MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

De Kunst van Subtiele Sales: Verkopen zonder te Verkopen

Nieuwsbrief wordt Sales Bites!

Hoe klanten ja zeggen zonder dat je ooit iets “verkoopt”.

Stel je dit voor: Je loopt een winkel binnen en meteen duikt een verkoper op je af. “Kan ik je ergens mee helpen?” Je voelt de druk en zegt: “Nee, ik kijk alleen.” Dit gebeurt niet alleen in winkels, maar ook in jouw salesgesprekken. Druk leggen in verkoopgesprekken is irritant. Voor jouw klant, maar ook voor jou. Hoe voorkom je dat klanten afhaken door te veel druk?

3 technieken om te Verkopen zonder te Verkopen

Het geheim zit in subtiele sales. Je begeleidt je klant naar een “ja”, zonder dat ze het gevoel hebben dat je iets aan ze probeert op te dringen. Hier zijn drie technieken om te verkopen zonder te verkopen:

  1. Stel open vragen. In plaats van te vertellen waarom jouw dienst geweldig is, vraag: “Wat is voor jou de grootste uitdaging op dit moment?” Hiermee open je een gesprek waarin de klant zichzelf overtuigt van de waarde die jij biedt. Hij koopt in plaats van dat jij verkoopt. En geloof me. Dit is zo’n eye-opener! De vragen die je kunt stellen zijn oneindig en het effect is dat klanten jouw expertise voelen en graag met je in zee gaan. Voor voorbeelden van effectieve vragen kan je het ebook downloaden!
  2. Vertel een verhaal. Mensen houden van verhalen, niet van verkooppraatjes. Deel bijvoorbeeld hoe een andere klant door jouw dienst een probleem heeft opgelost. Een simpele zin zoals: “Een klant van mij had precies hetzelfde probleem…” maakt al een wereld van verschil.
  3. Gebruik stiltes. Het lijkt tegenstrijdig, maar stiltes geven je klant de ruimte om na te denken. Stel een vraag en wacht. Dit voelt misschien ongemakkelijk, maar het geeft je klant de kans om echt te reageren. En als het langer duurt voor er een antwoord komt, realiseer je dan dat deze vraag iets losmaakt. Geef jouw klant echt de tijd om een antwoord te formuleren.

Voorbeeld van subtiele sales

Laten we eens kijken naar een gesprek van een klant van mij, Sijtze. In plaats van meteen zijn oplossing aan te prijzen, vroeg Sijtze: “Hoe zou je ideale situatie eruitzien?” Dit leidde tot een open gesprek waarin de klant veel vertelde over wat hij al geprobeerd had en hoe dit nog niet tot een oplossing had geleid. Sijtze bleef doorvragen en stelde steeds open vragen. In dit gesprek kwam de klant zélf tot de conclusie dat de dienst van Sijtze de perfecte oplossing was. Sijtze was zelf verbaasd over het gemak waarmee dit nu lukte! Daarnaast voelde hij ook dat hij nu niet die druk oplegde die voor beiden zo vervelend was.

Gratis ebook voor subtiele sales!

Wil je weten hoe je jouw gesprekken moeiteloos kunt omtoveren in overtuigende salesmomenten? Download het gratis ebook: De 37 belangrijkste salesvragen en ontdek de kracht van verkopen zonder te verkopen! Het zijn echt 37 open vragen die allemaal een bijzonder effect hebben. Zeker als je er een bepaalde volgorde in gebruikt. Alles staat uitgelegd in het ebook De 37 belangrijkste salesvragen. Per vraag leer je waarom deze vraag belangrijk is en wat het resultaat is. Gegarandeerd succes!

Ik wens je een succesvolle week waarin je verkoopt zonder te verkopen!

PS en wat vind je van mijn nieuwe titel in plaats van nieuwsbrief: Sales Bites! Je kunt ze elke week verwachten, want er is altijd tijd en ruimte voor een snackje 😉

gerelateerde artikelen