Voorkom deze 5 essentiële fouten in verkoopgesprekken
Het voeren van een goed verkoopgesprek aan de telefoon lijkt makkelijk. Toch gaat dit niet altijd goed. Misschien herken je dat wel. Voorkom deze 5 essentiële fouten in verkoopgesprekken.
In deze video uit de film: The Best Exotic Marigold Hotel is een scene met Judi Dench. Zij helpt een telefonische verkoper om haar gesprek te verbeteren. De film is trouwens een echte aanrader met veel bekende acteurs (waaronder Bill Nighty) Bekijk deze video van ongeveer 1 minuut. En ik zal je naar aanleiding daarvan 5 tips geven die jou direct helpen meer succes te hebben in jouw verkoopgesprekken.
https://www.youtube.com/enhance?video_referrer=watch&v=E5eoaIOWAMk
Voorkom deze 5 essentiële fouten in verkoopgesprekken.
1. Wees geen popi-jopi
Het meisje in de video zegt: “And how are you today?”. Zelf vind ik dat echt vervelend als mensen gelijk doen alsof ze mijn beste vriend zijn. Ik ken je niet! Dus je mag best wat voorzichtiger zijn.
2. Gij zult niet liegen
Als je een paar minuutjes nodig hebt, moet het ook écht een paar minuutjes zijn. En niet langer. Geen 12 minuten dus, zoals in deze video. Dit kan direct ergernis veroorzaken en ergernis werkt niet in verkoop. Wees eerlijk en transparant.
3. Begin niet direct met verkopen
Als je gelijk over jouw dienst begint te praten is er nog helemaal geen fundament voor verkoop. De toehoorder zal in de meeste gevallen stiekem bedenken hoe hij van jou af kan komen. Ook dit werkt natuurlijk niet. Zorg voor een gesprek.
4. Wees geen bandje
Bij veel gesprekken die ik meeluister hebben mensen een script voor zich liggen waarin precies staat wat ze moeten zeggen. Stop er mee! Je bent een echt mens, dat betekent dat je luistert naar de klant en ook ingaat op wat hij zegt. Ook als je nu denkt: “Ha, ik werk niet met een script!”, wil ik je vragen kritisch te zijn op jouw oprechte luistergedrag. Want hoor jij echt wat jouw klant zegt en ga je daar echt op in?
5. Wees geen olifant in een porseleinen kast
Empathie in de praktijk
Wat was nu het aller spannendste?
De eerste beldag
Op de eerste beldag liep ik rond op de afdeling voor vragen of overleg. Op een gegeven moment zei Saskia: “Ik ga bellen!”. Ze belde de eerste klant en de hele afdeling zat ademloos te luisteren naar dit allereerste gesprek.
De mevrouw in kwestie was Saskia ongelooflijk dankbaar dat ze dit erbij gezegd had. Natuurlijk heeft Saskia niet geprobeerd te verkopen. En ondanks mijn gehamer op het stellen van open vragen in elke training die ik gaf, begrepen we allemaal dat in zo’n gesprek open vragen absoluut ongepast zouden zijn.
Reacties