Sales training is een vak apart…
Veel bedrijven willen hun sales mensen ondersteunen in het doen van salesgesprekken. Maar sales training is een vak apart… Wist je bijvoorbeeld dat veel bedrijven die zélf hun mensen ondersteunen vaak teveel focus leggen op de inhoud van de gesprekken? En niet op vorm, techniek, intentie of vaardigheden van salesgesprekken?
Je kan je misschien wel voorstellen dat je daardoor niet alles eruit haalt wat er in zit. En dat is natuurlijk zonde.
meekijken/meeluisteren als sales training
Stel je voor dat je een onafhankelijke expert eens mee kon laten kijken of luisteren…Misschien is er één iemand in jouw team waarover je twijfelt, of waarvan je vermoedt dat hij/zij met een paar tips veel betere salesresultaten haalt. Of misschien wel je hele team? Gewoon, om er eens fris tegenaan te laten kijken. Het kan ook zijn dat je zelf graag eens feedback krijgt op jouw gesprekken. Want wat doe je nu eigenlijk heel goed en waar is nog ruimte voor verbetering?
Angst voor meeluisteren/meekijken
Veel klanten bij wie ik meeluister of mee ga naar gesprekken met hun klanten hebben in eerste instantie angst hiervoor. Vooral de volgende opmerkingen hoor ik wel eens:
- Wat moet een klant daar wel niet van denken? Of wat zeg je tegen een klant als er ineens iemand bij is?
- Als je meebeluisterd wordt, is iemand toch zenuwachtig en krijg je niet een reëel beeld van zijn vaardigheden.
Het is niet gek als je deze angsten herkent. Ik hoor het van de meeste klanten waarbij ik meeluister met hun mensen, of fysiek mee ga naar gesprekken.
Toch is de praktijk écht anders. Lees hieronder maar wat deelnemers zeggen over meeluisteren of mee gaan naar gesprekken:
“Na 5 minuten was ik me eigenlijk al niet eens meer bewust van Marie-José”.
“Ik vond het leuk om te horen waar ik goed in ben en hoe ik met een paar kleine aanpassingen er nog meer uit kan halen”.
“Van te voren was ik best wel zenuwachtig, maar dat bleek nergens voor nodig. Het was echt heel leuk! Nu luisteren wij regelmatig met elkaar mee omdat we geleerd hebben waar we op kunnen letten”.
Een manager van een salesteam gaf dit terug:
“Eigenlijk heb ik er zelf ook veel van geleerd. Marie-José hoort toch andere dingen dan ikzelf. Ik luister nu zelf ook veel vaker met mijn mensen mee”.
“Vooraf dacht ik: wat gaan we dan tegen een klant zeggen? Maar dat bleek grappig eenvoudig te zijn!”.
Waarom meeluisteren/meekijken zoveel oplevert
Uiteraard praat ik vooraf uitgebreid met de mensen waarbij ik mee ga of meeluister. Ze weten dan precies wat ze kunnen verwachten. Het doel is altijd: de salesresultaten verbeteren door de kwaliteit van de gesprekken te verbeteren.
Dat betekent dat ik mensen vertel waar ze goed in zijn, wat echt hun talent is. Vaak is het in een team handig om van elkaar te weten wie waar goed in is. Ik merk dat veel teams daar echt gebruik van gaan maken. De één is goed in een afspraak maken, de ander juist in omgaan met bezwaren. En een derde bijvoorbeeld weer in het verkopen van de prijs. Het heeft een ongelooflijke meerwaarde om te weten welke kwaliteiten je in het team hebt.
Regelmatig hoor ik deelnemers nu tegen elkaar zeggen: “Mag ik even met jou meeluisteren, om te horen hoe jij dat doet?”. Of “Kan jij eens luisteren hoe ik dit aanpak en waar ik eventueel iets anders kan doen?”.
Voor teams die een lerende organisatie willen zijn is meeluisteren absoluut een must!
Speciaal aanbod
Voor wie geïnteresseerd is in meeluisteren en de voordelen hiervan wil meemaken hebt ik een speciaal aanbod!
Als je vóór 1 juli bij mij meeluisteren boekt, dan krijg je van mij elke 2e persoon die ik meeluister helemaal gratis.
Daarnaast zal ik uitgebreid uitleggen aan de betreffende personen wat ik precies kom doen en met welk doel.
Na het meeluisteren ontvangt elke deelnemer een verslag waarin staat wat zijn talenten zijn en waar nog winst te behalen is.
Voor meer informatie over deze aanbieding en voor het aanmelden klik hier
Ik wens je een succesvolle week!
Reacties