MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Geen script, maar kaart en een pad

Blijf op jouw pad lopen!

Het is fijn als je jouw verkoopgesprek voorbereidt. Maar het is lastig om tijdens je gesprek steeds alle vragen ‘te controleren’. Heb je alles, of niet?

Om je te helpen jouw vragen te structureren wil ik je een kaart en een pad geven.

Blijf op jouw pad lopen!
Geen script, maar een kaart en een pad

Geen script maar kaart en een pad

Ik help je niet met een script, want ik geloof daar niet in. Het zet je vast. Ik help je met een kaart en een pad. De kaart helpt je om te weten in welk gebied je zit. Het pad helpt je te weten waar je precies bent in dat gebied. Omdat je over de kaart en het pad beschikt, kan je prima afwijken van het pad. Je hoeft alleen maar op de kaart te kijken om het pad terug te vinden.

En eerlijk is eerlijk. De meeste klanten houden zich niet aan jouw vragen, maar weiden uit over zaken die zij belangrijk vinden. En gelukkig ook maar! Want dat is namelijk wat je wil horen. Ook al weet je vooraf niet wat je dan exact moet vragen.

Een goed verkoopgesprek heeft een structuur

Een goed verkoopgesprek heeft een structuur, maar zet je niet vast. Ook niet als de klant gaat uitweiden of ergens geen antwoord op weet. In een goed verkoopgesprek kan je meebewegen met een klant, maar kom je ook weer terug op jouw pad. Zelf heb ik daar een handig foefje voor, wat ik graag met jouw deel.

De Mind Direction Mind Map

Met deze Mind Direction Mind Map geef ik je inzicht in hoe ik mijn gesprekken voorbereid. Hierdoor ben je gestructureerd en blijf je toch flexibel. Deze Mind Map heb ik ‘ontworpen’ naar aanleiding van een vraag van één van mijn klanten. Hij gaf aan dat hij niet op een overzichtelijke manier kon bijhouden wat hij nu wel en niet gevraagd had waardoor hij achteraf altijd een enorme puzzel had aan het terugvinden van de antwoorden van klanten op zijn vragen.

Dit is mijn Mind Map

De kunst is natuurlijk om je eigen Mind Map te ontwerpen. Begin met de ‘hoofdstukken’. Bij mij zijn dat o.a. ‘Klanten’ en ‘Salesteam’. Welke hoofdstukken deel jij in? En welke vragen moet je stellen om de juiste informatie te kunnen inwinnen? Bereid jouw gesprekken voor met de Mind Map, hierdoor is de kans kleiner dat je iets vergeet. Als je veel oefent, dan hoef je straks niet eens meer op de Mind Map te kijken, maar kan je in steekwoorden de antwoorden van jouw klanten noteren.

Voor de visueel ingestelden onder ons werkt dit beter dan alle vragen uitgebreid noteren. Sommigen geven aan zelfs kleuren te gebruiken. What ever works! Zeg ik altijd maar.

Wil je meer leren over nieuwsgierig zijn, gestructureerde gesprekken voeren en informatie ophalen? Meld je dan aan voor mijn training: In 5 weken je conversie omhoog!

Ik wens je gestructureerde, flexibele gesprekken deze week!

gerelateerde artikelen