MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Iedereen maakt blunders, ik ook

Iedereen maakt blunders, ik ook

Iedereen maakt blunders, ik ook. Vandaag ga ik met de billen bloot. Dus als je niet van mijn blote billen gediend bent, moet je maar niet verder lezen.

Bij de loodgieter thuis lekt de kraan & bij de smid eten ze met houten lepels (Spaans gezegde).

Foto door Luis Quintero via Pexels

Het is vrijdagmiddag, een race tegen de klok. De nieuwsbrief moet nog klaargezet worden voor mijn VA (Virtual Assistent, in mijn geval mijn eigen Nienke), ik heb het aanbod voor mijn nieuwe training over Onweerstaanbare Offertes Maken nog niet klaar staan en dat moet NU af (er moet nog een testimonial bij, die nog niet door de klant is goedgekeurd) en de uitnodiging voor een speciale VIP-dag voor Generation One (team van mijn dochter) moet eruit. Het zweet staat op mijn bovenlip en ik heb klotsende oksels. Dan krijg ik de testimonial binnen. Yes! Ik begin direct een antwoord te typen.

De telefoon gaat. Goddank, het is de klant van de testimonial! Gretig neem ik op.

Het is helemaal anders

“Ik ben je net aan het mailen roep ik blij!”. Het is helemaal anders… Ze belt niet voor de testimonial. Ze belt om informatie te krijgen over mijn aanbod. Het lukt me niet te schakelen. Ik doe een magere poging. “Wil je niet meer weten roept ze nog?”. “Ja, misschien dat ik je volgende week nog meer vragen moet stellen”, sputter ik nog. Ik hang op. Zodra ik heb opgehangen voel ik het. Dit was nu echt een blundergesprek. Pfff. Een salestrainer die een salesgesprek verprutst. Nou, lekker dan.

Ik richt me op de taken die nog moeten en om 18.30 uur ben ik klaar. Ik loop met een zwaar gevoel van kantoor naar de woonkamer (één trap). “Hé!”, roept Bart blij als hij me ziet. De televisie staat aan, voetbal, leuk. “Hoe was het vandaag?”, vraagt hij lief. “Mwoea”, zeg ik. Ik app mijn klant om aan te geven dat ik haar graag opnieuw spreek na haar vakantie en zak op de bank.

Hoe het wel had gemoeten

Hoe het wel had gemoeten, is wat ik anderen al 14 jaar leer:

Als het niet uitkomt, voor een klant, of voor jouzelf (!), maak je een nieuwe afspraak. Dan had ik gezegd: “Wat leuk dat je belt! Ik wil heel graag met je praten. Nu lukt het helaas niet. Wanneer kan ik je terugbellen?”. Kunnen schakelen in een gesprek is heel belangrijk. Als blijkt dat het gesprek anders loopt dan je verwacht dan kun je ook dat aangeven. “Ik merk dat ik een heel andere insteek had verwacht, dus ik moet even schakelen”.  

Iedereen maakt blunders, ik ook

En inderdaad, iedereen maakt blunders, ik ook. Dat is waarom ik het deel. Na een blunder ga je gewoon weer door. Maar je staat wel even stil bij het waarom. En hoe je het de volgende keer beter kan doen. Voor mij geldt dat ik de volgende keer aangeef dat ik graag op een ander moment terugbel, omdat ik net ergens middenin zit.

Ik wens je een week zonder blunders. En anders herstel je en ga je gewoon weer door!

gerelateerde artikelen