écht contact, dat wil jouw klant ook

Hij wilde gewoon contact

Een aantal jaar geleden zag ik op de BBC een documentaire over een plek op de Canadese Toendra. Norbert Rosing, natuurfotograaf voor o.a. National Geographic had een plek bezocht waar sledehonden altijd buiten zijn. In dit gebied komen ook ijsberen voor. Deze ijsberen zijn een gevaar voor de honden. Ijsberen staan bekend om hun agressie naar honden. Het zijn natuurlijk jagers. Zo’n sledehond gaat er dan ook in als koek.

De eigenaar van de honden zag een hongerige ijsbeer op zijn honden afkomen en hield zijn hart vast. De honden zaten namelijk vast aan een ketting en konden geen kant op. Ze zaten als ratten in de val.

Ze wilden gewoon contact

De hongerige ijsbeer liep op de honden af, maar zette niet zijn tanden in deze lekkere hondjes, nee, hij ging met ze spelen! Regelmatig kwam hij terug om met de honden te spelen. En daar bleef het niet bij. Uiteindelijk werden het 7 ijsberen die samen met de honden gingen spelen. Ze waren erg voorzichtig met de honden en er gebeurden geen ongelukken. Bizar toch? Ze wilden gewoon contact.

Hij wilde gewoon contact
Geen maaltje, maar een maatje!

Volgens de onderzoekers die dit fenomeen onderzochten had het te maken met de manier waarop de Husky zijn lichaamstaal inzette. Met zijn lichaamstaal nodigde hij de ijsbeer uit te spelen. En de ijsbeer nam de uitnodiging aan!

Echt contact, dat wil jouw klant ook

In mijn opleiding tot counselor leerde ik dat groepsdieren bepaald gedrag over en weer herkennen Groepsdieren willen allemaal diep van binnen contact, vriendschap zoeken met de ander. De mens is ook een groepsdier. We willen gezien worden en gehoord worden. Dit geldt ook voor jouw klanten of jouw accountmanagers.

Wees echt benieuwd naar de ander, zie hem, hoor hem. Verplaats je in hem. Maar het betekent ook dat je jezelf mag laten zien. Wees authentiek, wees echt, wees uitnodigend!

Echt jezelf zijn, authentiek zijn, is voor sommigen nog best een uitdaging. Sommigen hebben heel lang geoefend zichzelf als iemand ‘neer te zetten’. Of voelen zich heel kwetsbaar in contact met anderen.

Of je nu een eindbaas bent, die vindt dat het past bij zijn rol om autoritair te zijn of je bent een verkoper die te makkelijk buigt voor een klant. Het zijn allemaal overtuigingen die jou in de weg zitten om gewoon jezelf te zijn.

Het voordeel van jezelf zijn

Ik heb nog ongelooflijk veel te leren, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar inmiddels heb ik geleerd overal mezelf te zijn. Dat betekent dat als je mij via mijn blogs kent en je ontmoet mij voor het eerst tijdens een training of een coaching, je direct doorhebt dat het dezelfde persoon betreft. Dat geldt ook voor mij op een zakelijke bijeenkomst of een feestje van vrienden. Ik ben overal mezelf. En ik kan je vertellen: Dat is zo relaxed! Het kost geen enkele moeite. Ik hoef me niet beter voor te doen, of te doen of ik ergens verstand van heb.

En omdat dat geen enkele moeite kost, heb ik ruimte voor contact met een ander.

Ik wens je veel contact deze week, maar doe het op gepaste afstand, oké?

gerelateerde artikelen

Ik snap hem gewoon niet!

Als je weet welke communicatiestijl je zelf hebt en welke stijl de ander heeft, begrijp je vaak beter waarom het contact met de één zoveel soepeler gaat dan met de ander. Je leert afstemmen op anderen zonder jezelf te verliezen. En dat maakt de communicatie niet alleen beter maar ook leuker!