Verkoopbezwaren noem je, als je niet overtuigd bent
Verkoopbezwaren benoemt een klant als hij niet overtuigd is van het product of de dienst. Misschien herken je dat zelf als consument ook wel. Want ook al ben je verkoper, je bent natuurlijk ook een consument.
Je noemt dan bijvoorbeeld:
- Het is een hoop geld…
- Ik ga nog even verder kijken en kom zo nog wel even terug…(als je aan het winkelen bent).
- Eerst wil ik even overleggen thuis…
Dit wordt nooit wat…
Je kunt behoorlijk in de war raken van bezwaren als verkoper. Zo maak ik mee dat verkopers, zodra er verkoopbezwaren genoemd worden, denken dat het toch niets wordt.
Yes, in the pocket!
Maar grappig genoeg maak ik het ook andersom mee. “Yes, in the pocket!”, geloven ze. Ze denken dat de deal al binnen is. Dit gebeurt m.n. als er naast het verkoopbezwaar nog iets genoemd wordt. Kijk maar:
- Dat klinkt interessant! Ik ga dit overleggen…
- Dat is ruim boven het budget, maar het zou ons absoluut helpen…
- Ík word hier enthousiast van, ik neem het mee naar de directie…
En of je nu denkt dat het niets meer wordt of dat je gelooft dat de deal al binnen is…Als je nu gaat afwachten loop je deze klant geheid mis!
Er moet namelijk eerst nog iets gebeuren voordat deze klant JA kan zeggen.
Bezwaren tackelen
Je moet de bezwaren tackelen. Want een klant met een bezwaar is als een beer op de weg. Een obstakel. Je moet er iets mee. Doe je niets dan weet je zeker dat het niets wordt.
In mijn online training Omgaan met Verkoopbezwaren kun je leren wat je precies doet bij de verschillende bezwaren.
Veel succes!