MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Word een EINDBAAS! Dit is goud voor salesmanagers

Word een EINDBAAS

Hoe jij als salesmanager moeiteloos stuurt naar meer omzet…en meer!

Dit is de vierde en laatste nieuwsbrief van een reeks van vier die gaan over jezelf en jouw salesteam écht kennen. Vandaag vertel ik je hoe je als salesmanager jouw team gemakkelijker aanstuurt als je iedereen écht goed kent. En hoe jij jouw team succesvol stuurt naar meer omzet. Dit is goud waard! Echt waar!

De reden dat ik aandacht wil besteden aan verkoopprofielen is tweeledig:

  • Ik wil je vertellen over nieuwe mogelijkheden die ik bied voor een persoonlijke verkoopprofiel-analyse van Sales Colors
  • Gebruikmaken van zelfkennis in verkoop verhoogt het succes enorm, maar zorgt ook nog eens dat het team veel meer plezier krijgt omdat iedereen weet waar hij van ‘aan’ gaat en waarvan juist niet. 

Zoals ik je in de eerste nieuwbrief al vertelde maken we in deze theorie gebruik van de vier kleuren. Heb je die nieuwsbrief niet gezien of ben je de typologieën even kwijt? Kijk dan hier.

Pff het valt niet mee als salesmanager

Als salesmanager valt het soms niet mee om jouw salesteam te sturen op de salesstrategie. Al die verschillende karakters in jouw team. Die allemaal hun eigen talenten en valkuilen hebben. Het is soms echt een puzzel.

Een enorme game changer voor salesmanagers

Via deze salesassessment is het mogelijk om jouw mensen te betrekken bij het realiseren van de salesstrategie. Dat gaat als volgt:

Stap 1: Het teamassessment

Door middel van een assessment ontdek je samen met jouw team welk vlees je op dit moment in de kuip hebt: wie kan wat? En wie is minder geschikt voor bepaalde taken? Jouw salesteam presenteert hun eigen profiel aan de groep en het wordt voor iedereen duidelijk waar de sterke punten zitten en wat een valkuil kan zijn.

Stap 2: Vergelijken van de verkoopskills die nodig zijn voor de strategie vs de aanwezige verkoopskills in jouw salesteam.

De volgende stap is om met mij te kijken naar jouw salesstrategie. Waar wil je de nadruk op leggen de komende periode. Dat kan van alles zijn:  

  • Uitbouwen van bestaande klanten
  • Vinden van nieuwe klanten
  • Lanceren van nieuwe diensten
  • Aanboren van nieuwe branches
  • Cross sell, Up sell of Deep sell
  • Sturen op high-end klanten
  • Behouden van huidige klanten
  • Etc.

Voor elke strategie is iets anders nodig in jouw salesteam. Samen kunnen we kijken welk gedrag en welke gedragsaanpassing past bij de gekozen strategie én jouw salesteam. Dit kunnen we heel makkelijk inzichtelijk maken voor jouw team, aan de hand van de template die hiervoor speciaal is ontworpen.

Stap 3: Bepalen wie wat doet om de salesstrategie te realiseren

Samen met jouw salesteam kijken we naar de verkoopskills die in het salesteam aanwezig zijn en de verkoopskills die nodig zijn voor het realiseren van de salesstrategie.

Het salesteam bepaalt samen met jou welke acties ze wanneer zullen gaan doen. Het is niet alleen voor jou helder wat de bedoeling is, maar ieder individueel teamlid begrijpt exact wat er van hem/haar gevraagd wordt.

En geloof me, dit is goud waard!

De voordelen voor jou als salesmanager

  • Elk teamlid begrijpt waar zijn kracht zit en waar de valkuil
  • Elk teamlid begrijpt dit ook voor zijn/haar collega’s, dit verhoogt de samenwerking, het begrip en het plezier in het team
  • Iedereen in het salesteam begrijpt wat de salesstrategie exact inhoudt
  • Allemaal weten ze precies wat ze moeten doen en hoe ze dat doen
  • De salesmanager weet hoe hij de verschillende leden uit het salesteam moet aansturen en waar ze van aangaan, waarvan juist niet

Voor welke salesmanager is dit geschikt?

Deze methode is vooral geschikt voor salesmanagers die de volgende zaken herkennen in hun salesteam:

  • De ene verkoper doet het precies goed, de ander lijkt het niet te snappen ondanks het feit dat je zijn/haar kwaliteiten ziet
  • Sommige verkopers in jouw salesteam lijken niet vooruit te branden
  • Er is veel discussie over wie wat moet doen
  • Iedereen is druk, maar toch worden de doelen niet gehaald
  • Jouw salesteam blijft aangeven dat de salesstrategie niet duidelijk genoeg is
  • Het lijkt of er geen focus is in jouw salesteam
  • Je hebt soms moeite om het voor iedereen ‘goed’ te doen
  • Je bent ervan overtuigd dat er meer in het salesteam zit, dan er nu uitkomt

Wil je weten wat ik kan doen om jou te helpen hierin? Stuur me dan een mail mariejose@minddirection.nl, of bel me op 0613294222. Ook kan je direct een gesprek met mij inplannen in mijn agenda.

Ik wens je een week waarin jij een echte EINDBAAS wordt!

gerelateerde artikelen