MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Laat het los!

“Jij kent ons team. Niet iedereen is even creatief. Hoe zorgen we nu dat iedereen een bijdrage levert in deze new businesssessie?”.

Hij zocht telefonisch contact met me om te overleggen. Hij is een van de deelnemers van een trainingstraject dat ik bij zijn bedrijf uitvoer. En één van de afspraken die ik altijd maak met mijn klanten is:

Alle deelnemers kunnen me altijd bellen als ze iets willen overleggen of hulp nodig hebben, zolang ons traject duurt. Hier zit geen limiet aan.

Het leuke daarvan is, dat ik gebeld word voor verschillende zaken. Soms omdat iemand een gesprek met een klant wil voorbereiden samen met mij. Soms omdat een leidinggevende twijfelt over de aanpak richting een verkoper. Of in dit geval: hoe zorgen we dat iedereen een bijdrage levert bij het bedenken van new businessacties, ook al is niet iedereen even creatief.

Het voordeel voor ons beiden is dan ook dat de resultaten verbeteren. Daar hebben we allebei iets aan! Dus deze afspraak is standaard in mijn aanbod.

Hoe zorg je dat iedereen een bijdrage levert

Hoe zorg je nu dat iedereen een bijdrage levert? De valkuil is om te gaan sturen op de inhoud. Je vertelt ze wat ze moeten doen. En je voelt hem misschien al…hakken in het zand. Mensen en dus ook jouw collega’s, houden er niet van om verteld te worden wat ze moeten doen. Ze willen zelf bedenken wat ze moeten doen.

En het goede nieuws is dat er ook nog veel meer commitment is als je ze zelf laat bedenken wat ze kunnen doen om meer klanten te krijgen.

Anders krijg je collega’s die ja zeggen en nee doen. Herkenbaar? Eigen schuld!

Laat het los

Laat het los!

Laat het los! Niet alles natuurlijk. Maar wel de inhoud. Stuur alleen op proces. Je stuurt dus niet op wat er uitkomt, maar wel op hoe je ertoe gaat komen.

Dit is een enorme uitdaging voor de controlefreaks onder ons. Maar ook voor de mensen die graag invloed hebben. En geloof me, de controlefreaks en diegene die graag invloed hebben, vormen samen een gigantische groep. Het zou me verbazen als jij – als verkoper, of salesmanager – er niet in valt…Wake up and smell the coffee!

De eerste fase: De Dromer

En hoe kan je iets nu beter loslaten dan in bijvoorbeeld een brainstormsessie waarin alles mag! De eerste fase heet: De Dromer.

Regel 1: Niemand zegt in deze fase: “Nee”, of “Maar”. Als begeleider van dit proces stuur je hier dus heel strikt op. Je grijpt direct in, als er ingegaan wordt op zaken als: “Maar dit gaat nooit lukken want”…of “Dat kan helemaal niet”. Alles kan en alles mag.

De tweede fase: De Realist

Het geeft dus niets als jij er niets van begrijpt, of als jij het nog helemaal niet ziet. Want in de volgende fase mogen ze realistisch kijken naar de ideeën die zijn geopperd. Wat kan wel en wat kan niet? Hoe ga je dat dan doen? Niet jij bedenkt dat…Nee, want jij was aan het loslaten, weet je nog? Ze bedenken dat dus zelf of met elkaar. Nee, je bedenkt het ook niet een beetje, nee!

De laatste fase: De Criticus

Let op procesbewaker (die zo goed kan loslaten)! In deze fase mag er kritiek geuit worden op het idee. Niet op de bedenker van het idee. Benoem dat regelmatig!

Wat zou er mis kunnen gaan? Waarom zou dit niet kunnen doorgaan? Dat zijn vragen die passen bij deze fase. En vooral vragen als: Hoe kan het wel? Wat mist er nog? Wat is er nog meer nodig om het te laten werken?

Dit is de Disneystrategie

Misschien herken je dit proces wel? Het wordt ook wel de Disneystrategie genoemd. Omdat Walt Disney deze methode gebruikte voor het bedenken van nieuwe dingen. Robert Dilts heeft de methode ‘gemodelleerd’, zoals bij NLP gebruikelijk is, als je een resultaat wilt evenaren.

En laat mensen tenslotte zelf bepalen waar ze een bijdrage aan willen leveren. Maar vraag ze dan wel dat SMART te maken (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch, Tijdgebonden). En SMART maken is weer sturen op proces. De inhoud laat je weer aan hen over! Lekker he, dat loslaten!

Wedden dat je op deze manier fantastische ideeën krijgt van iedereen en daar ook commitment op krijgt?

Ik wens je een creatieve week! En onthoud: Laat het los!

gerelateerde artikelen