MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Kijk door de ogen van jouw klant, kan jij dat?

Kijk door de ogen van jouw klant

Regelmatig krijg ik van de directie te horen dat hun mensen het soms lastig vinden om commercieel te zijn. Dat is natuurlijk lang niet bij alle branches, maar bij bijvoorbeeld kinderopvang, voelt het soms gek om commercieel te denken.

Vandaag sprak ik Erik, een directeur van zo’n kinderopvangorganisatie. Hij gaf aan dat zijn mensen dat ook vaak lastig vinden. Ik kan me dat voorstellen. Tenminste als je denkt dat commercieel zijn een trucje is om een klant geld uit de zak te kloppen.

Maar dat geloof ik natuurlijk niet. En Erik gelukkig ook niet.

Je echt verplaatsen in een klant is waar het omgaat

Je echt verplaatsen in een klant is waar het om gaat in mijn optiek. Bij commercieel denken. Hij had dat tot kunst verheven! Toen ik hem vroeg hoe hij begonnen was in de kinderopvang vertelde hij mij een prachtig verhaal. Er kwam een mooie kans voorbij op een pand dat hij kon exploiteren. Toen hij op de grond ging zitten en letterlijk de ooghoogte had van een klein kind, begon de droom…Hij maakte van het pand een kinderopvangorganisatie.

Kijk door de ogen van jouw klant

Kijk door de ogen van jouw klant, is zijn devies. En ook dat van mij trouwens, dus dat schept een band. Hij kijkt nog regelmatig door de ogen van zijn klant. Hij gaat op de verschillende locaties (het zijn er inmiddels veel meer) regelmatig op de grond zitten om te kijken door de ogen van zijn klant. Hoe ziet zijn locatie eruit door de ogen van een kind? Letterlijk op dezelfde hoogte. Hij laat muurschilderingen bijvoorbeeld doorlopen tot op de grond. Want kinderen (en zeker baby’s) zitten heel laag bij de grond.

Briljant toch? Dit zijn voor mij ideale klanten. Want ze snappen het. Ze snappen dat je je echt moet verplaatsen in jouw klanten.

Kijk door de ogen van jouw klant

Je moet op de wc gaan zitten

Uhh? Op de wc gaan zitten? Wat heeft dat er nu mee te maken? Nou, dat zal ik je vertellen. Toen ik een jaar of 15 was, had maakte ik als bijbaan een kantoor schoon. Ik maakte het pand van Sony Music schoon. Daar leerde mevrouw De Kruijf mij om altijd even zelf op de wc te gaan zitten om te kijken wat een klant ziet. Want als je zit heb je letterlijk een andere blik dan als je staat. En ze had gelijk. Oef! Dat was soms ff schrikken.

Kijk door de ogen van jouw klant

Dat probeer ik mijn zoon van 14 ook te leren. Want het is zijn taak om de twee toiletten in het huis schoon te houden…dat gaat vaak goed…als hij inderdaad af en toe even op de wc gaat zitten om te kijken.

Wat kan jij doen om echt door de ogen van jouw klant te kijken?

Ik wens jou een week waarin je door de ogen van jouw klant kijkt en nieuwe dingen ziet.

gerelateerde artikelen