Hoe maak je van 2016 je succesvolste jaar tot nu toe?
Veel bedrijven en ondernemers zijn begin januari bezig met het inschatten van hun resultaten voor het komende jaar. Ik zelf ook. Wist je dat je met deze voorbereiding veel grotere stappen kan maken, als je een aantal dingen anders aanpakt, dan je misschien gewend bent?
Hoe stellen veel mensen doelen?
Om mij heen zie ik vaak mensen eerst kijken naar hun resultaat van het afgelopen jaar. Vervolgens beslissen ze hoeveel procent daar dan bovenop moet. Bijvoorbeeld 2015 + 10%. Herken je dat? Veel grote bedrijven doen het ook zo. Voor ik je vertel hoe je veel grotere stappen kan zetten wil ik je een voorbeeld geven van een bevriende ondernemer, dat illustreert welk risico je dan loopt.
Zij en haar man waren (dit is inmiddels een paar jaar geleden) samen aan het kijken naar de doelen voor het komende jaar. Zij had het jaar ervoor erg hard gewerkt en goed verdiend. Maar het was wel heel hard werken geweest. Voor het komende jaar wilde ze graag minder hard werken, maar natuurlijk nog wel genoeg verdienen om niet wakker te hoeven liggen van geldzorgen. Zij vroeg zich dus af hoeveel zij minimaal moest bijdragen aan het totale gezinsinkomen om in elk geval de rekeningen te kunnen betalen. Na een rekensom hadden ze bepaald dat het absolute minimum € 12.000,- moest zijn. Het jaar ervoor had ze echt véél meer verdiend, dus ze haalde opgelucht adem. Dat zou ze zeker halen.
Dat jaar sloot ze uiteindelijk af met € 12.000,-… De moraal van dit verhaal: Be careful what you wish for…Voor je het weet komt je ‘wens’ uit.
What should you wish for?
Je voelt hem misschien al aankomen, maar het helpt dus om ambitieuze doelen te stellen. Hieronder beschrijf ik vijf stappen die jou helpen om echt ambitieuze doelen te stellen én te realiseren:
Stap 1
Bedenk wat je allemaal wilt in het komende jaar. Denk hierbij aan vakanties, dingen die je zou willen kopen, opleidingen, investeringen in je bedrijf en natuurlijk wat je nodig hebt om gewoon de boodschappen en de rekeningen te kunnen betalen. Wees gul voor jezelf, je bent het echt waard J.
Stap 2
Tel dit allemaal bij elkaar op en noteer dit bedrag op een briefje. Dit briefje hang je op, bijvoorbeeld boven je bureau. Echt goed in het zicht.
Stap 3
Bepaal hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt en bepaal welke diensten van jou in aanmerking komen. En natuurlijk hoe vaak je deze dienst(en) moet verkopen.
Stap 4
Zet in je agenda wat je dan wanneer moet uitvoeren.
Stap 5
Maak per onderdeel een voorbereiding om te zorgen dat deze klanten daadwerkelijk jouw aanbod afnemen. Zet online marketing in, maak een bellijst, werk hier elke week aan!
Het kan zijn dat je tegen een aantal zaken aanloopt, waardoor het lastig is:
Je hebt jouw doelgroep niet scherp genoeg, je weet niet wie je klanten exact zijn, je aanbod volstaat niet, je prijzen zijn niet hoog genoeg om je doel te halen, je durft niet te bellen, je voelt niet dat je jouw prijzen waard bent, etc.
In dat geval nodig ik je van harte uit om contact met me op te nemen.
[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” background=”#ff9933″]JA, ik meld me graag aan voor een gesprek[/su_button]
Ik help je graag om van 2016 jouw meest succesvolle jaar tot nu toe te maken! Ik zie uit naar ons gesprek!
Reacties