“Krijg ik hiervoor nu betaald of niet?”
“Krijg ik hiervoor nu betaald of niet?”, vroeg mijn jongste zoon zaterdag. Samen met zijn 9-jarige zus hadden ze zich bij de buurvrouw gemeld voor een ‘heitje voor een karweitje’.
De buurvrouw had ook direct een karweitje op het oog: Het sproeien van de voortuin met alle plantenbakken. De buurvrouw legde uit wat de bedoeling was en vertrok weer naar binnen. Mijn zoon en dochter begonnen direct en besloten om de beurt te sproeien. Toen mijn dochter lekker aan het sproeien was, kwam mijn zoon (ook 9 jaar) naar mij toe en zei fluisterend: “Ik weet niet of ik betaald krijg hiervoor!”. “Tja”, zei ik, “Dat weet ik ook niet. Heb je niets afgesproken dan?” Hij schudde van niet. Nu werd hij een beetje zenuwachtig. Ik zag hem denken: “straks sproei ik de tuin voor Jan Doedel…!”
Natuurlijk betaalde de buurvrouw hen beiden 50 eurocent voor het karwei. Maar ze leerden wel snel, want de volgende vraag was aan mij: “Mogen wij de auto wassen? En wat krijgen we er dan voor?”.
Mooi zo’n snel geleerde les. Toch gaat het met zakelijke afspraken ook nog wel eens mis bij het bespreken van de voorwaarden. Bij mij zelf laatst bijvoorbeeld. Ik werd gevraagd om een salestraining aan een groep ondernemers te geven. Super leuk natuurlijk. We hadden direct een enorme klik en in ons leuke telefoongesprek, gingen we direct in op waar deze deelnemers nu stonden en wat ze op dit moment nodig hadden. We hebben niet op papier/mail vastgelegd wat de exacte prijs is waarvoor ik deze training ging geven.
Vervolgens hebben we een fysieke afspraak gehad om e.e.a. te bespreken, had ik er al werk voor gedaan en spraken we pas weken later over de factuur. Blijkbaar hadden we beiden een ander idee over de besproken prijs. Tja, dat is dan wel even vervelend.
Herkenbaar? Heb jij ook wel eens dat je denkt alles goed te hebben besproken, maar dat er toch wat ‘open eindjes’ blijken te zijn?
Er is een aantal zaken dat je echt goed moet bespreken voor je aan de slag gaat. Het belangrijkste is écht de prijs. Zorg dat je vooraf akkoord hebt over de prijs, de voorwaarden en de dienst die je levert. Dit soort dingen bespreken gedurende het proces, kan ruis en irritatie geven. En je wilt juist langdurige relaties met jouw klanten opbouwen, toch?
Als je niet goed afspreekt onder welke voorwaarden je jouw dienst levert, loop je het risico om ‘ja’ te zeggen tegen iets waar je niet echt achter staat. Je voelt je dan ontevreden over de afspraken, maar doet het toch. Mijn ervaring uit het verleden is, dat je met een rotgevoel de dienst verleent en dat is gewoon niet aantrekkelijk. Niet voor jezelf, maar ook niet voor de ander. Dus maak duidelijke afspraken vooraf.
In dit geval hebben we het uitgesproken en komt het gelukkig goed.
Baal jij ook van teveel open eindjes, onduidelijke prijzen of andere afspraken? Meld je dan deze week nog aan voor een gratis coach call. Samen met jou kijk ik naar de oorzaken én zal ik een aantal tips geven om dit in de toekomst te voorkomen. Ik zie er naar uit je te spreken!
[su_button url=”mailto:mariejose@minddirection.nl” target=”blank” background=”#F3901D” size=”8″ center=”yes” radius=”20″ text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Vraag hier je gratis coach call aan![/su_button]
Deel gerust met je netwerk:
Reacties