MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Saleslessen op de wc, durf jij ervan te leren?

Getver, wc-praat in een nieuwsbrief! Maar wist je dat er hele wijze saleslessen te leren zijn door te kijken naar de teksten in wc’s? Op vakantie in Frankrijk vond ik een leuk voorbeeld. Verder kwam ik nog meer teksten tegen die ik met jou wil delen omdat ze belangrijke saleslessen bevatten die je direct kan toepassen.

Vóór ik je vertel wat je kan leren, ben ik benieuwd naar wat jij vindt van de volgende teksten (ze zijn in het Frans, dus de vertaling staat erbij 😊).

Deze trof ik aan op een Frans toilet (nee, geen hurk-toilet, een gewone):

Saleslessen op de wc
Welke saleslessen je kan leren op de wc
Dank u voor het schoon laten van deze plek.

Denk aan de persoon die na u komt.

Gooi geen verband of andere dingen in de wc

 

Deze vond ik in een museum waar een heus skelet van een T-Rex stond opgesteld:

Gewenst gedrag benoemen
Vooraf belonen werkt
Frans: Dank u voor het niet aanraken.

Engels: Niet aanraken aub.

 

Dit staat in Frankrijk naast de snelweg:

Gewenst gedrag benoemen
Gewenst gedrag benoemen
De weg is geen prullenbak!

 

Wat denk je? Zijn dit teksten die ‘wervend’ zijn? Die uitnodigen om te doen wat er staat? Bedenk voor jezelf eens waarom wel of niet.

Welke saleslessen kan je leren van deze teksten? Doe er je voordeel mee!




Vertel wat je wel moet doen!


Er is een aantal belangrijke elementen belangrijk in salesteksten. Om te beginnen zijn teksten waarbij een vingertje zwaait absoluut ineffectief. De rode teksten zijn de teksten met een ‘vingertje’. Als je vertelt wat iemand niet moet doen in sales, dan strijk je iemand tegen de haren in. De hakken gaan in het zand. Het is heel belangrijk in sales om mensen niet tegen de haren in te strijken, toch?

Daarnaast vestig je aandacht op wat er niet moet gebeuren. De woorden ‘verband of andere dingen in de wc gooien’ blijven hangen. Het woord NIET wordt niet opgeslagen. En daarnaast is het nog niet altijd gelijk duidelijk wat er dan wel moet gebeuren.

Ik herinner mij dat ik vroeger, toen mijn kinderen heel klein waren, altijd tegen ze zei: ”je moet niet rechts op de trap lopen!”. Onze trap buigt namelijk naar rechts, dus de treden aan de rechterkant zijn veel smaller en daar is geen leuning. Toch bleven de kinderen het doen. Tot iemand mij erop wees en zei: “Je moet zeggen wat ze wel moeten doen!”.

Ik pakte het toen anders aan en zei: “Je moet links lopen en de leuning vastpakken met twee handen”. Vanaf dat moment liepen ze keurig links, ongelooflijk, het werkte echt! Dus…Het allerbelangrijkste in sales is dan ook: ‘Benoem gewenst gedrag’!


De eerste conclusies zijn


1.       Geen vingertje want dat geeft hakken in het zand (zin om het lekker wel te doen).
2.       Vertel wat iemand wél moet doen ipv wat iemand niet moet doen.

In het voorbeeld van het T-Rex skelet: In het Frans geven ze aan: bedankt voor het niet aanraken. Ze bedanken vóóraf iemand voor het niet aanraken. Dat is absoluut beter dan in het Engels, want daar zeggen ze: Niet aanraken aub. Iemand op voorhand belonen voor iets, werkt ook goed. Alleen dan zou ik nog het gedrag benoemen, dat je wilt zien: afblijven (niet niet-aanraken, want daarin zit het woord aanraken. En daar wil je de aandacht niet op vestigen, toch?).

Daarom is de wc tekst ook goed: “Dank u voor het schoon laten van deze plek”. Hier wordt namelijk iemand op voorhand bedankt en het gewenste gedrag wordt benoemd. Hierdoor wordt het voor mensen duidelijk wat ze wel moeten doen.



Wat je dus niet moet doen

 

Ooit kwam ik bij een bedrijf om een training te geven en daar was de maat blijkbaar vol, wat vieze wc’s betreft. Daar hing een geplastificeerde tekst die zei: Laat je remsporen niet zitten!

Ik snap goed dat de maat vol is, maar helaas werkt dit averechts. Want je wijst op ongewenst gedrag (remsporen laten zitten), je wijst met een vingertje en daarnaast schrikken de meeste mensen van deze directe tekst. Op dit toilet kwamen ook klanten. Ik had plaatsvervangende schaamte….


Maar weet je wat nóg beter werkt?


Gewenst gedrag benoemen, belonen én mensen uitnodigen bij dezelfde groep te horen. Kijk maar:

Iedereen in dit bedrijf vindt schone wc’s belangrijk. Dank je voor delen van deze mening.
Iedereen in dit bedrijf kan betekenen dat iedereen die daar werkt dat vindt. Daar hoor jij dus ook bij. En daarom ben je geneigd dit ook te doen. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren. 

Daarnaast kan het nog beter, vertelde ​Robert Cialdini (van de boeken: Overtuigingskracht en Beinvloeding). Als je bijvoorbeeld zou zeggen:

Deze wc’s zijn de schoonste van dit bedrijf/deze verdieping. Dank je voor het houden van het record! (of dank je voor jouw bijdrage hierin!). De saleslessen die je kan leren op wc’s zijn daardoor veel meer omvattend dan je wellicht dacht. Kijk maar:

Saleslessen op de wc

  • Gewenst gedrag benoemen (geen gedrag dat je wilt vermijden).
  • Geen vingertje (want dat zet hakken in het zand).
  • Vooraf belonen (dat geeft commitment)
  • Groepsgevoel bevorderen (dit bedrijf, deze verdieping)
  • Een prestatie noemen (die je natuurlijk niet als enige persoon teniet wilt doen).


Omdat mensen groepsdieren zijn, doen ze graag wat anderen doen (daarom werken lach-tapes onder programma’s zo goed, écht waar!). 
​​
Ik heb echt het leukste vak wat er bestaat!

Ga het maar eens proberen op die wc’s en laat me vooral weten wat de impact is van de saleslessen die ik hier met je gedeeld heb!

Ik wens jullie een schone wc deze week!

gerelateerde artikelen

Reacties