Beïnvloeding op een goede manier
Deze nieuwsbrief gaat over beïnvloeding op een goede manier. Ik heb het niet over manipuleren, de zaak kost wat het kost naar jouw hand zetten, maar over beïnvloeding. Voor mij is er een verschil. En dat verschil wordt bepaald door de intentie die je daarbij hebt.
Deze week viel deze oproep van de dierenarts op mijn deurmat, voor onze rode kater genaamd Wim. En ik was positief verrast over de kwaliteit van deze oproep. Als je het hebt over sales, sneed deze uitnodiging hout!
Wat is er dan zo goed aan deze oproep? We beginnen met de voorkant.
Beïnvloeding: Persoonlijke benadering
Er staat oproep voor: WIM. Wow, dat is onze kat!. Natuurlijk vind ik het geweldig dat zijn naam op de voorkant pronkt. Ik voel me persoonlijk gezien (nou ja, onze Wim dan). Er staat nergens ‘uw huisdier’, maar er staat Wim. Dat is onze kat. Dit gaat over mij (mijn kat) en over niemand anders. En dat voelt fijn.
Beïnvloeding: Herkenbaar, voel me aangesproken.
Wat ik ook zo goed vind aan de voorkant is dat er verschillende afbeeldingen van katten staan. Hiermee zijn de meeste katten dan ook vertegenwoordigd. Ik zie onze Wim prominent in het midden staan (rode kater). Nee, het is niet Wim, maar hij lijkt er echt op.
Dan de achterkant van de oproep.
Natuurlijk zijn wij de vaccinatie en gezondheidscheck vergeten. We hebben 3 kinderen die allemaal veel sporten, een drukke baan/eigen bedrijf wat ouders en onszelf. Ja, dan schiet dit er gewoon bij in (blijkbaar voor de tweede keer, want dit blijkt de tweede herinnering te zijn…Kan me dus echt niets van herinneren!).
Beïnvloeding: Begrip
Deze Dierenarts toont begrip voor de situatie door te benoemen dat we misschien (heel goed woord in deze) de eerste herinnering hebben gemist. Direct gevolgd door de reden van de herinnering: tijd voor de jaarlijkse gezondheidscheck én vaccinatie van….(ja daar is hij weer) WIM! (oh leuk, hier staat hij weer persoonlijk genoemd!).
Beïnvloeding: Reden
Er staat ook duidelijk bij waar de vaccinatie tegen is: Niesziekte en de gezondheidscheck is om de kans te vergroten op een lang en gezond leven. De mens is een redelijk wezen, letterlijk. De mens wil graag een reden horen. Zelfs als de reden nonsens is, gaan we akkoord, als hij maar genoemd wordt. Wist je dat niet? Kijk maar naar dit voorbeeld:
Voorbeeld van reden
Als er een rij mensen voor de kopieermachine staat en er komt iemand langs die zegt: “Mag ik even voor, want ik heb maar 1 kopietje nodig?”, dan is men geneigd diegene voor te laten. Maar zelfs als iemand zegt: “Mag ik even voor, want ik moet mijn hond zo eten geven?”, gaan mensen akkoord. Het toverwoord hier is WANT. Dat geeft de reden aan. En als er een reden is, dan vinden wij dat allen zo prettig ja,ja. En zijn we dus geneigd te doen wat er gevraagd wordt.
Nu is het mooie aan deze uitnodiging dat de reden ook nog eens heel belangrijk is voor ons, in het geval van de oproep. “Door WIM (ja, is ie weer!) jaarlijks te laten nakijken en vaccineren, geef je WIM de beste kans op een lang en gezond leven. Dit is een hele goede reden om het te doen, want WIM is mijn lieveling, mijn extra kind, mijn rode dakhaas, mijn Wimpie Wampie, Mijn Wimpie Soerebaja, mijn lekkere dikke perekont (oké, ik liet me even gaan, maar zo noemen wij hem vaak thuis). En daarnaast wil ik als eigenaar van Wim, hem de BESTE kans op een lang en gezond leven geven. Ik zou het vreselijk vinden om zo iemand te zijn die hem niet het beste gunt…Daar wil ik absoluut niet mee geassocieerd worden.
Beïnvloeding: Sociale bewijskracht
Hierna komt ook een hele belangrijke zin, die mij dan ook overhaalt om naar de dierenarts te rennen: “Dat willen we toch allemaal wel?”. Onbewust lees ik hier: Dat willen alle katteneigenaren wel. En laat ik nu ook een katteneigenaar zijn. En natuurlijk doe ik wat alle katteneigenaren willen, want ik ben er ook één! Mensen doen nu eenmaal graag wat anderen (die op hen lijken) doen. Dat is dus sociale bewijskracht.
Deze theorie komt van de bekende psycholoog en auteur Robert B. Cialdini. Het boek waaraan ik refereer heet officieel: Influence, Science and Practice. In Nederland is het boek verkrijgbaar onder de naam: Invloed, De zes Geheimen van het Overtuigen.
Nog even op een rij wat er zo goed is aan deze oproep:
Persoonlijke benadering (WIM)
Herkenbaar, voel me aangesproken (ik zie een kat die op Wim lijkt)
Begrip (misschien heeft u de oproep gemist)
Reden (beschermen tegen Niesziekte en een lang en gezond leven)
Sociale bewijskracht (Dat willen WE toch allemaal. WE=alle kattenliefhebbers=ik)
En ja, inmiddels is WIM ingeënt en dus beschermd tegen niesziekte én heeft hij de beste kans op een lang en gezond leven! Lang leve WIM!
Toen ik in mijn vorige nieuwsbrief dit onderwerp aankondigde, kreeg ik van een klant spontaan een foto van haar oproep toegestuurd. Kijk voor de grap maar eens naar de verschillen! Hoe succesvol zou deze dierenarts zijn met beïnvloeding? Het lijkt zo simpel, maar zo zie je maar: er valt veel te winnen!
Mijn dierenarts is trouwens Dierenarts aan de Amstel in Ouderkerk aan de Amstel…ze zijn erg goed. Ze geven namelijk echt om dieren en dat voel ik aan alles. https://www.dierenartsaandeamstel.nl/
Ik wens je een lang en gezond leven. En veel succes natuurlijk!
Reacties