MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Hoe blijf je authentiek in een wereld vol sales tricks en gladde verkooppraatjes? 

Authentiek zijn ipv een saleshouding.

We kennen het allemaal. Die standaard gladde verkooppraatjes, dat ene telefoontje nét tijdens het avondeten en – laten we eerlijk zijn – de gemaakte glimlach die zegt: “Ik ben écht geïnteresseerd in jou… en jouw portemonnee (VOORAL jouw portemonne!).” Daar krijg je de kriebels van, toch? 

Gelukkig kan het ook anders. 

In deze nieuwsbrief wil ik het hebben over iets wat vaak vergeten wordt in de wereld van sales: authenticiteit. Ja, een groot woord, maar het betekent simpelweg dit: echt zijn. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil praten met een ‘salesrobot’ die alleen maar denkt in targets en conversies. 

Hoe blijf je authentiek in een wereld vol sales tricks en gladde verkooppraatjes? 

Hier een paar eenvoudige manieren om authentiek te zijn: 

1. Verplaats je in jouw klant, echt. 

Het is het verschil tussen sympathie en empathie. Bij sympathie zie je jouw klant en denk je er iets bij. Bij empathie kijk je door de ogen van jouw klant, zie je wat hij ziet en voel je wat hij voelt! Dit is een wereld van verschil!

Ik zeg het vaker, maar luisteren naar je klant kan wonderen doen. Verplaats je in jouw klant. Vraag wat hij belangrijk vindt en luister écht naar zijn verhaal. Geen verkoopmodus aan, maar gewoon met oprechte aandacht. Echt benieuwd zijn. En vraag hoe jouw klant de wereld ziet! Het mooie is ook nog dat je daardoor veel makkelijker een oplossing kan bieden die naadloos past op de behoeft van een klant, zonder dat je je ‘de tandjes moet werken’ (heb het trouwens even nagezocht: Je de tandjes werken = heel hard werken. Het vervangt blijkbaar ‘je de tyfus/tering werken). Deze optie lijkt me dus netter voor een nieuwsbrief… any way.

2. Laat je ware gezicht zien i.p.v. “salesgezicht” 

Misschien hou je van old-school rock of heb je een zwak voor gekke kattenfilmpjes? (Yep guilty as charged!) Geloof het of niet, dit soort dingen verbinden! Wees niet bang om jezelf te laten zien. Mensen werken graag met echte mensen, niet met verkoopscripts.  

3. Maak humor je superkracht 

Lachen verbindt. Gooi die stoffige salespitch opzij en probeer eens een grapje. Humor werkt als een ijsbreker en laat mensen ontspannen. En hey, zelfs als ze niet kopen, gaan ze nog steeds met een glimlach weg! Hou de humor dicht bij jezelf en doe niet een ander na. Want we kennen allemaal die ene persoon die overal mee wegkomt. Maar dat is een ander dan jij bent… jij doet het weer op jouw authentieke manier.

Dus, als je de volgende keer met een klant in gesprek gaat, probeer dan de verkoopdrang even los te laten. Denk niet aan targets, maar wel aan connectie. Want in een wereld vol gladde verkooppraatjes en snelle verkoopscripts, zal de klant zich jou herinneren – omdat je jezelf bent. 

4. Het verschil tussen verkopen en klanten laten kopen 

Verkopen voelt vaak alsof je iemand iets moet overtuigen. Maar wat als je het omdraait en ervoor zorgt dat de klant wil kopen? Dat gebeurt wanneer je klant ziet dat jouw oplossing perfect aansluit bij hun behoefte – en ze zich daar zelf van bewust worden, zonder druk. Geef ze de ruimte om zelf tot die conclusie te komen. Soms is het alleen een kwestie van de juiste vragen stellen en vervolgens even stil zijn. Laat de magie maar gebeuren! 

Authenticiteit is echt een geheim wapen! Het wordt steeds schaarser in de wereld van verkoop. Vergeet dat niet. En wie weet? Misschien komt die klant niet nu, maar over een paar maanden terug. En niet omdat je het ze verkocht hebt, maar omdat ze voor JOU kozen. 

Ik wens je veel succes met echte connecties maken door ‘gewoon lekker jezelf te zijn’! 

gerelateerde artikelen