MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Welk vlees heb jij in de kuip (in jouw team)?

Wat voor vlees heb je in de kuip

Dit is de derde nieuwsbrief van een reeks van 4 die gaan over jezelf en jouw salesteam écht kennen. Vandaag vertel ik je wat jij eraan hebt om jouw teamgenoten goed te kennen. Want door gebruik te maken van de verschillen wordt samenwerken veel gemakkelijker en leuker! 

De volgende blog (de laatste in de reeks) gaat over hoe je als manager jouw team succesvoller aanstuurt als je iedereen écht goed kent.   

De reden dat ik aandacht wil besteden aan een verkoopprofiel is tweeledig:

  • Ik wil je vertellen over nieuwe mogelijkheden die ik bied voor een persoonlijke verkoopprofiel-analyse van Sales Colors. 
  • Gebruikmaken van zelfkennis in verkoop verhoogt het succes enorm, maar zorgt ook nog eens dat het team veel meer plezier krijgt omdat iedereen weet waar hij van ‘aan’ gaat en waarvan juist niet. 

Zoals ik je in de eerste nieuwbrief al vertelde maken we in deze theorie gebruik van de vier kleuren. Heb je die nieuwsbrief niet gezien of ben je de typologieën even kwijt? Kijk dan hier.

Als je niet hun valkuilen kent

Een tijdje geleden werkte ik met een team dat deze test had gedaan. De meesten in dit team werkte al jaren met elkaar samen. En toch, nadat ze de test hadden gedaan en elkaar hun eigen profiel presenteerde, werd er heel veel duidelijk: Natuurlijk was het lastig voor Nathalie om de grote lijnen in een aanbesteding te benoemen. Zij was voornamelijk blauw en was dus van de details! Het duurde en duurde voordat ze eindelijk klaar was.

En wat dacht je van Amancio? Als je hem vroeg nog even naar een voorstel te kijken, kwam hij met allemaal creatieve ideeën die je nog kon toevoegen. Maar dat was helemaal de vraag niet. Maar zijn voorkeurskleur geel liet hem geen keus.

Gebruik maken van hun talenten

Nadat ze hun eigen profiel hadden gepresenteerd, werd het voor iedereen duidelijk van welke activiteiten ze energie kregen en welke vooral energie kostten!

Amancio (met zijn gele voorkeursgedrag) ging vanaf nu de grote lijnen op papier zetten en bedacht dan allemaal creatieve dingen. Daarna ging Charlotte er mee aan de slag. Vanuit haar blauwe kant, zette zij de puntjes op de i en zorgde ze dat het een samenhangend verhaal werd. Ze toetste de haalbaarheid en controleerde de genoemde cijfers en bedragen. Zo deden ze beiden waar ze goed in waren.

De voordelen in vergaderingen

De vergaderingen veranderde ook. Zo werd Debby de voorzitter van de vergadering en zorgde dat bij elk punt duidelijk was wat het doel ervan was.  Ze hield ook de tijd in ’t snotje. Hiermee kon zij haar rode kleur de ruimte geven.

David hield in de gaten of iedereen aanbod kwam. Want niet alle teamgenoten waren even mondig. En David was in staat feilloos aan te voelen wie er nog iets moest zeggen. Zijn voorkeursgedrag was groen en dus had hij de focus op de (onderlinge) relatie en of iedereen de ruimte kreeg.

Welk vlees heb jij in de kuip (in jouw team)?

Als je weet wat voor vlees je in de kuip hebt in jouw team, kan je gebruik maken van ieders talenten!

Op dit moment ontwikkelen we bij Sales Colors een uitgebreide persoonlijke verkoopprofiel-analyse. Ik heb de eerste versie gezien en ben razend enthousiast. Aan de hand van de antwoorden op de vragen wordt zo helder verteld waar de sterktes en zwaktes liggen. Hoe de verkoper in elkaar zit en wat je kunt doen om van je team een écht team te maken.

Persoonlijke verkoopprofiel-analyse aanbod

Laat het me weten als je op de hoogte gehouden wilt worden van deze persoonlijke verkoopprofiel-analyse. Ik doe jou en/of jouw team dan een speciaal aanbod als introductie van deze ijzersterke tool! Laat je hier op de lijst zetten!

Ik wens je een week waarin je leert wat voor vlees je in de kuip hebt!

gerelateerde artikelen