Zij durft het gelijk aan!
De meeste van mijn klanten zijn ondernemers die al langere tijd bezig zijn voor zichzelf. Meestal echt een aantal jaren. Dit zijn dan ook de klanten waar ik mij op richt. Dat heeft een reden. Ik vertel er graag iets over.
De meeste ondernemers die net starten hebben – net als ik zelf ooit – een soort beginners euforie. Ze hebben zin om van hun onderneming een succes te maken. Ze hebben een nauw contact met hun missie en weten waarom ze hun eigen bedrijf willen beginnen. Ze hebben over het algemeen een netwerk waarbij ze – op dat moment nog – uitgaan van veel business die daar vandaan zal komen. Kortom, ze hebben er vertrouwen in.
Ik was precies zo
Ik geloofde dat mijn netwerk mij door de eerste jaren heen zou helpen en dat ik dan vanzelf een markt kon veroveren met mijn bijzondere communicatietrainingen, salestrainingen, managementtrainingen, persoonlijke effectiviteitstrainingen, time managementtrainingen…pfff.
Het pakte dus anders uit. Na ongeveer 2 jaar had ik geen klanten meer en geen idee hoe ik eraan kon komen. Pas toen begon het geworstel. Waar haal ik die klanten vandaan? Wat doe ik niet goed? Waar blijft de omzet? Waarom lukt het niet om te groeien met mijn bedrijf?
Ondernemers met ervaring.
Precies om die reden richt ik mij op ondernemers die ervaren dat het lastig is om het alleen te doen. Dat het heel wat vergt om zelf kritisch naar je onderneming te kijken en te onderzoeken wat er nodig is. Verder is het natuurlijk zo dat je op school eigenlijk niet leert hoe je een bedrijf runt. Natuurlijk kan je leren je hoe je winst- en verliesrekening eruit kan zien (die van mij zag er trouwens nooit zo uit als in het boekje…). En natuurlijk kan je verkooptraining volgen om te leren je eigen aanbod (lees: jezelf) goed te verkopen. Maar werken in en aan je eigen bedrijf is gewoon heel anders. Omgaan met teleurstellingen en mislukkingen, afgewezen worden door die opdrachtgever (waarvan je zeker wist dat hij voor jou zou kiezen), dat hakt er gewoon in. Dat leer je niet op school. Ik niet in elk geval.
Dat is de reden dat ik me richt op ondernemers die het al een tijd geprobeerd hebben, die al ergens tegenaan lopen en nu beslissen: Nu ga ik serieus werk maken van mijn bedrijf. Nu doe ik het niet langer alleen. Ik wil hulp bij hierbij! Deze ondernemers zijn harde werkers en ze hebben al successen gekend, maar de volgende stap zetten is lastiger.
En nu het bijzondere eraan.
Zo heel af en toe kom ik een ondernemer tegen die net begonnen is en al direct besluit een business coach in de hand te nemen. Daar kan ik toch zo’n bewondering voor hebben. Zo ook vorige week. Ik sprak een onderneemster, die pas net begonnen is. En zij besloot om ‘het gelijk maar goed aan te pakken!’. Zij heeft zich aangemeld voor mijn nieuwe 6-maanden programma Meer omzet met de leukste klanten!. Ik benijd haar stiekem een beetje; om haar lef, om haar wijze besluit, omdat zij inziet dat ze het waard is, omdat ze hiermee aan zichzelf bewijst dat zij er echt een succes van wil maken. Ik zou willen dat ik destijds ook gelijk die beslissing had genomen om te investeren in hulp…
Trots, zij durft!
Maar bovenal ben ik zo trots op haar! Ik kan niet wachten om haar te begeleiden en te ondersteunen in haar bedrijf. Ze heeft geweldige ideeën over duurzaamheid en het kan bijna niet anders of jij zal van haar gaan horen. Zij begint gelijk goed en dat gaat haar heel veel verloren tijd en energie schelen. Zij durft!
Durf jij ook? Meld je dan aan voor een gratis coach call. Samen kijken we dan óf en wat ik voor jou kan betekenen.
[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” background=”#ef6c2d”]JA, ik meld me graag aan[/su_button]
Reacties