MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Het verschil tussen manipuleren en beïnvloeden

Het verschil tussen manipuleren en beïnvloeden.

Met zijn mooiste glimlach keek hij me aan, terwijl hij aan één stuk door bleef praten.

Ik voelde mijn ergernis groeien. Eerst moest ik al lang wachten terwijl ik nota bene een afspraak had gemaakt met de sportschool voor een intake.

We hadden niet eerst een gesprek zoals ik verwachtte, maar er werd mij gevraagd alvast een formulier in te vullen. Een formulier waarop ik alles moest invullen. Niet alleen met mijn naam een telefoonnummer, maar ook met mijn sportdoelen, mijn medische historie, ziektes in de familie, de medicijnen die ik gebruik en waar ik allemaal last van heb…Dit voelde niet goed.

Toen we elkaar een hand hadden gegeven begon hij te praten. Het was bewonderenswaardig hoe goed hij de tekst had ingestudeerd. Hij wist zelfs mijn antwoord op zijn eigen vragen te verwoorden! Zoiets knaps had ik nog nooit gezien. Echter…het waren niet mijn antwoorden op zijn vragen.

Het verschil tussen manipuleren en beïnvloeden.
Manipuleren voelt voor beiden niet prettig.

Het moment van de waarheid…

“Ik denk dat deze abonnementsvorm het best bij je past!”, gaf hij aan. En inderdaad, deze vorm paste precies bij de antwoorden op zijn vragen…ware het niet dat het niet míjn, maar zíjn antwoorden waren.

Ik gaf aan dat ik eerst nog langs een specialist ging, om uit te sluiten, dat de pijn die ik had, niet veroorzaakt werd door iets waarmee je zeker niet moest sporten. Dat was voor mijn glimlachende gesprekspartner geen reden om niet nu al te tekenen en de startdatum in de agenda te zetten.

Pushen: Nee is geen antwoord

“Nee, ik wil echt eerst even horen wat die specialist te zeggen heeft”, hoorde ik mezelf zeggen. Hij bleef pushen. “Ik bel je maandag!”, riep hij lachend. “Dat heeft geen zin, want ik heb dan nog geen uitslag!”. “Dan bel ik je woensdag!”. Hij bleef lachen. Terwijl er niets grappigs meer aan was.

Inmiddels baalde ik vooral van het feit dat hij via dat formulier – dat nu in zijn bezit was- op alle mogelijke manieren contact met mij kon zoeken. Ik wilde het formulier meenemen, want daarop stond het aanbod (en mijn hele medische dossier). Maar dat was niet de bedoeling. Het formulier was nu officieel van hem. En als bewijs drukte hij het tegen zijn borst, terwijl hij naar me lachte.

Ik stapte pislink in de auto en besloot een dag later een mail te sturen naar deze organisatie. Ik legde uit hoe onprettig het contact was geweest en dat ik wilde dat ze mijn gegevens uit het bestand zouden halen. Nooit, maar dan ook nooit zou ik lid worden van deze pusherige club. Pfff.

Feedback vragen

Ik drukte op ‘verzenden’ en haalde opgelucht adem. De telefoon ging…Het was de eigenaar van de sportclub die ‘zich doodgeschrokken’ was van mijn bericht. Of hij mij wat vragen mocht stellen. “Nu komt niet uit, maar maandag is het prima”, gaf ik aan. Want fouten maken kan. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Het getuigt van ballen als je direct belt, vind ik. Dit is de reden dat ik nooit nee zal zeggen als iemand mij feedback vraagt op het salesproces, nadat ik mijn onvrede heb geuit.

Inmiddels is de maandag allang voorbij en heb ik geen telefoontje gekregen. Een gemiste kans, een blunder zelfs.

Het verschil tussen manipuleren en beïnvloeden

Waarom dit fout gaat heeft volgens mij alles te maken met -hoe ik kijk naar- het verschil tussen manipuleren en beïnvloeden. Dit is slechts mijn mening, dus trek je er vooral niets van aan, maar zo kijk ik ernaar:

Bij manipuleren zou ik mijn best doen om te zorgen dat jij doet wat ik wil.

Bij beïnvloeden probeer ik je te helpen te doen wat je zelf wil.

En in het laatste geval is dat inderdaad niet altijd je portemonnee trekken… Sterker nog. Soms moet ik je doorverwijzen naar een ander omdat ik erachter ben gekomen dat jij net iets anders nodig hebt dan ik kan bieden. En de enige manier om daar achter te komen is door open vragen te stellen en te luisteren naar het antwoord van de ander.

Verkopen zonder te Verkopen ≠ pushen

Verkopen zonder te Verkopen noem ik dat. Dat is verkopen zonder te pushen. Een manier van verkopen die integer is en prettig voor beiden. Op de korte én de lange termijn.

Als je mijn boek nog niet in je bezit hebt, kan je het hier bestellen. Daarin staat genuanceerd beschreven wat het verschil is tussen pushen en helpen. Door deze methode te gebruiken wordt verkopen ook veel leuker! Wie wil dat nu niet kunnen?

Als je zo ongeduldig bent dat je niet kan wachten tot het boek door de brievenbus valt, dan kan je hier een ebook bestellen. Kan je direct beginnen met beïnvloeden op een goede manier!

Ik wens je een week waarin je alleen beïnvloedt nadat je goed hebt doorgevraagd!

gerelateerde artikelen