Wat verkoop jij eigenlijk?
Terug van een heerlijke vakantie in Italië. 3,5 week met zon, zee, riviertjes, bergen, natuur, verrukkelijk eten en zes boeken gelezen! We hebben genoten met zijn vijven. Voor ons was het voor het eerst in Italië, dus we moesten even wennen. We zijn echte Francofielen namelijk. Ik sprak de taal helemaal niet en merkte dat dat voor mij (als communicatiedier), echt pittig was. In de Marken in Italië spreken gelukkig sommigen ook Engels, maar dat communiceren met handen en voeten is voor mij lastig. Wijzen naar een brood bij de bakker en dan je vingers opsteken om aan te geven hoeveel je er wilt, lukt prima. Maar ik ben gewend om een praatje te maken, vragen te stellen. En dat gaat lastig met handen en voeten…Een interessante ervaring kan ik je vertellen.
Taal is super belangrijk om contact te maken.
Zeker in sales. Deze week ben ik langzaam aan weer begonnen. Coaching, training en een gesprek met een potentiële klant, twee eigenlijk. Deze professionals hebben al ruim 30 jaar een bedrijf. Maar ze merkten dat de markt was veranderd. Daar waar klanten vroeger naar hen toekwamen, omdat ze werden aangeraden door andere klanten, zagen ze nu dat het lastiger was om in contact te komen met nieuwe klanten. Ons gesprek begon.
Wat verkoop jij eigenlijk?
Normaal vraag ik aan mijn klanten: “Wat verkopen jullie eigenlijk?”. Een heel interessante vraag waarin ik o.a. onderzoek doe naar eventuele belemmerende overtuigingen. Maar deze klant was mij voor. Hij liet mij hun website zien en vroeg: “Wat denk jij dat wij verkopen?”. Ik keek nog eens goed naar de website. Het zag er qua vormgeving prachtig uit. Heel stijlvol, prachtige foto’s, duidelijke en overzichtelijke indeling. Niets mis mee, leek op het eerste gezicht. En toch kon ik de vraag niet beantwoorden….
Voor wie is jouw aanbod?
Nergens kwam duidelijk naar voren wat ze nu precies aanboden of eigenlijk: wat het resultaat van hun diensten was en voor wie hun diensten bedoeld waren. Toen ik toch de vraag terug stelde: ”Wat verkopen jullie dan?”, gaf één van beide een duidelijke omschrijving van de dienst. “Waarom staat dat er niet?”, vroeg ik. Nu begrijp ik wel wat je verkoopt!
Sales teksten zijn heel belangrijk in jouw communicatie. Niet alleen op de website, maar ook in je nieuwsbrief, in jouw aanbod en ook in de lezingen/seminars die je geeft. Soms heb je een blinde vlek, omdat je er zelf teveel in zit. En zie je niet meer wat je nu wel of niet duidelijk zegt. Of is niet duidelijk welke actie je verwacht van iemand, of voelt niemand zich aangesproken. Dat is echt een gemiste kans.
Op 8 september geef ik de masterclass “Laat het niet aan je sales teksten liggen!”. Je leert:
- Een ‘kennisgat’ creëren waardoor jouw lezers direct geboeid zijn.
- Hoe je jouw persoonlijke eigen stijl inzet om jouw ideale klanten aan te trekken
- Hoe je écht klanten werft:
- op je website
- in je nieuwsbrief
- én voor je aanbod
- 7 tips om zonder moeite wervende blogs te schrijven
- Het geheime wapen – de tip die hét verschil gaat maken!
Klik hier voor meer informatie.
Succes met je sales teksten komende week!
Reacties