Echt willen weten
In mijn vorige blog sprak ik over hoe wij als mens nieuwsgierig zijn geboren. En hoe dat iets is dat je dus niet hoeft te leren, maar al kan. In deze blog ga ik daarop door. Want de kunst is inderdaad echt willen weten.
Echt willen weten
Echt willen weten betekent dat je een vraag stelt omdat je benieuwd bent naar het antwoord. Vragen om te begrijpen! Je luistert dus ook goed naar het antwoord. En je probeert door de ogen van de klant naar de wereld te kijken.
Als je echt wil weten hoe de wereld van de klant eruitziet, voelt een klant dat ook. Want juist omdat alle mensen dezelfde blauwdruk hebben voelen we feilloos aan of iemand het meent of niet. De kunst is dus alleen maar: echt willen weten.
Wees een Sherlock Holmes
Ik zeg wel eens: wees een Sherlock Holmes en zie het als een puzzel, of detective. De bedoeling is dat je de juiste informatie deduceert om zo dezelfde blik te krijgen als jouw klant. Zodat je begrijpt:
- Waar jouw klant van wakker ligt
- Waar hij van droomt
- Wat belangrijk is voor hem/haar
- Welke oplossingen hij voor ogen heeft
- Waar hij behoefte aan heeft.
Als je verrast bent, heb je het goed gedaan
En het gave is: Als jij verrast bent over de antwoorden van jouw klant, heb je het goed gedaan. Als het gesprek precies zo gaat als jij vooraf ingeschat hebt, bestaat het gevaar, dat je je eigen aannames hebt gedaan. En dat je dus niet zo goed geluisterd hebt, maar vooral bevestigd wilde hebben wat je al dacht.
Het klinkt zo logisch en je denkt misschien: Dat gebeurt mij nooit! Maar in de praktijk zie ik dat verkopers het toch lastig vinden om hun eigen verhaal los te laten en open te staan voor iets heel nieuws.
Nieuwsgierig zijn met hulp
In mijn volgende blog zal ik je een mindmap geven, waarmee je heel makkelijk kan controleren of je alle info hebt. Je zou er zelfs al vragen op kunnen voorbereiden. Open vragen natuurlijk, want je bent nieuwsgierig en niet vooringenomen ;-).
Training In 5 weken je conversie omhoog!
Het nieuwsgierig zijn, open vragen formuleren, echt luisteren, je eigen verhaal helemaal loslaten is precies wat je leert in de training: In 5 weken je conversie omhoog. Deze training start op 6 oktober. Als je snel bent, heb je nog 3 maanden om dit jaar goed af te sluiten. Want één ding is zeker: Je conversie gaat omhoog!
Ik wens je veel conversie de komende week!