Waarom jij wilt weten wat voor verkoopprofiel jij hebt
Dit is de tweede nieuwsbrief van een reeks van 4 die gaan over jezelf en jouw salesteam écht kennen. Vandaag vertel ik je wat jij eraan hebt om jezelf goed te kennen. Want geloof me, dit is echt een gamechanger!
De volgende (derde) nieuwsbrief gaat over jouw team en hoe je gemakkelijker samenwerkt door gebruik te maken van de verschillen tussen mensen in jouw team.
En de laatste in de reeks gaat over hoe je als manager jouw team succesvoller aanstuurt als je iedereen écht goed kent.
De reden dat ik aandacht wil besteden aan een verkoopprofiel is tweeledig:
- Ik wil je vertellen over nieuwe mogelijkheden die ik bied voor een persoonlijke verkoopprofiel-analyse van Sales Colors.
- Gebruikmaken van zelfkennis in verkoop verhoogt je succes enorm, maar zorgt ook nog eens dat je veel meer plezier krijgt omdat je weet waar jij van ‘aan’ gaat en waarvan juist niet.
Waarom jij wilt weten wat voor verkoopprofiel jij hebt
Als jij weet waar jouw sterke punten liggen, kan je er gebruik van maken. Als je weet wat jouw valkuilen zijn, kan je ze op voorhand vermijden. Jouw werk wordt daardoor leuker, makkelijker en succesvoller.
Met de assessments van Sales Colors krijg je haarscherp wat jouw sterke punten zijn en hoe je die kunt gebruiken om nog meer succes te krijgen. Daarnaast weet je precies wat jouw valkuilen zijn en hoe je voorkomt dat je daarin stapt.
Ik zal wat meer vertellen aan de hand van mijn eigen profiel. Dit is mijn profiel:
Sommige verkopers hebben een profiel waarbij de competenties (bijna) gelijkelijk verdeeld zijn over de vier kleuren. In mijn geval is dat duidelijk niet zo. Als je de vorige nieuwsbrief er nog even bij pakt kan je precies zien wat de kleuren betekenen.
Ik zal je niet vermoeien met alle details, maar ik geef je een helder inzicht in mijn verkoopprofiel.
Mijn eigen verkoopprofiel (oef, dat is eigenlijk best spannend om te delen…)
Mijn sterke kanten
Mijn sterke kanten zitten aan de kant van de Hunter en de Closer. Deze competenties maken mij tot een ondernemende verkoper die goed kansen kan verzilveren. Vanuit de Hunter ben ik bezig met kansen, durf ik risico’s te nemen en ben ik zakelijk zeer creatief. Presenteren, luisteren, vragen stellen zijn dingen die ik van nature goed kan.
Daarnaast (vanuit de Closer) ben ik standvastig (eigenwijs), kan ik goed met (tijd)druk omgaan en heb ik energie voor tien. Ik kan goed vooruitdenken en ben een absolute zelfstarter. Verder heb ik focus op het resultaat.
Mijn valkuilen
Helaas is het niet anders, maar deze mooie competenties brengen ook valkuilen met zich mee. In mijn geval kan mijn ondernemende kant (de Hunter) los zand worden als ik niet snel genoeg resultaat zie. Ik schiet dan met hagel in de hoop iets te raken. Ik verlies focus en aandacht als het te lang duurt. Daarnaast worden de risico’s groter (lees té groot) als ik geen succes ervaar. Zo zou ik mezelf kunnen horen zeggen: Dat kan ik wel! (tegen een opdracht waarin ik niet genoeg ervaring heb). Het kost me dan eigenlijk te veel moeite en tijd om het tot een succes te maken, dat je je kan afvragen of het het allemaal waard was…
Vanuit de Closer kan mijn eigenwijzigheid zijn tol eisen. Ik kan de mensen om mij heen verliezen en lijk misschien zelfs arrogant te worden. Soms kan ook de focus op het resultaat zo groot worden, dat ik eigenlijk te ver ga. Ik zou dan beter kunnen zeggen: “Het lukt me niet ik stop of ik roep hulp in!”.
Daarnaast mis ik voor een groot deel de kleuren groen en blauw. Vooral blauw merk ik in het dagelijks (zakelijke) leven. Ik heb een hekel aan details en processen. Maar ik ben natuurlijk wel trainer. Ik kan de details niet zomaar laten gaan. En mijn klanten verwachten uiteraard een duidelijk proces.
Hoe stuur ik mezelf aan met dit verkoopprofiel?
De kunst is om mijn sterke kanten te gebruiken om mijn valkuilen en mindere kanten te ontwikkelen of te ontwijken. Zo heb ik laatst met een collega/samenwerkingspartner het binnenhalen van een grote klant als volgt aangepakt (voor de duidelijkheid: Hij is vooral blauw met rood).
Samen deden we het acquisitiegesprek. Vragen stellen en luisteren kan ik goed. Vragen over processen beantwoordde hij, enthousiasmeren deed ik. Toen we naderhand de offerte mochten maken, heb ik de grote lijnen op papier gezet. De puntjes op de i deed mijn collega. Op die manier werkt het heerlijk.
Daarnaast heb ik een bepaalde routine ontwikkeld om trainingen te maken. Ik hoef me dus niet elke keer opnieuw te buigen over het proces, maar heb daar één keer goed voor gezeten. Mijn boek is een goed voorbeeld van ‘het proces helemaal correct uitschrijven’. Ik ben er nog steeds apetrots op!
Weten wat je kan en wat je niet kan
Als je jezelf wilt ontwikkelen is het essentieel om te weten wat je kan en wat je niet kan. Maar vooral: Hoe zorg je dat je jezelf kan ontwikkelen zonder de hele tijd bezig te zijn met leren wat je nog niet kan. Het gaat ook om het inzetten van je sterktes, want die geven plezier, vuur, enthousiasme en vooruitgang!
Op dit moment ontwikkelen we bij Sales Colors een uitgebreide persoonlijke verkoopprofiel-analyse. Ik heb de eerste versie gezien en ben razend enthousiast. Aan de hand van jouw antwoorden op de vragen wordt zo helder verteld waar jouw sterktes en zwaktes liggen. Hoe jij als verkoper in elkaar zit en wat je kunt doen om jezelf te ontwikkelen.
Persoonlijke verkoopprofiel-analyse aanbod
Laat het me weten als je op de hoogte gehouden wilt worden van deze persoonlijke verkoopprofiel-analyse. Ik doe jou en/of jouw team dan een speciaal aanbod als introductie van deze ijzersterke tool! Laat je hier op de lijst zetten!
Ik wens je enorm veel inzicht in jezelf de komende week!