MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Zit jouw achterdeur goed dicht?

Zit jouw achterdeur goed dicht?

Er zijn grofweg drie knoppen waaraan je kunt draaien om je salesresultaten te beïnvloeden. Afgelopen maandag gaf ik daarover training aan een salesteam. Dit zijn de knoppen waar ik het over heb.

De drie knoppen van sales

  1. De achterdeur dichthouden (zorgen dat je klanten behoudt)
  2. More sales (upsell aan bestaande klanten)
  3. New Business (nieuwe klanten binnenhalen)

In deze blog ga ik in op de eerste: De achterdeur dichthouden. De volgende weken zal ik de andere twee knoppen bespreken.

Zit jouw achterdeur goed dicht?

Hoe zorg je dat jouw achterdeur goed dicht zit?

Hoe zorg je dat jouw achterdeur goed dicht zit? Door dát te doen waardoor klanten nergens anders heen willen. Als ik aan verkopers vraag wat de belangrijkste reden is dat klanten opzeggen, krijg ik altijd dit antwoord:

“De prijs is te hoog”.

Gelul door een rietje is dat…Het is overigens wel de meest genoemde reden door klanten (bij navraag). Huh? Hoe zit dat dan? Als klanten weggaan en ze worden gevraagd een reden te noemen, noemen ze vaak de prijs. En toch is dat niet de echte reden. Want uit onderzoek blijkt dat slechts in 7% van de opzeggingen de prijs een doorslaggevende reden is. De belangrijkste reden dat klanten opzeggen is:

“Onverschilligheid van de leverancier”.

Wat is onverschilligheid van de leverancier eigenlijk?

Onverschilligheid van de leverancier kan een heleboel zijn: Klanten nooit bellen. Niet luisteren naar jouw klanten. Alleen via mail communiceren. Niet meedenken in lastige situaties (zeker als het financiële situaties betreft). Belangrijke dingen niet onthouden. Dingen beloven, maar ze niet doen. Afspraken niet nakomen. Klanten ‘vergeten’. Kortom, klanten voor lief nemen.

Houd van je klanten om de achterdeur dicht te houden

Valentijnsdag is net achter de rug. Om mij heen hoor ik veel mensen die dan zeggen: “Dat is zo’n commercieel gedoe! Maar het is wel leuk om weer even aandacht voor de ander te hebben! Het sluipt er soms bij in, dat je de ander ‘for granted’ neemt!”.

En zo is het ook met klanten. Door de orde van de dag, vergeet je soms van ze te houden. En vergeet je ze te bellen of ben je korter door de bocht dan je zou willen. Net als bij je geliefde. Dus: houd van je klanten om de achterdeur dicht te houden!

Zit jouw achterdeur goed dicht? Of vergeet jij ook af en toe om van jouw klanten te houden?

Ik wens je een week met een heerlijk dichte achterdeur en veel liefde voor jouw klanten!

gerelateerde artikelen