Waarom gaat het niet met iedereen zo makkelijk?

Met de één klikt het nu eenmaal beter dan met de ander. Met sommige klanten kan je lezen en schrijven en met andere klanten verloopt de communicatie gewoon wat stroever, toch? Niks aan te doen. Of wel? Waarom gaat het eigenlijk niet met iedereen even makkelijk?

Wat doe je als de communicatie stroef verloopt?

Je kunt natuurlijk bepaalde klanten vermijden en je richten op de klanten met wie je wel makkelijk communiceert. Maar dan mis je wel iets. Je kunt er namelijk wel degelijk iets aan doen. Je kan beginnen met inzicht krijgen in je eigen communicatiestijl. Ben jij bijvoorbeeld van nature bezig met checken hoe iedereen in de kamer zich voelt? En vraag je regelmatig aan anderen hoe zij er tegenaan kijken? Dan is de kans groot dat jij als communicatiestijl ‘de coöperatieve communicatiestijl’ hanteert.

Waarschijnlijk heb je dan ook moeite met klanten (of anderen) die nogal direct communiceren, die een hoog tempo aanhouden en kort van stof zijn. Dit zijn ook mensen die heel kernachtig kunnen zeggen wat ze verwachten van jou. Voel jij je soms ook klein in gesprek met deze mensen die de ‘directieve communicatiestijl’ hanteren? Dat is niet zo gek, hoor.

Gelukkig herkende ik deze communicatiestijl

Toen ik een aantal weken geleden bij een nieuwe klant op bezoek was, gaf hij mij welteverstaan aan ‘dat hij maar 30 minuten had en dat ik er even snel doorheen moest gaan’. Als ik niet beter geweten had, had ik dat dus gedaan. Dan had ik mijn verhaal afgeraffeld en binnen 30 minuten buiten gestaan met een onvoldaan gevoel. Gelukkig herken ik deze communicatiestijl en wist ik hoe ik deze klant moest benaderen. Na een goed gesprek stond ik na ruim een uur buiten mét de opdracht op zak!

Communicatiestijlen

Er zijn 4 communicatiestijlen (en combinaties hiervan, natuurlijk).

  1. Analytische stijl
  2. Directieve stijl
  3. Coöperatieve stijl
  4. Expressieve stijl

Iedereen heeft een natuurlijke communicatiestijl. Dat is de stijl die je hanteert zonder erbij na te denken. Maar omdat jij jouw eigen stijl hebt, is het lastig inschatten hoe je een ander het best kunt benaderen. Het kan handig zijn, in contact met jouw klanten, om te weten welke stijl je zelf hanteert. Als je dan ook nog kan ontdekken welke stijl jouw klant hanteert, dan weet je precies waar de verschillen zitten.

Wendbaarheid ontwikkelen

Wist jij dat je kan leren meer wendbaar (‘agile’ is hét hippe woord van nu) te worden? Waardoor je veel makkelijker met klanten kan omgaan die een andere stijl hanteren, waardoor je ze beter begrijpt én waardoor je hierop kan inspelen. Zodat het voor zowel jouzelf als de klant prettiger communiceren wordt. En dat maakt verkoop gewoon stukken leuker!

Natuurlijk kan je de opgedane kennis en inzichten van de communicatiestijlen ook in een andere context gebruiken. In de communicatie met jouw collega’s bijvoorbeeld. Maar ook thuis kan het helpen inzicht te krijgen in waarom het met sommigen zoveel makkelijker gaat dan met anderen.

Wil je dit ook leren? Op dit moment bied ik een incompany masterclass aan voor salesteams (of teams die sales als taak hebben) die meer wendbaar willen worden.

Je leert:

  • Jezelf en anderen beter begrijpen.
  • Beter met anderen opschieten.
  • Je boodschap beter overbrengen.
  • Hoe je sneller tot een resultaat komt.
  • Je haalt betere resultaten.

De masterclass is voor maximaal 8 personen tegelijk. Je ontvangt een test voor alle deelnemers. In de masterclass wordt gelijk geoefend met het wendbaar zijn. De masterclass Communicatiestijlen duurt 3,5 uur. Normaal is deze masterclass € 997,-. Als je vóór 10 februari boekt dan is de investering slechts € 697,-.Dat is een besparing van € 300,-. Dat komt neer op ca. € 87,- per persoon. Er zit geen restrictie op het aantal teams dat je wilt inschrijven.

De masterclass wordt in overleg ingepland (ochtend of middag) en moet vóór 1 juli worden uitgevoerd.

Denk je dat dit wellicht iets voor jouw team kan zijn, maar wil je nog even overleggen? Dat kan. Bel me of mail me en we onderzoeken of de communicatiestijlen jouw team kunnen helpen.

[su_button url=”https://minddirection.nl/aanbod/masterclass-maak-van-2017-jouw-topjaar/” target=”blank” background=”#F3901D” size=”8″ center=”yes” radius=”20″ text_shadow=”0px 0px 0px #000000″ title=”gratis seminar ca. 35 minuten”]LEES MEER OVER DE MASTERCLASS[/su_button]

gerelateerde artikelen

Ik snap hem gewoon niet!

Als je weet welke communicatiestijl je zelf hebt en welke stijl de ander heeft, begrijp je vaak beter waarom het contact met de één zoveel soepeler gaat dan met de ander. Je leert afstemmen op anderen zonder jezelf te verliezen. En dat maakt de communicatie niet alleen beter maar ook leuker!

Reacties