Het lukte mij niet deze schoenen te kopen
Dit waren de mooiste schoenen die ik ooit gezien had! Ze zaten ook nog als gegoten…! Tenminste die rechterschoen. Want de linkerschoen was niet te vinden. Ik keek om me heen om een verkoper in de winkel aan te schieten. In mijn hoofd bedacht ik welke kleding hierbij fantastisch zou staan. Ik verheugde me op zaterdag. Want dan had ik een feestje. En eerlijk is eerlijk, er is weinig leuker dan een feestje met nieuwe schoenen!
Geen verkoper te bekennen
Er was geen verkoper te bekennen. Ik liep wat rond in het warenhuis. Op een andere afdeling was vast wel een verkoper aanwezig die mij kon helpen. Ik had mijn doos met mijn ene nieuw schoen onder mijn arm en begon te lopen. Maar waar ik ook keek, ik zag geen verkoper.
Eindelijk zag ik een verkoper!
Eindelijk zag ik een verkoper lopen en rende bijna op haar af! Opgelucht lachend zei ik: “Dit zijn de mooiste schoenen die ik ooit heb gezien. Maar ik wil de linker ook graag hebben!”. Ze keek me even aan en richtte toen haar blik weer op een deur die me nooit eerder was opgevallen. “Ik ga nu met lunchpauze, ik vraag wel een andere collega…”. En ze verdween door de deur.
Het lukte mij niet deze schoenen te kopen
Zoals ik al zei waren het de mooiste schoenen die ik ooit had gezien. Dat is ook de enige reden dat ik een uur (for crying out loud!) heb gewacht in de V&D, in de hoop dat er een verkoper zou komen die mij de linkerschoen kon geven. Waardoor ik een heel paar zou kunnen afrekenen en me verder kon verheugen op het feestje van zaterdag. Maar het lukte mij niet deze schoenen te kopen. Omdat er geen verkoper in mij geïnteresseerd was, ging ik zonder aankoop de deur uit. Enorm teleurgesteld ook nog.
Het probleem in veel ‘grote’ winkels
Het probleem in veel ‘grote’ winkels is dat de verkopers (die zichzelf liever als ‘personeel’ zien, want verkoper is een ‘vies’ woord) gestuurd worden op de verkeerde dingen. Ze worden op onzin output als: pauzetijd, starttijd, eindtijd, aantal verwerkte orders of andere flauwekul. Ik zou willen dat deze winkels een verkooptrainer in de arm nemen, die ze leert dat het gaat om het ‘helpen van klanten’. In mijn blog van 12 oktober over ‘mijn legacy in sales‘, beschrijf ik dit ook op een pijnlijke wijze.
Helpen van klanten is de essentie
Als deze verkopers (ja, want dat zijn het!) zich realiseren dat het gaat om het helpen van klanten, dan wordt het een heel ander verhaal. Als dat het belangrijkste is en ze worden daarop gestuurd en ze krijgen daarop ook feedback, dan worden deze verkopers mensen die de klanttevredenheid verhogen, die zelf meer plezier en voldoening uit hun werk krijgen, die stoppen met de ongelooflijk onzinnige bureaucratie (als: zonder bonnetje kunt u niet ruilen en andere lulkoek, etc.). Als je verkopers hebt die begrijpen wat hun rol écht inhoudt, dan wordt zo’n winkel een plek waar je als consument of koper zelf graag komt. Die je aanraadt aan anderen…
If only…Dat zou toch fantastisch zijn!
Er is genoeg werk voor verkooptrainers
Ja, ik zou ze graag helpen. God, wat zou ik ze graag helpen! Maar er zijn meer verkooptrainers die dit kunnen. Eén ding is zeker: er is voorlopig genoeg werk voor verkooptrainers. Maar onthoud: Als je nu start, loop je voor op de andere winkels. Het is in mijn optiek geen wonder dat V&D er niet meer is. Alhoewel er vast veel meer aan de hand was, dan verkopers die onvindbaar waren.
Ik wens je veel personeel (dat jouw klanten écht verder helpt en daar plezier in heeft!