Waarde geven of zenden? Wat doe jij?

Vorig jaar schreef ik al eens een sales nieuwsbrief over “Are you a teller or a seller?”. Waarde geven of zenden, wat doe jij?

Nu wil ik daar weer iets over kwijt, maar niet in de zin van een ‘teller’ in gesprekken met jouw klanten. Nee, ik wil het hebben over LinkedIn (of elk social media type).

Zelf kijk ik graag in de LinkedIn tijdlijn. Het is voor mij een vorm van nieuws lezen. Zo blijf ik op de hoogte van de nieuwste salesontwikkelingen, maar ook van alles waar mijn klanten mee bezig zijn.

LinkedIn wordt veel gebruikt om te vertellen

Het valt mij op dat er op verschillende manieren gebruik wordt gemaakt van LinkedIn. Zo wordt LinkedIn bijvoorbeeld veel gebruikt om te vertellen. Hierdoor vermindert de waarde van de bijdragen. Dit is een greep uit de bijdragen van afgelopen week:

  • Super trots, mijn bedrijf bestaat 3 jaar!
  • Vandaag gaf ik een training op een heel bijzondere plek…
  • Ja, het is gelukt! Wij hebben een prestigieuze prijs gewonnen!
  • Dankbaar dat ik onderdeel mag zijn van ….

De grootste ergernis voor mij is het doorsturen van content van jouw eigen bedrijf…zonder tekst erbij…pfff. Echt zo zonde.

Waarde geven of zenden. Wat doe jij?

Niet alleen in gesprekken, maar ook op social media raad ik aan om waarde te delen in plaats van alleen te zenden. En met waarde bedoel ik iets waar een ander iets aan heeft. Bij voorkeur jouw klant. Maar zelfs dat is niet altijd nodig.

Hoe jouw posts beter worden gelezen

Hieronder vertel ik wat er voor zorgt dat jouw post beter worden gelezen, waarbij je waarde creëert voor jouw volgers en potentiële klanten. En waarde creëren voor jouw volgers, verlaagt de drempel om zaken te doen met jou.

  • Denk na over wat je wilt dat een ander (jouw klant) aan jouw content heeft.
  • Zorg dat het duidelijk is voor wie het is (jouw doelgroep).
  • Je hoeft niet altijd direct te verkopen
  • Als je iets doorstuurt van een ander, zet er dan bij waarom jij het doorstuurt, wat het met jou doet, wat je ervan vindt o.i.d. Dat triggert veel meer om te lezen. Zeker bij content van jouw eigen bedrijf!
  • Ik geloof zelf dat er af en toe wel iets persoonlijks gedeeld kan worden. Als je dán ook maar bedenkt waarom je het wilt delen.
  • Geef echt gratis advies, want alles begint met geven.
  • Geef niet alles weg, daarmee help je jouw klant niet op de beste manier. De beste manier is namelijk samenwerken met jou!
  • Schrijf of deel (een video bijvoorbeeld) in jouw eigen authentieke stijl. Ga niet u-en, als je normaal nooit u zegt. Gebruik woorden die jij echt gebruikt. Wees echt jezelf.

Misschien zijn deze tips genoeg voor jou en misschien ook niet. Misschien heb jij meer nodig.

Meer hulp gewenst?

Als je verder op weg geholpen wilt worden dan is dit misschien iets voor jou:

Uit naam van Omzetcoach.nl geef ik op 2 juli een training in Amstelveen: Schrijf je meeste succesvolle post ooit. Je eindigt de ochtend met een kant en klare post! En ik vertel je hoe ik een aantal weken geleden ruim 37.000 views haalde en hoe meer dan 400 mensen mijn artikel hebben aangevraagd, zodat jij dat ook kan doen.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Zie ik je 2 juli?

Ik wens je een waardevolle week!

Laat een reactie achter