Doe geen boodschappen als je honger hebt
Zaterdagochtend ga ik meestal met mijn dochter naar voetbal. Vóór de wedstrijd trainen ze ook nog 5 kwartier. Dat betekent dat we op zaterdag vaak vroeg ontbijten. En als we na de wedstrijd rond een uur of één naar huis rijden, ga ik vaak gelijk even boodschappen doen. Omdat we zo vroeg ontbeten hebben, heb ik echt trek rond die tijd. De ervaring leert dat het niet handig is om dan boodschappen te doen, want als je trek hebt, staat alles in het teken van jouw honger. Ik kom dan ook geregeld met veel te veel lekkere dingen thuis. Dat herken jij natuurlijk niet…
Doe geen boodschappen als je honger hebt
Doe geen boodschappen als je honger hebt is mijn advies. Ook in verkoopgesprekken kan honger een slechte rol spelen. Als je bijvoorbeeld je bonus wilt halen en de druk teveel opvoert, of als je schaarste in omzet voelt, of als je die ‘verloren’ klant wilt compenseren, kan dat zijn weerslag hebben op je verkoopgesprekken.
Ik kan me herinneren dat ik in het begin van Mind Direction pijnlijk weinig omzet had. Ik had er klotsende oksels van. En toen eindelijk had ik een gesprek met een potentiële klant! Yes, deze zou mijn geldprobleem oplossen! Ik was zo hongerig naar deze klant en de omzet die hij aan mij zou gaan overleggen, dat mijn geldnood overal doorheen sijpelde. Je raadt het vast al… Deze klant werd geen klant. Ik wilde het té graag.
Herken je dat? Dat je zo hongerig bent, dat het niet lukt? Of dat je jezelf tegen een klant hoort zeggen: “Nou ok, ik doe het ook voor… (veel te lage prijs).
Hongerig maakt onaantrekkelijk.
Hongerig maakt onaantrekkelijk. Dat geldt trouwens op meer vlakken ;-). Je schiet makkelijker in de onderhandeling en voor je het weet geef je van alles weg.
Natuurlijk heb ik het niet over gezond enthousiasme. Maar als je zo graag wilt, dat je er teveel voor over hebt. Als je honger hebt, focus je namelijk op jezelf. Een klant merkt dat. En dat is niet prettig voor klanten. Misschien herken je het ook wel bij anderen? Dat ze jou zo graag willen als klant, dat het ongemakkelijk wordt. Iemand wordt onaantrekkelijk als hij zo graag wil.
Je verlegt je focus naar de klant
Wat je wel moet doen is: Je verlegt je focus naar de klant. Je bent oprecht nieuwsgierig naar hem (of haar natuurlijk). Je voelt dat jouw aanbod echt waarde heeft voor hem en dat je hem echt kan helpen. Je focust dus op zijn verhaal en op het helpen van jouw klant. En je bent onthecht van het resultaat. Daarmee bedoel ik dat je je niet bezighoudt met de verkoop zelf. Je luistert echt en bedenkt wat hem kan helpen. Ja, dit is echt even oefenen. Je laat het ‘moeten verkopen’ helemaal los en bent met je aandacht bij de klant. Geloof me dat maakt verkoop niet alleen veel makkelijker, maar vooral veel leuker. Want hierdoor wordt jouw klant juist hongerig. En dat is dan weer wel fijn!
Verkopen zonder te verkopen (=verkopen zonder honger)
Mijn hele methodiek Verkopen zonder te Verkopen is gebaseerd op het loslaten van verkoop en sturen op begrijpen en helpen. Natuurlijk kan ik jouw hele salesteam leren hoe dit moet, maar mocht je zo hongerig zijn naar deze kennis 😉 dan kan je hier mijn onlinetraining volgen. Zeker als je een zelfstarter bent, die van aanpakken houdt, is deze training echt iets voor jou.
Je leert:
- Hoe je verkoopbezwaren kan voorkomen
- Hoe je een afspraak krijgt met jouw klant
- Welke informatie je nodig hebt van een klant om jouw doel te halen
- Exact welke vragen je dus moet voorbereiden
- Hoe je zorgt dat jouw klant je alles vertelt wat je nodig hebt/wilt weten
- Verkopen zonder te verkopen – hoe je jouw klant laat kopen!
- Hoe je de prijs verkoopt, zonder gezeur!
Dit zegt Mirjam Kibbeling over deze training:
“Sinds de training van Marie-José heb ik niet meer het gevoel dat ik een verkoper hoef te zijn. Mijn gesprekken zijn zó anders. Het werkt als een tierelier. Ik kan ook niet meer alles doen wat me gevraagd wordt. Ik moet gewoon nee zeggen. Ook vervolgopdrachten gaan hartstikke goed. Ik wens dat andere ondernemers ook toe. De vragen van Marie-José werken zo goed, dat ik niets meer hoef te doen. Ik kende een aantal onderdelen uit de training al, maar nu lijkt het wel of het kwartje is gevallen. Ik begrijp de opbouw van een verkoopgesprek veel beter. Het gekunstelde is eruit en mijn mindset is nu heel anders als ik in gesprek ga. De verhalen en voorbeelden die Marie-José vertelt in de de trainingsvideo’s zijn heel goed. Naar aanleiding van de training pak ik nu ook mijn testimonials heel anders aan“.