Klanten

Ik help bedrijven bij het verbeteren van hun salesgesprekken waardoor zij harde resultaten behalen met van zachte sales.

Veel van mijn klanten herkennen de volgende sales issues.

Herken jij ze ook?

  • Niet genoeg gesprekken met klanten kunnen krijgen.
  • Te vaak een NEE krijgen in een gesprek.
  • Niet de waarde voelen van jouw aanbod.
  • Te veel weggeven (korting op prijs, of op een andere manier).
  • Niet kunnen omgaan met bezwaren van klanten (te duur, het komt nu niet uit, etc.).
  • Last hebben van belemmerende overtuigingen (deze klant zit niet op mij/ons te wachten, ik ben nog niet goed genoeg, mijn prijs klopt niet, etc.).
  • Te weinig ideale klanten hebben, waar je echt energie van krijgt.
  • Regelmatig ontevreden uit onderhandelingen komen.

Herken jij deze sales issues?

Je bent niet de enige. Veel bedrijven lukt het niet om succesvol te zijn in sales, om daar alles uit te halen. Zelfs niet als het (onderdeel van) hun vak is.  Ze hebben allerlei ideeën over sales, die niet altijd helpen… Maar het is echt mogelijk om hier iets aan te doen. Sales is gewoon te leren! Ik help bedrijven door te werken aan de mindset én de salesvaardigheden. Ik help individuen, afdelingen en salesmanagement om meer succes met sales te hebben en te voelen wat je waard bent voor jouw klanten.

De afgelopen jaren heb ik o.a. deze klanten geholpen.

Klanten van Mind Direction

Geen trucjes

Er bestaan veel ideeën over hoe je de beste resultaten haalt met sales. Door mijn eigen ervaringen als onderhandelaar in de media & communicatiebranche én als zelfstandig ondernemer heb ik inmiddels mijn eigen methode en Sales Succes Systeem ontwikkeld. Ik geloof in oprechte interesse in jouw klanten, in lange-termijn relaties, in écht willen weten wat jouw klanten beweegt. Als je trucjes wilt leren, moet je niet bij mij zijn. Ik ben er van overtuigd dat de beste resultaten behaald worden als je een relevant en echt waardevol aanbod hebt, waar je zelf in gelooft, waar je van overtuigd bent. En verder is het belangrijk dat je goede sales- en onderhandelgesprekken met jouw klanten kan voeren. Daarvoor heb je nodig: oprechte nieuwsgierigheid, een specifieke mindset én sales-& onderhandelvaardigheden. Daar help ik je graag bij.DSC03141-licht

Ik geloof in oprecht nieuwsgierig zijn!

Veel salestrainingen gaan tegenwoordig over harde sales, ik geloof daar helemaal niet in. Ik geloof in oprecht nieuwsgierig zijn. Dat is echt iets anders dan interesse tonen. Dat zit hem in de intentie. Het gaat er namelijk om dat je écht wil weten wat jouw klant beweegt, waar hij van wakker ligt en waar hij naar verlangt. Dáár moet je op ingaan. Ik geloof in harde resultaten met zachte, nieuwsgierige sales!

Bekijk hier de testimonial van Michiel Andreae, eigenaar en coach bij Bodylanguagecoach.nl

Het verschil tussen weten en doen…

 

Wat klanten zeggen

Sylvia van Roessel van Rekam Televisie over meeluisteren
Sylvia van Roessel van Rekam Televisie over meeluisteren, Sylvia van Roessel
meeluisteren

Rekam Televisie

 

 

 

“Vooraf vond ik het meeluisteren best een beetje eng. Want wat kan je verwachten en hoe gaat dat meeluisteren dan? Ik was vooral bang om die lastige klant aan de telefoon te krijgen op het moment van meeluisteren.

Het was helemaal niet eng

Uiteindelijk viel het heel erg mee. Ik dacht dat het veel meer ging om de inhoud van het gesprek, maar het gaat er natuurlijk om hoe je het gesprek doet.

Ik voer nu veel bewuster een telefoongesprek en leg rustig uit want ik neem meer de tijd. Deze gesprekken doe ik  niet meer even tussendoor. Daardoor verlopen de gesprekken veel rustiger, duidelijker en korter. Ik heb echt even alleen aandacht voor mijn klant.

Feedback van de trainer

De Feedback tijdens het meeluisteren was echt super! Daar was ik in eerste instantie bang voor. Marie-José vertelt vooral waar je goed in bent en wat je anders kan doen om een ander resultaat te krijgen. In het volgende gesprek kon ik gelijk toepassen wat besproken was en krijg je dus een andere reactie van de klant. Je merkt gelijk resultaat. Dan wordt het meeluisteren gelijk heel erg leuk. De verslagen zijn vooral heel fijn om terug te lezen.

Het is voor mij nu makkelijker om achterover te leunen en mijn aandacht aan de klant geven.

Ik zou het meeluisteren absoluut aanraden want het is heel fijn om van een ander te horen hoe je zo’n gesprek voert, wat je goed doet en wat beter kan. Als iemand meeluistert hoort die toch weer andere dingen. En het is dus niet eng!”

Natascha, Sales Manager media exploitant
Natascha, Sales Manager media exploitant

Wij zochten meer verdieping in onze salesgesprekken. Dat was best lastig want binnen onze teams waren er qua ervaring en persoonlijkheden redelijk veel verschillen. Een mooie uitdaging! Daarnaast vonden we kosten belangrijk en Marie-José is niet de goedkoopste.

We wilden leren om een nóg meer volwaardige gesprekspartner te zijn, die om kon gaan met de eigen emoties maar ook die van onze gesprekspartners. Verder wilden we meer handvatten krijgen om te leren omgaan met bezwaren van klanten en de intermediair, specifiek tijdens onderhandelingstrajecten. Onze branche is namelijk bijzonder omdat we veelal via een intermediair zaken doen met onze eindafnemer. Dat betekent dat we gesprekken voeren met 2 partijen aan tafel. Dat maakt sales gecompliceerder.

En dat is gelukt! We hebben in de onderhandelingen grote stappen gezet, door vooral de regie te krijgen in het gesprek. Wij waren in de lead waardoor het zelfvertrouwen toe nam. We hebben geleerd wanneer we zaken kunnen benoemen en wanneer we meta-communicatie kunnen toepassen. In de gesprekken 1 op 1 met onze klanten en tijdens de onderhandelingen krijgen we nu meer informatie over klanten, omdat we hebben geleerd door te vragen, vooral bij aannames en overtuigingen. Dat maakt de gesprekken niet alleen succesvoller voor ons, maar ook voor onze klanten.

Mijn teamleden hadden ieder hun eigen leerdoelen en dit was voor mij als manager heel belangrijk. Ik kon mensen daardoor veel beter aansturen. Het side-effect is dat we dit onderling kunnen gebruiken, maar ook bij bijvoorbeeld sollicitanten. Waarom doet iemand zoals hij doet. Ook privé werkt dit door. Ik gebruik nog steeds de opmerking: Ga je voor je gelijk of je geluk?

Ik zou deze training dan ook zeker aanraden. Marie-José is in staat zich te verdiepen in de materie en de mensen. Ze is bereid in te gaan op wat nodig is, zonder helemaal van het programma af te wijken. Ze kan goed uitvragen en legt op een respectvolle en persoonlijke manier de vinger op de zere plek. En iedereen “pikt” dat ook van haar. Dat vind ik onwijs knap. Daarnaast is ze een onwijs prettige persoonlijkheid om mee samen te werken.

Maurice Herms, Sales Manager
Maurice Herms, Sales Manager, Heineken Brouwerijen Amsterdam

“Als sales manager bij Heineken Brouwerijen Amsterdam heb ik Marie-José gevraagd om een training op maat te laten maken voor een aantal van onze vertegenwoordigers. We hebben vooraf goed doorgenomen welke doelen we wilden bereiken en welke competenties we wilden laten trainen. Ze heeft een mooi traject opgezet waarin alle leerdoelen van de verschillende deelnemers aan de orde zijn gekomen. De deelnemers kwamen enthousiast terug van de training en er worden in de praktijk echt veranderingen gezien. Ze heeft een goed beeld van de kandidaten en weet ze scherp te houden. Marie-José vergroot het gevoel van eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers, als het gaat om het bereiken van hun eigen leerdoelen. De deelnemers kregen ook regelmatig huiswerk mee, wat ervoor zorgde dat de deelnemers ook na de training met de leerdoelen actief aan de slag konden gaan. Wat ik ook prettig vind is dat Marie-José mij goed op de hoogte hield van haar ervaringen met de deelnemers en de vorderingen van de deelnemers tijdens het traject.”

 

Miriam Luijken, Techlane
Miriam Luijken, Techlane, Techlane

robotlogo_nieuw-002

Ik wist dat de teksten van mijn flyer niet goed waren, ze spraken de doelgroep niet goed aan, maar ik wist niet hoe ik dat moest veranderen en waar ik moest beginnen. Ik wilde leren hoe ik zó moest schrijven dat ik mijn doelgroep ook kon binnen halen.

Vooraf twijfelde ik. Het kostte natuurlijk geld en ik was benieuwd of ik er direct iets mee zou kunnen. Daarnaast vroeg ik me af of dit mijn prioriteit was. Er zijn al zoveel onderwerpen waar je aan moet denken als ondernemer.

Maar uiteindelijk heb ik veel meer aan de masterclass aangehad dan ik hoopte. De masterclass was heel concreet. Ik heb direct mijn eigen workshopteksten aangepast. Ik merkte dat ik in mijn teksten de neiging had om door te schieten in de theorie en alles wat ik nog meer weet. Maar nu heb ik geleerd te focussen op het eerste probleem van mijn doelgroep.

Ik heb mijn eigen workshop inmiddels al gepland en nieuwe teksten voor de uitnodiging gemaakt. Ik heb ook een veel beter idee over hoe ik de flyer voor mijn workshop ga verspreiden. De masterclass heeft me geholpen mijn eigen workshop veel serieuzer en professioneler aan te pakken. Verder heb ik door hierdoor ook heel helder gekregen wat ik in mijn bedrijfsvideo wil zeggen. En als laatste heb ik duidelijk wat er ontbreekt aan mijn website en weet ik waar ik moet beginnen. Dat geeft rust.

De opbouw van de uitleg zat goed in elkaar. Eerst theorie, daarna meteen aan de slag. Het was een leuke groep deelnemers en gelijk een goede netwerkgelegenheid.

 

Emmy Sol
Emmy Sol, Golfability

golfability

Vooraf twijfelde ik, want ik was al bij een business coach geweest en dat had niet het gewenste resultaat. Daarnaast vond ik de kosten best hoog. Maar dit programma zit heel goed in elkaar en ik zie nu ook in dat je moet investeren wil je verder komen.Toen ik begon had ik geen overzicht, ik wist niet hoe ik moest beginnen. En ik miste lef. En als je het niet weet, dan durf je ook niet. Ik had moeite met het vinden van nieuwe klanten, want hoe bereik je die? De VIP-dag heeft me bevestigd om het lef te hebben om hiermee aan de slag te gaan!
Het werkboek is een fantastische voorbereiding op de VIP-dag en na de VIP-dag had ik al gelijk een aantal inzichten. Ik heb nu een duidelijk overzicht van mijn business model, van mijn programma’s en welke stappen ik kan nemen. Tijdens de VIP-dag is er structuur aangebracht, waardoor ik nu weet hoe ik mezelf bekend moet maken en ik heb ontdekt dat ik niet alles zelf hoef te bedenken, maar dat ik aan mijn eigen klanten kan vragen wat er speelt.
Marie-José is enthousiast en empathisch, ze voelt goed aan waar mijn behoefte ligt en is creatief in haar oplossingen en heeft me echt goed geholpen met mijn marketingteksten. Inmiddels heb ik zelfs al posts gemaakt voor LinkedIn en blogs geschreven. Dus twijfel niet langer, je hoeft niet in je eigen chaos te blijven hangen, je krijgt echt handvatten om mee aan de slag te gaan!

Wendy Verheul
Wendy Verheul, W&DY

logo-bg-tagline-150

Ik communiceer geen uurtarieven meer, maar ik communiceer over de waarde van een programma/product. Als je zelf niet over een uurtarief begint wordt er lang niet altijd naar gevraagd. Ik heb geleerd zelf in te schatten wanneer dit nodig is.
Ook werd voor mij duidelijk dat ik me soms kan laten verleiden een vraag te snel met ‘ja’ te beantwoorden, terwijl er vaak best meer ruimte is voor mijn eigen voorwaarden.
Verder vraag ik meer door bij kritiek en ben ik erachter dat je zelf geen goeroe hoeft te zijn om iemand iets te kunnen leren.
Marie-José is een ongelooflijk enthousiaste en ervaren coach die elke zelfstandige scherp kan krijgen! Ze laat je op een kritische maar vriendelijk manier zelf inzichten creëren. Daardoor krijg je het gevoel je opdrachten aan te kunnen, onder je eigen voorwaarden!
Ik zou deze masterclass echt aanraden omdat de ‘pijnlijke vallen’ als ondernemer worden voorkomen.De medecursisten zijn ook een verrijking en geven extra input aan het geheel.

Jeroen Engelaer
Jeroen Engelaer

Proficiency logo email 300x300

Jeroen Engelaer van Proficiency: “Ik heb al veel geïnvesteerd in verschillende onderdelen van business coaching, waaronder in verkooptraining, dus ik was benieuwd welke nieuwe dingen ik nog zou leren. In de masterclass van Marie-José (Met Succes en Plezier Verkopen) kwamen toch nog interessante, nieuwe inzichten naar boven. Wat mij het meest heeft opgeleverd zijn de volgende drie inzichten:

  1. Zorg dat je met meer mensen binnen een bedrijf contact hebt, zo loop je minder risico als jouw contactpersoon om welke reden dan ook wegvalt.
  2. Ik ben echt gaan nadenken over wat het mijn klanten extra oplevert als zij langer met mij in zee gaan. Zo zal het rendement voor de klant toenemen en daarnaast kan ik zorgen dat klanten langer klant blijven en ben ik minder tijd met acquisitie bezig.
  3. De vraag: Waar erger jij je aan in jouw branche?, deed echt iets met me. Mijn ergernis is dat mensen veel te snel roepen ‘Ik ben zo druk’. Terwijl ze daar tegelijkertijd niets aan kunnen veranderen. Mijn aanbod biedt een simpele oplossing voor mensen die (te) druk zijn. Nu weet ik dat stelling nemen en je uitspreken heel aantrekkelijk is voor klanten. Daarnaast zegt het iets over mijn visie op het probleem.

 

Karen Maassen, de Communicatievrouw
Karen Maassen, de Communicatievrouw, De Communicatievrouw

de-communicatie-vrouw

Ik wilde meedoen aan het halfjaarprogramma meer omzet met de leukste klanten, omdat ik wel weet wat ik in huis heb, maar niet wist hoe ik mijzelf en mijn aanbod moest verkopen.

In het halfjaarprogramma komen veel onderdelen aanbod: Hoe kom je over, hoe zorg je ervoor dat je je eigen valkuilen kunt herkennen en hoe werk je daaraan? Hoe schrijf je goede salesteksten?  Hoe stel je een logisch aanbod samen? Het programma hielp me echt met het bepalen wat ik aanbied, aan wie en wat mijn meerwaarde is. Maar ook hoe ik mijn aanbod in de markt kan zetten, zodat ik er ook echt aan kan verdienen.

Ik vond het wel heel spannend, want ik investeerde een groot bedrag in mezelf, voordat ik ook maar iets verdiend had. Maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Als ondernemer loop je tegen dingen aan en het is zo fijn om hulp te hebben. Je hoeft het niet alleen te doen. Ik heb mijn eigen expertise, maar ik had nog niet alles in huis om mezelf goed in de markt te zetten. Nu wel. Ik weet zeker dat ik niet op dit punt had gestaan als ik niet was ingestapt in het programma meer omzet met de leukste klanten. Ik ben veel zelfverzekerder over mijzelf en mijn dienstverlening. Ik kan mijn diensten veel beter in de markt zetten en ik weet waar ik op moet letten.

Verder ben ik af van uurtje-factuurtje, kan ik veel beter mijn grenzen aangeven aan klanten en pak ik niet zomaar alles meer aan, maar kies ik echt voor de leukste klanten. Ik ben beter in staat tot onderhandelen, meer zelfverzekerd en kan mijn meerwaarde echt voelen. Ondanks dat ik al veel ervaring heb heeft het onderdeel online marketing en social media mij veel gebracht.

Daar waar ik voorheen met hagel schoot als het ging om mijn doelgroep, heb ik nu een niche die echt bij mij past en ben ik veel meer een sluipschutter geworden. Kortom: Ik geniet  volop van het ondernemerschap.