MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

De makkelijkste manier om aan nieuwe klanten te komen

onlinesalestrainingen

Hoe kom jij aan jouw klanten? Wordt mij regelmatig gevraagd. Het antwoord bestaat gelukkig uit meer delen:

Ik kom op verschillende manieren aan mijn klanten.

Dit zijn ze:

  1. Klanten vinden mij via een zoekopdracht
  2. Klanten horen van mij via een blog of een post op één van de kanalen die ik gebruik
  3. Klanten raden mij aan andere klanten aan

Welke van de bovenstaande manieren zou nu de meeste waarde hebben? Daar hoef je waarschijnlijk niet lang over na te denken. Dat is natuurlijk nummer 3.

Want in de eerste twee gevallen ‘zeg’ ík dat ik er ben en dat je mij ‘moet’ zijn. Oftewel: “Wij van wc-eend adviseren wc-eend…”. Ja natuurlijk preek ik voor eigen parochie. Dat snapt iedereen. Dat kan nog steeds werken, maar het derde geval is anders.

In het derde geval is er iets veel beters aan de hand. Iemand die met mij gewerkt, mij heeft ervaren en mijn goed vindt, vertelt een ander over de positieve ervaringen die hij/zij gehad heeft met mij. Geloof me, dat is de meest waardevolle manier om aan klanten te komen. Daar kan je zelf nooit aan tippen!

Als klanten nieuwe klanten aanraden

Ideale klanten kennen ideale klanten

Er is nog een mooie bijkomstigheid. Want ideale klanten (dat zijn o.a. klanten die jou aanraden bij een ander) kennen vaak andere ideale klanten. Soort zoekt soort, zeg maar. Zij kennen mensen die op hen lijken. En dat is goud waard!

Want de kans dat andere ideale klanten ook met jou willen werken en enthousiast worden, is heel groot.

Hoe zorg je nu dat je wordt aangeraden?

Tja, dat is natuurlijk de vraag. Hoe kan je nu zorgen dat jouw klanten over jou praten tegen andere potentiële klanten? Gek genoeg is het heel simpel.

Je vraagt het ze gewoon.

Elke klant die aangeeft blij te zijn met jou, stel je gewoon de één van volgende vragen:

  • Wie ken jij voor wie dit ook interessant is?
  • Wie zou jij dit ook gunnen?
  • Wie zou hier nog meer baat bij kunnen hebben?

En nu is het belangrijk door te pakken! Want als iemand zegt: ”Ik denk dat ik wel iemand weet!”. Dan vraag je door. “Goh wat leuk om te horen!”. “Waarom denk je dat hij/zij er ook iets aan zou hebben?” En dan natuurlijk: “Zou jij diegene vertellen over mij, dan neem ik contact met hem/haar op en kunnen we eens onderzoeken wat ik kan betekenen voor hem/haar”.

Je wisselt telefoonnummers uit en klaar ben je.

Als jouw klanten echt heel blij zijn met je, zullen ze dit graag doen. En het is heerlijk om te voelen dat jouw klanten die moeite voor je doen! 

De laatste drie offertes van mij zijn een voortvloeisel uit mijn klanten die anderen hebben verteld over mij. Hoe gaaf is dat?

Mocht jij tevreden zijn over mij en mij willen aanraden, dan zou ik dat natuurlijk fantastisch vinden. Kan je zo snel even niemand bedenken, maar wil je me wel helpen, dan kan je ook een Google review achterlaten! Dat is het aanraden op afstand, maar helpt ook!

Hier kan je een google review achterlaten.

Ik wens je een week waarin jouw klanten je helpen aan nieuwe klanten!

gerelateerde artikelen