Contact is essentieel bij het bouwen aan relaties

Wat ik ook doe, die collega reageert nergens op!”, riep ze gefrustreerd. “Ik heb al gebeld, voicemail ingesproken, gemaild, niks werkt!”.

Dit hoor ik regelmatig van sales. Om succes te hebben moet sales meestal samenwerken met andere afdelingen. Maar andere afdelingen hebben andere doelen, andere prioriteiten. En dat maakt het soms knap lastig om de samenwerking te vinden.

Benader het als een gewoon salesgesprek

“Benader het als een gewoon salesgesprek, maar dan intern. Interne sales dus”, is mijn advies. Dat betekent dat je net als bij een klant niet gaat zenden, niet gaat vertellen wat jij nodig hebt, of hoe jij de wereld zien. Maar je stelt vragen. Open vragen natuurlijk. Deze bijvoorbeeld:

  • Hoe ziet een ideale dag er voor jou uit? En hoe ziet een k…dag eruit?
  • Wat zijn voor jullie belangrijke zaken? En wat voor jou specifiek?
  • Wat zijn jullie doelen? En waarom zijn die belangrijk voor jullie?
  • Waar loop je tegenaan bij het nastreven van deze doelen?
  • Op welke manier kan ik iets betekenen hierin?
  • Waar zijn jullie in deze periode mee bezig?
  • Wat zou jij graag van mij zien in de samenwerking?
  • Stel dat mijn doel … is. Hoe zou jij daar een bijdrage aan kunnen leveren? Wat zouden we kunnen bedenken dat ons beiden kan helpen?

De grap is dat deze collega hulp kreeg van een andere collega. Die gaf aan: “Ik ben laatst met een collega van een andere afdeling naar een beurs geweest. Ik heb hem thuis opgehaald en we zijn samen heen en teruggereden. We begrijpen elkaar nu veel beter. Ik weet wat ik voor hem kan doen en hij weet nu hoe hij mij kan helpen. Echt tof!”.

Lekker met zichzelf bezig

Omdat de salesafdeling de afdeling is, waar het geld binnenkomt is dat meestal de afdeling waar de meeste aandacht naar toe gaat. Veel andere afdelingen staan vaak in dienst van sales. Dat betekent echter niet dat iedereen dezelfde blik op de wereld heeft als de salesafdeling. Elke afdeling heeft zijn eigen doelen en is – net als jij waarschijnlijk – lekker met zichzelf bezig.

Natuurlijk is er een strategie die al deze afdelingen één kant opstuurt. Maar niet iedereen is zich bewust van het grote plaatje. Jij misschien ook niet?

Contact is essentieel in het bouwen van relaties

Het werkt niet om een aantal vragen te stellen aan jouw collega om interesse te tonen. Wees oprecht nieuwsgierig, want interesse hoef je niet te tonen, dat moet je gewoon hebben. Een wezenlijk verschil wat mij betreft.

Door oprecht nieuwsgierig te zijn kun je voor meer dan 50% verantwoordelijkheid nemen voor de relatie, met wie dan ook.

Op deze foto ben ik ca. 17 jaar. Zo makkelijk was het toen om relaties te bouwen. We hadden feestjes met hele groepen vrienden. Het liefst een paar keer per week. Ik moet er nu niet meer aan denken om een paar keer in de week feestjes te bouwen met vrienden. Maar eerlijk is eerlijk. Contact is essentieel bij het bouwen aan relaties!

Kan je mij vinden? De reden waarom dat toen zo makkelijk was, is volgens mij omdat het zo logisch was om elkaar op te zoeken. Natuurlijk hadden we geen mobieltjes, je ging gewoon bij elkaar langs. En als je dan bij elkaar was, dan praatte je met elkaar… Contact is essentieel bij het bouwen aan relaties! Het liefst face to face.

Ik wens je veel contact deze week!

gerelateerde artikelen

Ik snap hem gewoon niet!

Als je weet welke communicatiestijl je zelf hebt en welke stijl de ander heeft, begrijp je vaak beter waarom het contact met de één zoveel soepeler gaat dan met de ander. Je leert afstemmen op anderen zonder jezelf te verliezen. En dat maakt de communicatie niet alleen beter maar ook leuker!