De kunst van het welkom heten, hoe doe jij dat?
De kunst van het welkom heten wordt niet door iedereen verstaan. En dat is gewoon een gemiste kans. Dit keer een verhaal over mijn zoon.
Mijn jongste zoon Stig volleybalt. Net als ik vroeger. Bij de club in Ouderkerk waar hij speelt werden we gewezen op een gaaf initiatief in Amsterdam. Als ik het goed gezien heb is deze toffe training gebaseerd op het Athletic Skills Model. Deze training vindt plaats op zondagochtend van 9 tot 11.30 uur. Dat leek ons geweldig.
We konden ons opgeven via de site om eens te proberen. Dat deden we gelijk!
We kwamen ruim op tijd aan
Ruim op tijd voor onze ‘eerste keer’ kwamen we aan. Er waren al wat andere kinderen in de zaal. Er was geen trainer. Stig keek nog een beetje onwennig om zich heen. Gelukkig zag hij al snel kinderen die hij kende, dus pakte hij een bal en begon alvast met inspelen.
Om 9 uur kwamen de twee trainers aangelopen. Ik liep gelijk naar ze toe om te vertellen dat Stig vandaag voor het eerst mee zou doen. “Hij kan twee keer proberen en als hij het leuk vindt kan hij zich aansluiten. De startdatum is dan vandaag!”, zei één van de trainers. Dat begreep ik.
Ik probeerde Stig nog aan te wijzen, zodat ze wisten wie de nieuwe jongen was. Maar ze doken al het materialenhok in om de spullen te pakken. Ik bleef nog even kijken.
Geen van de trainers stelde zich voor
De training begon en geen van de beide trainers stelde zich voor aan Stig. Ook werd hij niet voorgesteld aan de andere kinderen. Mmm voor mij voelde dat raar. Na ca. 15 minuten ging ik weg. Ik zou hem aan het eind van de training weer ophalen.
Ook nu geen persoonlijk gesprek
Ook nu geen persoonlijk gesprek met mij of met Stig. Want toen ik hem kwam ophalen was ik weer ruim op tijd. Na de laatste oefening riepen de trainers: “Tot volgende week!”. Ik keek nog vragend naar ze. Zouden ze dan nu een persoonlijk gesprek hebben met Stig? Maar ze ontweken mijn blik en doken weer het materialenhok in. Nu om de spullen weer op te bergen. Ik bleef nog even wachten. Maar het werd mij duidelijk dat er geen gesprek zou plaatsvinden. Ook de tweede training verliep exact hetzelfde.
De kunst van het welkom heten
Stel nu dat ze wél de kunst van het welkom heten hadden verstaan…Dan was dit heel anders gegaan.
Ze hadden dan tegen mij gezegd: “Wat leuk dat hij komt kijken. Hoe heet hij? Waar speelt hij nu? Hoe lang volleybalt hij al?”, Etc. Daarna zouden ze amicaal op Stig zijn afgestapt. “Stig, wat leuk dat je erbij bent! Wij zijn … en …! Ik hoor net dat je al …lang volleybalt! Wie ken je al hier? Hoe ben je bij ons terecht gekomen? Het werkt als volgt. Je traint vandaag gewoon lekker mee. Aan het eind van de training zijn we benieuwd wat je ervan vond. We vragen je dan of je er volgende week weer bij bent, Oké? En als je vragen hebt tijdens of na de training kan je altijd bij ons terecht. Veel plezier!”.
Zowel Stig als ik, hadden dan een heel goed gevoel gekregen bij deze training en deze trainers. We hadden iedereen verteld over dit toffe initiatief en over dit warme welkom. En ze uitgenodigd vooral ook eens te komen proberen. Nu is het anders….
Wat een gemiste kans
Wat een gemiste kans is dit! Zo zonde vind ik dat. Een warm welkom kost weinig tijd en moeite, maar geeft zo’n ander gevoel. En het had de trainers ook geholpen bij het uitvragen van eventuele bezwaren:
Deze bezwaren had hij kunnen tackelen
- Zondagochtend starten om 9 uur is voor mij ook best een uitdaging. Het is de enige dag in de week waarop ik wat langer in bed kan blijven liggen.
- Stig traint al 3x in de week (en buiten Corona daarbovenop ook nog een wedstrijd) dus dit zou de vierde training worden en ook nog eens 2,5 uur achter elkaar. Is dat niet te veel voor een 13 jarige?
- Gaat zijn huiswerk daar niet onder leiden. Want in totaal 5x per week sporten drukt behoorlijk op je agenda. Hoe doen andere kinderen dat?
- etc.
De kunst van het welkom heten geeft dus niet alleen een heel fijn gevoel, maar helpt ook bij het tackelen van bezwaren.
Het tackelen van bezwaren doe je namelijk vóórdat de verkoop plaatsvindt.
Gratis onlinetraining Omgaan met Verkoopbezwaren
Als jij het nu lastig vindt om verkoopbezwaren te tackelen (te duur, bel over 3 maanden maar terug, ik moet even overleggen, het komt nu niet uit, we hebben al een leverancier, etc.), dan is het volgende misschien interessant voor jou.
Op 15 december lanceer ik de onlinetraining Omgaan met Verkoopbezwaren. Deze training bied ik tijdelijk gratis aan.
Als jij als eerste wil leren hoe je omgaat met verkoopbezwaren kun je dat hier aangeven. Ik zal je dan op de VIP-lijst zetten en jou als eerste de inlogggevens sturen voor deze training.
Ik wens jouw klanten een warm welkom deze week!
Reacties