Ik snap hem gewoon niet!

“Ik snap hem gewoon niet!”, hoor ik vaak tijdens de training communicatiestijlen. Dat gaat dan over een collega. Zo hoor ik meer van die opmerkingen, kijk maar:

  • Waarom komt hij niet gewoon op tijd?
  • Wat is de reden dat zij niet uitspreekt wat ze denkt?
  • Wat maakt dat hij zo bezig is met luttele details? Waarom focust hij niet op wat belangrijk is?
  • Ik kan hem niet volgen. Hij vliegt altijd van de hak op de tak!
  • Zij waait ook met alle winden mee, heeft duidelijk geen eigen mening!
  • Mijn god, kan het alsjeblieft wat sneller…?

Herken jij deze, of enkele van deze irritaties met collega’s? Je kan denken: de één is nu eenmaal sneller dan de ander. En dat is ook zo. We hebben nu eenmaal verschillende communicatiestijlen.

communicatiestijlen
Waarom begrijpen we elkaar niet?

Maar stel dat je zou begrijpen waar het gedrag van jouw collega’s vandaan komt?

Stel nu, dat je jouw gedrag moeiteloos kan afstemmen op de ander waardoor de samenwerking ineens WEL loopt? Stel dat je daardoor geen irritatie meer voelt, maar waardering?

Dat kan dus. En vrij simpel ook…

Mensen zijn efficiënte wezens en daarom gaan ze er vaak vanuit dat anderen net zo denken als zij zelf. En natuurlijk weten we allemaal wel dat we verschillend zijn, toch kan het soms behoorlijk botsen onderling, of begrijpen we onze collega’s of klanten niet.

Nu zijn er heel veel verschillende theorieën waaruit blijkt waarom mensen zo doen als ze doen. En ik heb me verdiept in een heleboel van deze theorieën. En daar heb ik jaren over gedaan. Toch hoef jij dat niet te doen. Jij kan veel sneller inzicht krijgen. Echt veeeel sneller. En leuk dat dat is!

Inzicht in communicatiestijlen

Ik heb het over inzicht in de communicatiestijlen. De manier waarop jij communiceert (verbaal en non-verbaal), hangt samen met jouw communicatiestijl. Dat geldt ook voor jouw collega’s én klanten. En het is vrij simpel om hierin inzicht te krijgen.

Wat inzicht in communicatiestijlen jou oplevert

Inzicht in communicatiestijl van jouw collega’s levert veel op, maar ook inzicht in jezelf natuurlijk. Want als je weet wat jouw eigen communicatiestijl is, begrijp je vaak ook beter waarom jij een ander soms niet begrijpt, of waarom jij je ergert aan iemand. Of waarom anderen JOU niet goed begrijpen. Terwijl je voor jouw gevoel toch zo duidelijk bent.

Als je inzicht hebt in communicatiestijlen dan zal je:

  • jezelf en anderen beter begrijpen
  • makkelijker met anderen opschieten
  • je boodschap beter overbrengen
  • sneller tot een resultaat komen
  • een beter resultaat halen
  • beter bepalen wie je wanneer bij een meeting vraagt (want niet iedereen is op het zelfde moment even veel nodig!).

Voorbeelden van het resultaat uit de praktijk:

Eén van de managers van het team dat ik heb getraind zei na de training:

“In eerste instantie ergerde ik mij dood aan de manier waarop hij met details bezig was. Nu kan ik deze eigenschap echt waarderen en bepaal ik ook bewust wanneer ik hem erbij vraag en wanneer niet!”.

Een salesmanager gaf aan:

“Nu ik weet wat voor communicatiestijl mijn klant heeft, kan ik veel beter afstemmen op hem. Eerst was ik een beetje bang voor hem. Maar nu ik hem beter begrijp, klikt het gelijk veel beter!”.

Een accountmanager zei:

“Grappig hoe ik met een kleine aanpassing in mijn eigen stijl, veel vaker een ja krijgt van mijn klanten!”.

De voordelen van inzicht in communicatiestijlen in contact met jouw (potentiële) klanten

Ja natuurlijk, kan je dit ook voor jouw klanten gebruiken! Want stel je voor dat je weet wat er nodig is voor een JA van een potentiële klant…? Dat zou het werven van nieuwe klanten een stuk relaxter maken, toch? En leuker! Maar ook voor bestaande klanten maakt het een hoop inzichtelijk. Je ontdekt:

  • waarom jouw klant altijd zoveel details wil weten
  • wat de reden is dat jouw klant soms zo onverschillig lijkt
  • waarom jouw klant eeuwig intern moet overleggen, waardoor alles lang duurt.

En je kan er iets aan doen!

Wat kan je doen?

Tijdens een training kan ik jouw team/afdeling inzicht geven in communicatiestijlen. In de ochtend beginnen we met: Wat is jouw eigen stijl? Daarna gaan we naar je collega’s. Geloof me, dat is niet alleen heel nuttig, maar ook ongelooflijk leuk. Er wordt wat afgelachen tijdens zo’n training. En in de middag nemen we onze klanten onder de loep. Wat voor stijl heeft mijn klant en hoe kan ik daarop afstemmen, zonder mezelf te verliezen?

Slechts één dag!

Gegarandeerd begrijp je jezelf, jouw collega’s en jouw klanten een stuk beter. Daarnaast zal onderling contact veel soepeler gaan. Zo simpel is het…één dag! Er kunnen tot ca. 20 mensen in één training zitten en het is zeer interactief!

Geïnteresseerd? Of meer weten? Bel me op 0613294222

gerelateerde artikelen

Reacties