Oftewel: Het verkopen helemaal loslaten en alleen maar bezig zijn met: Hoe kan ik jou helpen?

Ik maakte me serieus zorgen dat die ondernemers nooit meer de kans op een fantastische special hadden over de Utrechtsestraat. En ik gunde ze dat zo! Het waren zulke prachtige zaken met zulke leuke mensen! Omdat ik niet meer bezig was met verkopen, maar alleen maar bezig met helpen (verkopen zonder te verkopen) gaf ik eindelijk aandacht aan het juiste. Zonder uitzondering tekende iedereen die dag.

Deze zes maandenlange ellende, maar vooral de bijzondere ontknoping heeft me enorm geholpen. Al duurde het jaren voor ik het snapte.

Een methode om te verkopen die wel werkt

Inmiddels heb ik mijn eigen salesmodel ontwikkeld. Een methode die wel werkt. Nu begrijp ik heel goed waarom iets wel of niet werkt. De methode Verkopen zonder te verkopen is gewoon te leren. En als jij ook maar iets herkent hierin, raad ik je aan om deze methode te leren. Omdat het een methode is die het niet alleen makkelijk maakt, maar ook prettig en waardevol. Voor jou én jouw klanten. Hoe chill is dat?

Je kunt deze training nu ook online volgen. De training heet: Harde resultaten met zachte sales en leert jou precies wat maakt dat het nu ineens wel (gemakkelijk) lukt! Voor slechts Euro 797,- leer jij deze methode. En zeg eens eerlijk: Hoeveel klanten zou jij extra moeten krijgen om dit bedrag eruit te halen? Precies! Een no brainer dus!

In je eigen tijd en tempo kan je de vijf modules doorlopen. Er zijn oefeningen, voorbeelden van mijn klanten, voorbeelden uit mijn eigen praktijk, video’s etc. Hier kan je de training boeken en direct starten!

Ik wens je een week waarin verkopen gemakkelijk gaat!

gerelateerde artikelen