Welke bezwaren hebben jouw klanten eigenlijk?
Vorige week ging mijn blog over vragen stellen en écht luisteren naar je klanten. De informatie die klanten geven over hoe zij de wereld zien is van essentieel belang voor de aanpak die jij kiest om nieuwe klanten binnen te krijgen. Dat werd mij afgelopen week opnieuw duidelijk, toen ik een aantal ondernemers sprak tijdens een coach call.
Veel klanten hebben bezwaren die hen in de weg staan om met jou in zee te gaan.
Door goed te luisteren naar die bezwaren en er echt op door te vragen, kan deze informatie jou helpen in gesprek met volgende klanten. En op die manier kan de ‘nee’ een ‘ja’ worden!
Eén van de ondernemers die ik sprak gaf aan:
“Sommige van mijn klanten zijn heel macho en durven daarom niet mee te doen aan mijn workshop om hun prestaties te verbeteren. Ze schamen zich om zich bloot te geven in het bijzijn van anderen”.
Mijn eerste vraag aan deze ondernemer is hier: Hoe zeker ben je ervan dat ze macho zijn en dat dát de reden is dat ze niet meedoen? (het kan namelijk ook een belemmerende overtuiging van jezelf zijn…). Als je er echt zeker van bent, is dat waardevolle informatie die je kan gebruiken. De ondernemer uit dit voorbeeld ontdekte dat deze macho mannen echte rolmodellen hadden. Dat waren de professionele experts. Deze experts bleken heel vaak mee te doen aan dit soort workshops om hun prestaties te verbeteren. Als je deze kennis in je salestekst (geschreven en gesproken) meeneemt, help je de macho’s over de streep. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen:
“Het blijkt dat juist de professionele experts als …. en ….(noem gelijk voorbeelden!) veel gebruik maken van dit soort workshops om hun prestaties te verbeteren. Hoe zou deze workshop jou kunnen helpen?”.
Dus door goed te luisteren naar de bezwaren van jouw klanten en echt nieuwsgierig te zijn, is het mogelijk om ze in te zetten en er zelfs profijt van te hebben.
Een andere klant van mij is filmmaakster. Zij ontdekte dat sommige ondernemers het zo spannend vinden om gefilmd te worden dat ze om die reden geen film willen laten maken. Zij bedacht daarom een manier waarop je jezelf kan filmen en het door haar laat monteren in een prachtige template, waardoor het een professionele film wordt. Ze helpt je met alles wat je moet weten om een mooie film van jezelf te krijgen, maar je filmt dus zelf. Deze ondernemer had zo goed geluisterd naar de bezwaren van haar klanten, dat ze die gebruikte voor het ontwikkelen van een nieuw product. En boorde daarmee zelfs een nieuwe doelgroep aan.
Ik zou heel graag willen weten tegen welke bezwaren jij allemaal aanloopt. Laat ze in een reactie hieronder achter en ik zal er zeker op reageren en je ook adviseren.
Bezwaren van klanten geven cruciale informatie! Ik wens je veel succes en plezier met het ophalen van bezwaren!
Deel mijn blog gerust met je netwerk:
Reacties