MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Hoe je jezelf voor de gek kan houden 

Je houdt jezelf voor de gek

Enige tijd geleden volgde ik zelf een training over verkoop. Ook ik blijf graag scherp met de hulp van een boek of een bijvoorbeeld andere expert. 

We kregen in deze meerdaagse training een opdracht om ter plekke een gesprek voor te bereiden met een echte potentiële klant. Iemand die in jouw pijplijn zit. Het idee was om dit gesprek daadwerkelijk te gaan voeren met deze klant, na de oefening.  

Toen iedereen een gesprek had voorbereid, werd ons gevraagd of we konden delen wat we hadden voorbereid.  

Mooie uitspraak van Mwah!

Hoe je jezelf voor de gek kan houden

Lieve, één van de deelnemers stapte naar voren, naar de microfoon om haar ervaringen te delen. Lieve is een ongelooflijk grappige en superslimme dame uit België. En ten overstaan van alle andere deelnemers begon ze in haar prachtige Belgisch tongval: 

  • Klant a hoef ik niet te bellen, want die heeft op dit moment te veel hooi op zijn vork en dit kan hij er echt niet bijhebben.
  • Klant b heeft ook geen zin, want zij gaat bijna op vakantie. 
  • Klant c heeft een ziek kind thuis, dus haar hoofd staat er zeker niet naar.  
  • Klant d heeft daar echt geen budget voor 
  • Klant e is al vergevorderd in gesprek met een concurrent, dus dat is nu ook niet handig. 
  • Klant f daarmee voel ik niet echt een klik .
  • Bij klant g twijfel ik of ik degene ben die hem moet helpen… 

En zo las Lieve een lijst voor van wel 15 klanten van wie ze op voorhand zeker wist dat het geen zin had om te bellen. 

Ze had het voor al haar klanten al ingevuld. Ze leek wel paranormaal begaafd. Wij moesten allemaal hard lachen omdat heel grappig was. Maar ook heel herkenbaar. We herkenden allemaal deze manier van denken Die klant hoef ik niet te bellen want… 

NIVEA 

Je vult van alles in voor een klant. Misschien ken je de afkorting NIVEA? Die staat voor: Niet Invullen Voor Een Ander. In dit geval had Lieve bij alle klanten al ingevuld waarom het niet handig was om die klant te bellen.  

Natuurlijk herkende zij dit patroon zelf ook. En besloot dan ook deze klanten te bellen en gewoon nieuwsgierig te zijn.

Ik wens je een nieuwsgierige week!

gerelateerde artikelen