MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

The gate keeper…Open the gate, please!

Elke verkoper kent het fenomeen van the gate keeper…Open the gate please! The gate keeper is iemand binnen de organisatie die als rol heeft om alleen de relevante zaken door te zetten naar diegene die jij wilt spreken. Hij of zij bewaakt dus eigenlijk de deur. En in sommige gevallen ook de mail en de telefoon. Ze zijn superfijn om te hebben. In mijn tijd bij het mediabureau had ik ook een hele goede! Heerlijk om alleen met relevante zaken te maken te hebben, toch? Het is soms minder leuk om the gate keeper van een ander tegen te komen…Please open the gate!

van gate keeper naar gate opener

Wie is the gate keeper?

Wie is de gate keeper? Dit kan de receptionist(e) zijn, maar ook een secretaresse, assistent(e) of iemand anders binnen een organisatie. Zo maakte ik ooit mee dat the gate keeper de leidinggevende was van diegene die ik wilde spreken. Die had namelijk zoveel werk, dat zijn leidinggevende besloten had geen externen door te zetten, om hem te beschermen.

How to open the gate?

How to open the gate? Dat zou een nieuw familiespel kunnen zijn dat je met Kerst of Sinterklaas met elkaar speelt hahaha! Het zien als een spel helpt wel, trouwens. Dat maakt het misschien luchtiger.

Een band opbouwen met the gate keeper

Wat ik zelf graag doe is een band opbouwen met the gate keeper. Niet als truc, maar omdat dat vooral leuk is en soms ook nog waardevol. Bij een receptie probeerde ik dan direct te horen wie van de 3 ik aan de lijn had. “Heb ik Anja aan de lijn?”. Ik vond het leuk om te raden en zij vonden het leuk om ‘herkend’ te worden.

Maak het persoonlijk

Ook vraag ik regelmatig naar persoonlijke dingen die ik ze heb horen zeggen: “Hoe is het afgelopen met je dochter, die was toen met de scooter gevallen?”. Natuurlijk ben ik echt benieuwd. Want als je doet alsof, is het nep. En ik geloof niet in nep.

Laatst sprak ik met een klant die langs de beruchte deur wilde komen en die had bedacht om de offerte op een heel bijzondere manier te verpakken. Echt een opvallend pakket was het (ik heb het gezien!). Ik adviseerde hem om vooraf de receptioniste te infomeren door bijv. te zeggen (op samenzweerderige toon…): “Ik wil iets heel speciaals aan … opsturen en ik bel jou even om horen hoe ik dat het best kan aanpakken?”. Vaak vinden ook gate keepers het superleuk om bij een verrassing te worden betrokken.

Ik zou het super vinden als jij jouw gate-openers met me wilt delen. Hoe heb jij ooit succes gehad?

Het tackelen van verkoopbezwaren

Wist je dat het tackelen van verkoopbezwaren vaak al begint bij de the gate keeper? Dus ruim vóór je het eigenlijke gesprek met een klant hebt.  Aangezien het tackelen van verkoopbezwaren genoemd wordt als één van de lastigste dingen in verkoop, heb ik besloten om hiervoor een uitgebreide onlinetraining te ontwikkelen. Ik bied deze onlinetraining binnenkort tijdelijk gratis aan!

Als decembercadeautje…Ben je geïnteresseerd in deze gratis training, mail me dan even, zodat ik je op de VIP-lijst kan zetten. Je krijgt dan als eerste de inlog voor deze training. Zet dan er dan bij in de mail, dat je op de VIP-lijst voor de onlinetraining Omgaan met Verkoopbezwaren gezet wilt worden.

Ik wens je week met toffe gate openers!

gerelateerde artikelen

Reacties