Wie zijn jouw ideale klanten?

Sales Succes Systeem

Wie zijn jouw ideale klanten? Wat kan jij over ze vertellen? Alhoewel ik al lang geleden ben begonnen met het omschrijven van mijn ideale klant, wordt deze de laatste tijd steeds scherper.

Het is belangrijk om je ideale klant te kunnen omschrijven.

Mijn ideale klanten

Mijn ideale klanten omschrijf ik als volgt: De meeste toegevoegde waarde lever ik aan verkopers die advies geven aan klanten in hun rol als verkoper. De consultative seller, zo worden ze ook wel genoemd. Want als je naast het aanbieden van jouw dienst ook advies geeft hierover, maak je als verkoper hét verschil.

Verder zijn het bedrijven die:

  • Streven naar een lange-termijnrelatie met hun klanten, net als ik (geen eenmalige verkoop dus)
  • Geloven dat salestraining een gedegen proces is (geen middagje met quick fixes)
  • Een afdeling hebben met dedicated sales (het er dus niet een beetje bij doen)
  • Mijn expertise erkennen, waardoor ik ook echt invloed kan hebben op de resultaten
  • Geloven in mijn Verkopen zonder te Verkopen methode (en geen bluffen of blaffen zoeken)
  • Weten dat er meer in hun salesteam zit dan er nu uitkomt, maar niet waarom
  • Vaker een JA willen krijgen van hun klanten, dan ze nu krijgen
  • Vooraf betalen voor de dienst die ze van mij afnemen

Daarnaast is het een pré als ze een relatie hebben met media, reclame, marketing of communicatie, omdat ik zo’n 20 jaar werkzaam ben geweest in die branche en ik daar dus feeling mee heb.

Het maakt bij mij niet uit of het mannen of vrouwen zijn. Ik heb ze beiden graag. In mijn trainingen dus.

Waarom is het handig om jouw ideale klant te kunnen omschrijven?

Ik geloof dat dat wel degelijk handig is om jouw ideale klant te omschrijven. Als je weet wat maakt dat jouw klant een ideale klant is, kan je er meer van zoeken. Je kan ontdekken wat je kunt doen om van gewone klanten ook ideale klanten te maken. Ideale klanten kennen andere ideale klanten en ze kunnen je helpen bij deze klanten binnen te komen.

Wat ik per ongeluk hoorde

Wat ik ooit per ongeluk hoorde was voor mij echt een cadeau. Ik werd gebeld door een klant. Het leek een heel gek gesprek in het begin. Na ongeveer 2 minuten kwam ik erachter, dat deze klant niet tégen mij aan het praten was, maar óver mij. Ze wilde mijn nummer doorgeven aan een andere bevriende klant en had per ongeluk mij echt gebeld. Ze had dat zelf niet in de gaten. Ik hoorde haar dus praten over waarom ze met mij in zee was gegaan en wat de resultaten van haar afdelingen waren sinds ze door mij getraind waren.

Dit was duidelijk een ideale klant

Toen ik doorhad dat ze tegen iemand anders praatte heb ik snel opgehangen. Later die dag heb ik haar gebeld om te vertellen dat ik een deel van het gesprek gehoord had. Ze moest lachen en gaf aan dat ze mij had aangeraden aan een ander. Ze vertelde wat ze had gezegd en ik kan mij goed herinneren dat ik bloosde van trots! Dit was duidelijk een ideale klant. Ze was heel blij met me en gunde mij nog meer klanten.

Dat is dus het effect van ideale klanten. Ze raden je aan bij anderen, zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen!

Wat kan jij zeggen over jouw ideale klanten?

Wat kan jij over jouw ideale klanten zeggen? Wat voor mensen/bedrijven zijn het? Wie binnen bedrijven bijvoorbeeld? Maar ook eigenschappen of visie kunnen handig zijn om te omschrijven.

Zo bestaan er klanten die op tijd betalen en klanten die dat niet doen. Klanten die jouw advies ter harte nemen en er echt iets mee doen en klanten die dat niet doen. Klanten die altijd over de prijs beginnen en klanten die graag betalen omdat ze de waarde ervan inzien.

Ik wens je veel succes en plezier met het ontdekken van jouw ideale klant. En mocht je daar graag hulp bij hebben, dan weet je me te vinden!

Ik wens je een week vol ideale klanten!

Online salesmagazine

Jongens wat een topweek was dit voor mij! De lancering van mijn online salesmagazine was een geweldig succes! Meer dan 100 mensen hebben het magazine gedownload en zijn nu officiële deelnemers van mijn eigen online platform. Een platform waar ik steeds meer waardevolle verkooptips zal delen.

Het online salesmagazine staat boordevol verkooptips.

Het magazine bestaat uit 28 pagina’s boordevol verkooptips over omgaan met bezwaren, over Verkopen zonder te Verkopen, met interviews, en natuurlijk het kabouterraadsel!

Het raadsel kan alleen worden opgelost door je goed te verplaatsen in een ander. Eén van de belangrijkste eigenschappen van een verkoper, in mijn ogen.

90% van de mensen komt er niet uit

Nou, dat valt niet mee kan ik je vertellen. 90% van de mensen komt er niet uit. Maar misschien jij wel? Elke twee weken zal ik twee mensen die het goed hebben, op LinkedIn noemen. Want als jij het goed hebt, hoor je bij het neusje van de zalm!

Heb je het online salesmagazine nog niet gedownload? Doe het snel, want nu is het nog gratis. Straks komt het magazine achter het ‘betaalslot’ en betaal je Euro 47 om het te ontvangen. Dus pak snel je kans! Dit is de link: https://minddirection.nl/magazine-verkopen-zonder-te-verkopen

gerelateerde artikelen