MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Welk verkooptype ben jij?

Welk verkooptype ben jij?

“Ken uzelve”, is een aforisme van Socrates. Het is al heel lang bekend dat het voordelen biedt om jezelf te kennen. Jezelf kennen is een voorwaarde om goed te kunnen omgaan met de mensen en de wereld om je heen. Ik wil je vertellen waarom het voor jou belangrijk is te weten wat voor verkooptype jij bent.

Dit is de eerste nieuwsbrief van een reeks van 4 die gaan over jezelf en jouw salesteam écht kennen. Vandaag vertel ik je iets meer over de verschillende typologieën en ben ik benieuwd welke jij herkent.  

In de volgende nieuwsbrief ga ik dieper in op hoe jouw succes en plezier omhooggaat als je aan de gang gaat met de verkooptypen. 

De derde nieuwsbrief gaat over jouw team en hoe je gemakkelijker samenwerkt door gebruik te maken van de verschillen tussen mensen in jouw team.

En de laatste in de reeks gaat over hoe je als manager jouw team succesvoller aanstuurt als je iedereen écht goed kent.  

De reden dat ik hier aandacht aan wil besteden is tweeledig: 

  1. Ik wil je vertellen over nieuwe mogelijkheden die ik bied voor een persoonlijke verkoopprofiel-analyse van Sales Colors.
  1. Gebruikmaken van zelfkennis in verkoop verhoogt je succes enorm, maar zorgt ook nog eens dat je veel meer plezier krijgt omdat je weet waar jij van ‘aan’ gaat en waarvan juist niet. 

Wat de Sales Colors assessment zo interessant en waardevol maakt is dat deze tool kijkt naar jouw gedrag in sales. Je kunt het vergelijken met assessments van DISC, Insights, etc., maar dan gespecialiseerd in salesgedrag! In de Sales Colors assessment komen vier kleuren aan de orde die elk een ander verkooptype vertegenwoordigen. Welke herken jij het meest? 

  1. Oranje – dit wordt de Hunter genoemd 
  1. Rood – dit is de Closer 
  1. Groen – staat voor de zakenvriend 
  1. Blauw – is de kleur van de vakspecialist 

Om duiding te kunnen geven vertel ik kort over de vier verschillende verkooptypen. Misschien herken jij jezelf in één of meerdere verkooptypen? Ik ben benieuwd!

Verkooptype De Hunter – Oranje 

Dit is de kleur van de ondernemende verkoper. Je zoekt naar mogelijkheden om jouw product te verkopen.  

Je bent een verkoper die in ieder contact een nieuwe kans ziet. Je deinst zelden terug voor een commerciële uitdaging.  

Je kan jouw product of dienst op een professionele manier presenteren. Het verkoopgesprek voeren is als jouw tweede taal.  

De kracht van de Hunter is ‘prestaties leveren’. Deze verkoper staat ‘aan’ bij competitie en succes.  

De valkuil van de Hunter zit ‘m in het schieten met hagel als successen achterblijven. Omdat de Hunter zo graag wil scoren kan hij hierin doorslaan en overal achteraan jagen. Deze verminderde focus zorgt voor een lagere productiviteit (alles half doen). 

Motto van de Hunter: Verkoop gaat over het oplossen van een probleem, niet over de verkoop van een product/dienst. 

Verkooptype De Closer – Rood 

Dit is een doelgerichte verkoper, een aanpakker die als eerste actie onderneemt. Deze verkoper heeft een plan en werkt op basis van een eigen overtuiging. De Closer is een zelfstarter die het doel duidelijk voor ogen heeft.  

Je kan snel beslissingen nemen en zit vol energie en levenslust. Je stelt makkelijk prioriteiten en hebt altijd focus op het resultaat.  

De kracht van de Closer is dat het een proactieve zelfstarter is. Je neemt het initiatief, je bent van de actie en je hebt (heel belangrijk!) closing power. Jij wilt jouw doel halen. 

De valkuil van de Closer is dat je dominant gedrag vertoont als successen achterblijven. Je wordt kortaf en komt autoritair over naar collega’s. Hierdoor kan de relatie verslechteren. Ook met jouw klanten… 

Motto van de Closer: Doorzetten betekent 19 keer mislukken en de 20ste keer succes hebben. Je gaat door tot je doel behaald is. 

Verkooptype De Zakenvriend – Groen 

Dit is de kleur van de relationele verkoper. Deze verkoper is een echte relatiebouwer en team player pur sang, die het belang van de ander altijd op één zet.  

Je kunt als geen ander het verkoopgesprek zodanig voeren dat een klant zich gehoord en begrepen voelt. 

Op de afdeling ben jij de specie van de afdeling. Jij zorgt dat jouw team een team is. Daarnaast zijn de relaties met jouw klanten waardevol en duurzaam. 

De kracht van De Zakenvriend: Jij zet jouw klant altijd op één. Het beheren en uitbouwen van professionele relaties is jou op het lijf geschreven. 

De valkuil van de Zakenvriend: Jij kan doorschieten naar te veel overleg en de behoefte aan ondersteuning (vooral bij het nemen van beslissingen). Hierdoor verlies je focus en stijgt de onzekerheid.  

Motto van de Zakenvriend: 90% van mijn klanten willen een tweerichting-gesprek, geen verkooppresentatie. 

Verkooptype De Vakspecialist – Blauw 

Dit is de deskundige verkoper. Je werkt gedisciplineerd en georganiseerd op basis van kennis en kunde. Je gaat voor inhoud en kwaliteit van het werk.  

In team verband staan duidelijk afspraken en heldere taal voorop. 

Jij bent iemand van de puntjes op de ‘i’ en het goed controleren van alles wat je doet. Je zult jou niet snel op een fout betrappen.  

De kracht van de Vakspecialist: je streeft naar hoge kwaliteit en versterkt de propositie met know how. Daarmee wordt het vertrouwen van de klant gewonnen. 

De valkuil van de Vakspecialist: Wanneer succes achterblijft kan je doorschieten in focus op kwaliteit en controle. Hierdoor word je minder flexibel en komt het werk niet af omdat het nooit goed genoeg is.  

Motto van de Vakspecialist: Verkopen begint bij het weten van alle ins en outs van mijn product/dienst. 

Meer over verkooptypen in de volgende nieuwbrieven

In de volgende nieuwsbrief vertel ik je meer over wat je allemaal kan, met deze kennis, waar jouw voordeel zit en wat je zou kunnen doen of vermijden om nog succesvoller te zijn. 

Ik wens je een week waarin je (nog meer) inzicht in jezelf krijgt!

gerelateerde artikelen