MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Je bent wél een meisje!

Je bent wél een meisje!

Degene die mij wat beter kennen weten dat ik drie kinderen heb en dat de twee jongste een tweeling is. Een jongen en een meisje van nu negen jaar. Mijn jongste zoon heeft lang haar. Niet een beetje lang, maar echt wel 40 cm lang. Prachtig, dik donkerblond haar. Hij heeft lang haar sinds hij 5 jaar is. Dat is namelijk precies wat hij wil. En het staat hem fantastisch, kijk maar!

Je bent wél een meisje!

Veel mensen die wij tegenkomen, gaan ervan uit dat onze zoon een meisje is. Op vakantie hebben we dat ook gemerkt. Een jongetje op de camping noemde hem een meisje, maar mijn zoon gaf gelijk aan dat hij een jongen was. Gefrustreerd over deze verkeerde informatie riep dit jongetje toen tegen hem: “Je bent wél een meisje, ik zie het toch!”. Ondanks dat mijn zoon aangaf dat hij echt een jongen was, bleef dit jochie geloven wat hij dacht te zien…een meisje.

Gelukkig was onze buurjongen van acht jaar zo lief om aan dit jongetje uit te leggen hoe het zat: “Ze is echt een jongen!”, riep hij hulpvaardig.

Aannames zijn hardnekkig

Soms ben je zo overtuigd van wat je ziet of denkt dat het lastig is om hiervan af te komen. Om verder te kijken. We noemen dat aannames. Aannames zijn helemaal niet verkeerd. Iedereen doet aannames. Aannames helpen je efficiënter te zijn omdat je kan categoriseren. Het wordt overzichtelijker: als…dan…In dit voorbeeld: ‘als je lang haar hebt…dan ben je een meisje’. In de meeste gevallen klopt dat ook. Maar dus niet in alle gevallen.

Het gevaar schuilt hem in het niet controleren van aannames

Als je niet controleert of het klopt wat je ziet of denkt, dan kan dat heel akelig zijn.

Iedereen doet aannames, ook ik

Toen ik zo’n 10 jaar geleden manager was, had ik een nieuwe jongen aangenomen. In de eerste week zat ik aan het eind van de dag altijd even met hem om te horen hoe het ging. Ik vroeg dan hoe zijn dag was geweest en hoe het ging met het leren van de nieuwe werkzaamheden. Op een gegeven moment merkte ik dat ik het gevoel had dat hij niet eerlijk tegen mij was en dat voelde heel vervelend. Toen ik voor mezelf naging waardoor dat kwam, ontdekte ik dat hij mij niet aankeek tijdens het gesprek. Hij keek steeds naar de grond of langs mij heen. Daardoor had ik het gevoel dat hij niet eerlijk was (aanname). Vervolgens heb ik dat met hem besproken. Ik zei natuurlijk niet: “Volgens mij ben jij niet eerlijk!”

Wat kan je doen bij aannames?

Wat ik wel deed, was dit. Ik gaf hem aan dat ik merkte dat hij mij niet aankeek tijdens onze gesprekken. Daarna hield ik mijn mond.

Hij werd direct rood en stotterde: “Oh sorry, ik ben Marokkaans opgevoed en heb geleerd dat je je leidinggevende niet in de ogen mag kijken. Ik weet dat het in Nederland erg gewaardeerd wordt als je het wel doet, maar ik vind het zo moeilijk!”. Goh wat was ik blij dat ik het benoemd had! Anders had ik dus de aanname gehad dat hij oneerlijk was. Totaal onterecht.

Sales gaat over mensenkennis!

Omdat er in sales veel mensenkennis nodig is, is ook het risico op aannames erg groot. Mensenkennis is namelijk het koppelen van wat je geleerd hebt over mensen aan de toekomstige situatie, waardoor je iemand beter kan inschatten. Wees je bewust van het feit dat je aannames doet en controleer of ze wel kloppen!

Er zijn veel bekende risico’s voor het doen van aannames. Ik zal er de komende nieuwsbrieven wat meer over vertellen. Dit is de eerste nieuwsbrief uit een serie van drie over aannames. Als je ook aannames doet, en daar soms last van hebt, lees dan ook mee in de volgende nieuwsbrieven. Doe je nooit aannames dan moet je zeker mee lezen, want dan houd je jezelf namelijk hartstikke voor de gek. Er valt -juist voor jou- veel te winnen!

Tijdens mijn programma’s besteed ik veel aandacht aan aannames. Wil je weten wat ik voor jou of jouw team kan betekenen? Neem dan contact op en ik vertel je er alles over.

[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” target=”blank” background=”#F3901D” size=”8″ center=”yes” radius=”20″ text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Ja, stuur mij meer info![/su_button]

Voor individuele aandacht is een VIP-traject echt een unieke kans. Nu helemaal! Kijk hiernaast voor het aantrekkelijke aanbod dat alleen deze maand nog geldig is.

 

Deel gerust met je netwerk!

gerelateerde artikelen

Reacties