“Ik heb nog een hoop te leren, dus ik begin als mentor!”

Afgelopen week had ik een fijn gesprek met een klant van mij. Op dit moment ben ik zijn team aan het trainen in sales. We doorlopen samen alle leerfasen. Ik stelde voor om één van zijn teamleden een coachende rol te geven in een komende training. “Nee, hij is nog niet toe aan de rol van mentor”, gaf mijn klant aan. “Deze jongen heeft zelf ook echt nog wat te leren”, verduidelijkte mijn klant. 

Ik vertelde hem wat ik jou nu ook vertel:

De meeste mensen kennen de verschillende leerfasen van Maslov wel:
1.      Onbewust onbekwaam
2.      Bewust onbekwaam
3.      Bewust bekwaam
4.      Onbewust bekwaam

De rol van mentor als je net begint

Ik zal ze hieronder kort verduidelijken:

1.      Onbewust onbekwaam


Eigenlijk is dit de fijnste leerfase. Je kan iets niet maar je bent je er ook niet bewust van. Wat een heerlijke onwetendheid! Ik leg het principe uit, nav mijn eigen ervaring: Ik ben 4 jaar, ik kan niet autorijden, maar ik ben me daar niet bewust van. Heerlijk dus!

2.      Bewust onbekwaam


Toen werd ik 18 jaar. We gingen regelmatig met een vriendengroep uit, naar een naastgelegen dorp. Mijn toenmalige vriendje Herman had een gouden Opel Cadet. Soms reed hij zelf, maar soms vroeg hij een ander om als BOB terug te rijden. Regelmatig kwam de vraag ook bij mij. “Nee, ik kan niet rijden”, zei ik dan. Na een aantal keer werd het mij pijnlijk duidelijk dat ik niet kon rijden. In deze fase kan je iets niet, maar je bent je er bewust van. Dit is niet zo’n leuke fase. In deze fase kan je er tegenaan lopen dat je iets niet kan. Het voordeel is wel dat die pijn of het ongemak, ook een prikkel is om er iets aan te doen! Dit is dus de tweede leerfase
3.      Bewust bekwaam

In deze derde leerfase besloot ik rijlessen te nemen! En ik geloofde het zelf niet, maar na een aantal lessen (minstens 40 geloof ik) had ik het felbegeerde rijbewijs in handen! Ik besloot gelijk de weg op te gaan. Als je me toen had zien rijden, had je waarschijnlijk gedacht dat ik een imaginary friend bij me had. Want, omdat ik het wel kon, maar nog erg moest nadenken over alle handelingen, sprak ik alles hardop uit: “Binnenspiegel, buitenspiegel, naast, richtingaanwijzer, remmen, terug naar zijn 2 en gaan!”. En zo zat ik de hele weg te praten tegen mezelf. Ik kon het wel, maar moest overal erg over nadenken.

4.      Onbewust bekwaam

Ik weet nog dat mijn auto voor de zoveelste keer een grote beurt kreeg en ik een leenauto van de garage kreeg. De garage gaf aan dat het een Ford Mondeo was, of dat ok was? Ik kan me herinneren dat ik dacht: “Wat maakt mij dat uit”. Inmiddels kon ik in elke auto instappen en wegrijden, zonder dat ik er mee bezig was. Ik kon autorijden en het kostte mij geen enkele moeite meer. Dit was de laatste leerfase…toch?

Fase 5?!

Nu heb ik jarenlang gedacht dat er 4 leerfasen waren. Totdat iemand mij vertelde dat er nog een leerfase 5 was?! Deze fase heet:

5.      Mentor: Bewust bekwaam

Ja, zo ken ik er nog wel een paar, dacht ik gelijk. Maar de uitleg deed mij beseffen dat dit een hele belangrijke leerfase is, kijk maar:
Je hebt fase 4 gehad: Onbewust bekwaam. Je kan het en het kost je geen enkele moeite meer. Maar als iemand jou vraagt hoe je dat doet, is het lastig antwoord te geven. “Ja, uh… je doet het gewoon!”. Maar in de rol van mentor kan je opnieuw Bewust Bekwaam zijn. Je bent inmiddels in staat een ander exact te vertellen hoe je dit doet.
De werking hiervan heb ik ten volle ervaren toen ik een aantal jaar geleden mijn diploma Public Speaking haalde in Londen bij Andy Harrington. We hadden in ‘no-tempo’ de 72 punten geleerd waarop je beoordeeld zou worden in je eindspeech. En om deze onderdelen goed te kunnen uitvoeren, werden we gevraagd om op een aantal van deze punten onze medecursisten te beoordelen tijdens het oefenen. Zo werden we mentor, terwijl we zelf nog niet eens alles onder de knie hadden.

Maar het effect als mentor was ongelooflijk

 Het effect was ongelooflijk, want doordat we bij anderen moesten letten op bepaalde punten, leerden we deze zelf veel sneller! Ik gebruik deze methodiek in mijn trainingen regelmatig, door deelnemers elkaar te laten helpen, ook al hebben ze de stof net zelf geleerd. Hierdoor beklijft het veel beter! 

Dus juist als je er niet aan toe bent, is het belangrijk dat je het al doet in de rol van mentor! Hierdoor zal de stof veel sneller eigen worden. De klant waarover ik in het begin vertelde, vond dit ook een goed idee. En zo geschiedde het.
Ik wens je een week waarin je veel leert én mentort!

Laat een reactie achter