Persoonlijk contact maakt hét verschil

Persoonlijk contact maakt hét verschil

Gek word je ervan als je een bedrijf wilt bereiken, maar je krijgt ze niet te pakken! Mijn jongste zoon is al maanden bezig zijn TikTok account terug te krijgen nadat dit in mei vorig jaar, zonder reden werd gebanned (zie mijn blog hierover). Ondanks het feit dat hij goede ‘klant’ was, met 125.000 volgers en ongeveer 25 fanaccounts.

Maar TikTok is niet makkelijk bereikbaar voor haar klanten. Het leek eerst of ze een goede mail terugstuurden, die hoopgevend was. Maar toen mijn zoon wat verdiepende vragen stelde, bleek het toch gewoon een standaardmail. Want exact dezelfde mail werd weer verstuurd. Zo kom je geen steek verder. Het frustreert enorm.

Een heel andere verkoopervaring

Mijn andere zoon (mijn oudste) had een heel andere verkoopervaring met een bedrijf. Hij wilde een nieuwe gaming PC kopen en besloot alle onderdelen zelf in te bouwen. Hij zocht op internet wat hij precies nodig had en belde met vrienden in Rusland (?) over hoe dit precies moest. Ik wist niet dat hij daar vrienden had, maar dat bleek.

Toen alles ingebouwd was en het testmoment was aangebroken, bleek een onderdeel gevaarlijk heet te worden. Daarop heeft mijn zoon contact gezocht met een lokaal ICT-bedrijf. Rody IT. Een bekende voor iedereen uit Ouderkerk aan de Amstel en omgeving.

Persoonlijk contact maakt hét verschil
Persoonlijk contact maakt hét verschil

Hij snapt het pas echt goed

Die jongen snapt het pas echt goed. “Kom maar gelijk langs!”, gaf hij aan. Dus mijn zoon pakte zijn pc ‘onder de arm’ en ging ermee naar Rody. Rody bekeek hem direct. “De cooler is stuk. Het ligt niet aan jou!”, was de diagnose. Mijn zoon had alles goed gedaan! Hoe tof is dat? Rody gaf mijn zoon nog complimenten. Want “het was echt knap, dat hij dat allemaal had uitgezocht!, aldus Rody. Rody is een topper.

Ik hoor regelmatig van verkopers, dat de trend is dat verkoop steeds minder persoonlijk is en dat veel onderdelen in verkoop worden overgenomen door chatbots of digitale oplossingen. Dat zal best. Maar één ding is voor mij duidelijk: Persoonlijk contact maakt hét verschil. Het gevoel dat wij kregen door dit persoonlijke contact zal geen chatbot kunnen bereiken.

Het effect van persoonlijk contact

Het effect van persoonlijk contact is dat wat mijn IT-probleem ook is: ik ga naar Rody als ik hulp nodig heb. En mét mij, heel veel mensen uit Ouderkerk. Hij maakt het verschil. Ik heb totaal geen behoefte om bij een ander de prijs te checken. Rody is de beste. Punt. Dat is het effect.

En dat is precies waarom ik adviserende verkopers (consultative sellers) help met het verbeteren van hun verkoop- en gespreksvaardigheden. Persoonlijk contact maakt hét verschil. En eerlijk is eerlijk: ik gun jullie allemaal te zijn zoals Rody, maar vooral ook zo ervaren te worden: als een expert op jouw gebied én een fantastische dienstverlener die snapt dat persoonlijk contact belangrijk is.

Wil jij ook leren hoe je persoonlijk contact inzet in verkoopgesprekken (speciaal voor consultative sellers)?

In mijn training In 5 weken je conversie omhoog leer je:

  • Hoe je verkoopbezwaren kan voorkomen
  • Hoe je een afspraak krijgt met jouw klant
  • Welke informatie je nodig hebt van een klant om jouw doel te halen
  • Exact welke vragen je dus moet voorbereiden
  • Hoe je zorgt dat jouw klant je alles vertelt wat je nodig hebt/wilt weten
  • Verkopen zonder te verkopen – hoe je jouw klant laat kopen!
  • Hoe je de prijs verkoopt, zonder gezeur!

En het gave is, dat als jij in Amstelveen woont of werkt, of je bent lid van de Ondernemersvereniging Amstelveen, dan kan je deze training gratis volgen via het project Back on Track. Klik hier voor meer info en inschrijven.

Ik wens je een week waarin jij het verschil maakt.

gerelateerde artikelen