MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Wil je gelijk of geluk? Allebei kan namelijk niet…

Wil je gelijk of wil je geluk?

Deze week was ik bij een nieuwe klant. We hadden al veel gesproken over zijn afdeling met adviseurs. Ik had ze allemaal al eens gezien en in actie gehoord tijdens het meeluisteren.

Nu zouden we de volgende stap gaan zetten met deze adviseurs.

Naar aanleiding van het meeluisteren kon ik bepalen waar nog winst te bepalen was en wat er in een training dus aan de orde zou kunnen komen. Aan de telefoon spraken we over wat ik had opgehaald in de meeluistersessies en wat mijn advies is voor de onderdelen die we in de salestraining aan bod moesten laten komen. We planden direct een dag in.

Wil je gelijk of geluk? Allebei kan namelijk niet…

En daar ging het mis…

Mijn klant was ervan overtuigd dat we één dag zouden inplannen voor zijn 14 mensen. Ik was in de veronderstelling dat wij twee groepen hadden besproken voor zijn mensen. Ik train normaal maximaal 8 mensen in één groep, omdat iedereen dan genoeg aandacht krijgt en kan oefenen met de stof.

Toen ik bij mijn klant langsging om de offerte door te spreken liet hij weten dat het voor hem als onprettig voelde dat er ineens twee dagen ingepland moesten worden. Mijn eerste gevoel was om hem aan te geven dat ik dat toch al gezegd had. In mijn offerte had ik ook over twee dagen gesproken en in de begeleidende mail stond ook dat we nog één dag moesten inplannen, naast de dag die we al hadden gepland..

Maar ik kon nog net mijn woorden inslikken. Ik dacht er in stilte even over na. Of we het nu wel of niet besproken hadden, als deze klant het anders had ervaren, was het nodig om daar nu aandacht aan te besteden.

Wil je gelijk of geluk?

Wil je gelijk of geluk? Dat zeg ik regelmatig tegen mijn deelnemers in mijn training. Allebei gaat namelijk niet…Als ik mijn gelijk zou halen, zou ik deze klant een heel onprettig gevoel geven. In dit geval is het belangrijk je gelijk even helemaal los te laten en gewoon open vragen te stellen. Hierdoor begrijp je beter wat jouw klant beweegt.

Ik vroeg hem wat het voor hem zo belangrijk maakte om iedereen in groep te hebben. Toen hij uitlegde hoe hij ernaar keek werd het mij duidelijk. En eerlijk is eerlijk, ik begreep hem precies.

De kunst is om een ander te begrijpen

De kunst is niet om je gelijk te halen, maar om een ander te begrijpen. Zodat je iets kunt doen voor jullie beider geluk. Voor deze klant was het logisch dat het hele team in één training zou zitten. De rest is niet belangrijk. En hoe dit afloopt weet ik nog niet. Maar ik kies in elk geval voor geluk en niet voor gelijk. Ik ben benieuwd hoe dit voor jou klinkt?

Wil je gelijk of geluk? Allebei kan namelijk niet..

Als je geluk wilt, dan moet je in de toekomst meer begrijpen in plaats van begrepen worden. Natuurlijk zal ik voortaan duidelijker zijn over de grootte van de groepen. Dat heb ík er dan weer van geleerd. Wil je gelijk of wil je geluk?

Ik wens je veel geluk komende week!

gerelateerde artikelen