Hoe netwerken wél werkt
Begin juli werd ik gevraagd om te spreken op een business club. Eén van de onderwerpen die ze graag op de agenda wilden hebben was: Hoe netwerken wél werkt.
En dat is het onderwerp van deze nieuwsbrief.
Zelf ben ik al jaren lid van een ondernemersnetwerk. Dit netwerk is voor mij perfect. Er zijn kennissessies, maar ook gezellig borrelbijeenkomsten. De meesten kennen elkaar al jaren. En het is altijd leuk om elkaar weer te zien en bij te praten
Regelmatig komen er nieuwe leden bij. En dat maakt het zo leuk. Dat er steeds weer nieuwe aanwas is. Nieuwe mensen, nieuwe kennismakingen en natuurlijk nieuwe kansen.
Hoe netwerken niet werkt
Maar soms gaat het even mis. Dan komt er een nieuw iemand bij en die probeert zo snel mogelijk zijn producten of diensten te verkopen binnen dit nieuwe netwerk. Laatst sprak ik met zo iemand. Enthousiast legde hij uit wat zijn business was. En zoals zo vaak bij verkopers stapte deze ondernemer in de enorme valkuil om zonder vragen te stellen zijn verhaal af te steken. Dat was geen kort verhaal…en daarna vroeg hij in één adem door: Of ik een kaartje bij me had? En of hij me mocht bellen?
Ik moest mijn best doen om niet te geïrriteerd te raken. Twintig minuten was hij al aan het ratelen en had mij nog geen vraag gesteld…
Netwerk mores
Elk netwerk heeft zijn eigen mores. Zo is BNI vooral gericht op leads genereren voor de leden. Maar dit geldt niet voor elk netwerk. Het is sowieso belangrijk om een netwerk te zoeken dat bij jou past. Het loont dus om je er in te verdiepen.
In de situatie die ik hierboven beschrijf kan het gevolg zijn, van deze ondernemer, dat hij ontweken gaat worden in dit netwerk. Dat mensen hem zien aankomen en al denken: “Wegwezen! Straks begint hij weer te ratelen…!” Daarnaast zijn jouw kansen behoorlijk beperkt, als je wilt werven in het netwerk zelf. In mijn netwerk zijn ca. 200 actieve leden. Dat zou betekenen dat je 200 kansen hebt om te verkopen.
Hoe netwerken wél werkt
Om te voorkomen dat jij zo iemand bent die men wil ontwijken, is het leuker voor jezelf én voor anderen om netwerken anders aan te pakken. Geloof niets van wat ik vertel, maar test alles zelf. Dit is in elk geval hoe het ook kan:
Bereid één vraag voor. Die vraag moet gaan over wat JIJ zoekt.
In mijn geval zou deze vraag kunnen zijn: Welke salesmanager ken jij in je netwerk, die gelooft dat er meer uit zijn salesteam te halen is, dan er nu uitkomt? Dan kan je er direct achteraan zeggen: En waar ben jij naar op zoek? Of waarmee kan ik jou helpen? Of wat zou ik voor jou kunnen betekenen?
Zo ben je samen aan het kijken hoe je elkaar kan helpen. En dat is veel leuker! Voor jullie allebei.
Gebruik het netwerk van jouw netwerk
Als je in een netwerk zit van ca. 200 mensen en je gaat vragen wie zij in hun netwerk kennen, wordt de poel van 200 ineens veel groter. Want gemiddeld heeft iedereen toch wel zo’n 1500 contacten in zijn netwerk. Dat is 200x 1500 kansen: Dat zijn er ineens 300.000!
Ik wens je een succesvol netwerk!