Wees eerst mens, dan pas deskundige.
Vaak reageren mensen vreemd als ik ze vertel dat ik mensen help met ‘verkoop’. Het woord roept vaak negatieve associaties op. Jammer vind ik dat, want het is ook een prachtig intens en persoonlijk vak. Verkoopgesprekken zijn vaak de mooiste gesprekken! Omdat ze intens en kwetsbaar zijn voor jou, maar ook voor je gesprekspartner. Het probleem is vaak dat mensen ‘coûte que coûte’ willen verkopen. En dat is inderdaad niet OK.
Het is juist de kunst om te weten wanneer je moet stoppen met verkopen. Ik wil de komende blogs meer vertellen over verkopen. Maar dan verkopen vanuit het hart! Dus niet met je portemonnee open en je hand opgehouden!
In deze blog wil ik jullie vertellen over een organisatie waar ik enkele jaren geleden verkooptraining gaf. Een kinderopvangorganisatie. Toen ik voor het eerst binnenkwam om kennis te maken kwam er gelijk een aantal mensen op mij af. Ze vertelden mij dat ze echt geen autoverkoper wilden worden, want het ging hier wel over kinderen. Dat moest ik goed begrijpen! Wat ik goed begrijp is dat er veel nare manieren zijn om te verkopen en dat deze medewerkers van de kinderopvang dát duidelijk niet wilden leren. Daar kon (en kan) ik het alleen maar heel grondig mee eens zijn!
We gingen aan de slag. In de tijd dat we voor het eerst met elkaar samenwerkten, waren er door de gunstige toeslagregelingen rijen op de wachtlijsten per locatie. De klanten belden massaal voor opvang. De medewerkers hielpen hun klanten door goed te luisteren wat hun klanten belangrijk vonden voor hun kinderen en boden op basis daarvan alternatieve locaties aan zonder wachtlijsten of met minder lange wachtlijsten. Zo was het voor iedereen fijn!
Maar toen besloot de overheid de toeslagregelingen te veranderen en droogden de wachtlijsten op. Bijna van de ene op de andere dag was er een ander probleem. Er waren te weinig klanten! Waar kon je klanten vandaan halen?
Deze fantastische medewerkers moesten nu iets doen wat ze nooit eerder hadden gedaan: ze moesten zelf klanten benaderen. Via de bekende ‘Blije Doos’ van Felicitas, had deze kinderopvangorganisatie aanstaande moeders uitgenodigd om een kijkje te komen nemen bij hun locaties. De medewerkers zouden de aanstaande moeders bellen om ze persoonlijk uit te nodigen.
Dit vonden ze heel spannend. Toen we voor de training bij elkaar kwamen om te bespreken wat er zo spannend was, kreeg ik te horen wat hun grootste angst was. “Soms gaat het niet goed in een zwangerschap en bellen we mensen die niet meer zwanger zijn, wat dan?” Ik begreep goed dat dit heel naar is en vond het heel goed van ze dat ze hier op wilden anticiperen.
Natuurlijk had ik als trainer geen script klaarliggen “Hoe om te gaan met dit soort antwoorden?” We overlegden met elkaar wat de beste manier zou zijn.
Deze medewerkers hadden van mij geleerd open vragen te stellen, maar we hadden allemaal door, dat dat in deze situaties echt niet fijngevoelig zou zijn. En we benoemden wat we wel konden doen. We besloten allereerst te reageren als mens!
Na de training begon het échte werk. We gingen aanstaande moeders bellen. En je gelooft het nooit: het eerste telefoontje was het telefoontje wat we allemaal hoopten niet te krijgen…
Echter, de medewerker die deze verdrietige mevrouw aan de telefoon kreeg, kon vanuit haar hart reageren en zeggen: “Wat ontzettend naar voor u. Ik zal u niet verder lastigvallen. Het enige dat ik u nog wil meegeven is dat u wellicht meer gebeld zal worden door partners van de Blije Doos. Het is misschien een idee om u uit te schrijven om dit soort telefoontjes te voorkomen”. Deze mevrouw was heel dankbaar voor de tip en het gesprek werd afgerond. Zelfs als je niet kan verkopen, kan je altijd mens zijn!
Verkoop kan iedereen leren! Daar hoort ook bij ‘weten wat je vooral niet moet doen’. Natuurlijk zou het heel onkies zijn om in deze situatie nog op verkoop in te gaan. Dat snapt iedereen. Maar wat doe je dan wel? Het kan handig zijn om juist je grootste angsten voor jezelf uit te spreken en te bepalen wat je kan doen als deze situatie zich voordoet.
In mijn opleiding tot counselor heb ik een hele belangrijke en waardevolle tip gekregen: Wees eerst mens, dan pas deskundige.
Deze tip heeft mij veel geholpen en wie weet heb jij er ook iets aan!
Wil je meer weten over verkopen op een fijne en prettige manier? Op 19 mei a.s. geef ik een Masterclass over verkoop. Aan de orde komen:
- Je waarde echt kunnen voelen.
- Omgaan met bezwaren van klanten.
- Je eigen belemmerende overtuigingen vinden.
- Nieuwe constructieve overtuigingen ontdekken.
- Verkoopgesprekken tot echt prettige gesprekken maken.
Lees alles over deze unieke Masterclass Met Succes en Plezier Verkopen! en klik op onderstaande button.
[su_button url=”https://minddirection.nl/aanbod/masterclass-met-succes-en-plezier-verkopen/” target=”blank” background=”#f78b1e” size=”7″]Meer informatie.[/su_button]
Zie ik je dan? Ik hoop het!
Deel gerust met je netwerk. Dankjewel daarvoor.
Reacties