MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Meeluisteren/Joint-visits

Meeluisteren of joint visits voor het verbeteren van je sales gesprekken. Sales coach
voor teams/individueel

De meest efficiënte en effectieve training op maat!

Weten hoe je een salesgesprek voert is niet hetzelfde als het ook doen. In trainingen hoor ik wel eens: “Ja, maar in het echt doe ik dat nooit!”. Meeluisteren is echt. Dit onderdeel wordt vaak voorafgaand aan een training ingezet. Op deze manier weet ik precies wie wat kan en wat er dus in de training aan de orde moet komen. 

Ook wordt dit onderdeel gebruikt om duidelijk te hebben waar iemand heel goed in is en waar nog winst te behalen valt. 

Waar luister ik naar, bij het meeluisteren (of joint-visits)? Ik let op wat goed gaat en wat beter kan.

Wat gaat er nu goed en wat kan beter?

  • Hoe vanzelfsprekend zijn open vragen voor jou?
  • Wat hoor wel je en wat hoor je niet in een klantgesprek?
  • Waar ga je op in en waarop niet?
  • Wat laat je misschien aan kansen liggen?
  • Hoe reageer je op verkoopbezwaren?
  • In hoeverre ben je in staat de prijs te verkopen?
  • Hoe empathisch ben je in gesprekken met jouw klanten?
  • Op welk moment in het gesprek start de klant de onderhandeling?
  • Welke aannames doe je? En hoe ga je daarmee om?
  • Welke structuur hanteer je tijdens het gesprek?
  • En nog veel meer!

Bij meeluisteren luistert een onafhankelijke expert naar wat jijzelf of jouw mensen écht in de praktijk toepassen. Uiteraard krijg je mondeling feedback naar aanleiding van het meeluisteren.

Het toffe van meeluisteren is dat het voor de mensen zelf maar een kleine investering in tijd is. Het duurt namelijk 5 kwartier tot maximaal 2 uur. In die tijd spreek jij gewoon met je eigen klanten. Je hoeft er dus geen extra tijd voor vrij te maken. En dan heb je ook nog een verslag waarin precies staat wat jouw sterke kanten zijn en waar nog ruimte is voor verbetering. Dat is handig! Ook voor een manager natuurlijk. Want soms is het fijn om met een frisse blik naar jouw mensen te kijken en zoek je misschien iemand met wie je eens kan overleggen over jouw team, toch?

meeluisteren

voordelen van meeluisteren/joint-visits

Voorafgaand aan het gesprek vraag ik je of er zaken zijn, waarvan je wilt dat ik daar extra op let. Zo kan je zelf sturing geven aan het meeluisteren. Direct na het gesprek ontvang je van mij de feedback. We bespreken samen wat er goed ging, waar winst te behalen is en hoe er winst te behalen is. Het verslag ontvang je binnen 24 uur, zodat je op je gemak kunt nalezen wat we hebben besproken.

Waarom is meeluisteren/joint-visits zo waardevol

Uiteraard praat ik vooraf uitgebreid met de mensen waarbij ik mee ga of meeluister. Ze weten dan precies wat ze kunnen verwachten. Het doel is altijd: de salesresultaten verbeteren door de kwaliteit van de gesprekken te verbeteren. Het kan dus zijn dat ik meeluister met telefoongesprekken (of videogesprekken, ik zit dan buiten beeld) die jouw mensen met hun klanten hebben, maar ik kan ook fysiek meegaan met jouw mensen naar hun klanten.

Dat betekent dat ik mensen vertel waar ze goed in zijn, wat écht hun talent is. Vaak is het in een team handig om van elkaar te weten wie waar goed in is. Ik merk dat veel teams daar echt gebruik van maken, nadat ik heb meegeluisterd. De één is goed in een afspraak maken, de ander juist in omgaan met verkoopbezwaren. En een derde bijvoorbeeld weer in het verkopen van de prijs. Het heeft een ongelooflijke meerwaarde om te weten welke exacte kwaliteiten je in het team hebt.

Regelmatig hoor ik deelnemers nu tegen elkaar zeggen: “Mag ik even met jou meeluisteren, om te horen hoe jij dat doet?”. Of “Kan jij eens luisteren hoe ik dit aanpak en waar ik eventueel iets anders kan doen?”.

Wat deelnemers zeggen over meeluisteren

“Na 5 minuten was ik me eigenlijk al niet eens meer bewust van de aanwezigheid van Marie-José”.

“Ik vond het leuk om te horen waar ik goed in ben en hoe ik met een paar kleine aanpassingen er nog meer uit kan halen”.

“Van te voren was ik best wel zenuwachtig, maar dat bleek nergens voor nodig. Het was echt heel leuk! Nu luisteren wij regelmatig met elkaar mee omdat we geleerd hebben waar we op kunnen letten”.

Wat managers teruggeven

“Eigenlijk heb ik er zelf ook veel van geleerd. Marie-José hoort toch andere dingen dan ikzelf. Ik luister nu zelf ook veel vaker met mijn mensen mee”.

“Vooraf dacht ik: wat gaan we dan tegen een klant zeggen? Maar dat bleek grappig eenvoudig te zijn!”.

 

Inbegrepen

één op één

Ik luister mee. Eventueel kan de manager ook aansluiten.

Persoonlijk

Omdat ik precies hoor hoe JIJ het doet, is dit 100% op jou afgestemd .

afgestemd op jouw praktijk

Een live gesprek vertegenwoordigt jouw praktijk met jouw eigen klant.

testimonials

Klant ervaringen

Review WePublic

Ik wilde meer inzicht in sales en salesvaardigheden. Iedereen heeft hier zo zijn eigen aanpak in en ik wilde meer inzicht in die van mij en wat bij mij past. Via LinkedIn en de website vond ik Marie-José. Haar verhaal sloot precies bij mijn vraag aan; alsof ze het tegen mij had.

Het was een plezierig traject. Het waren niet zomaar tooltjes, maar het ging dieper. We gingen in op: wat houd je tegen en wat zijn je overtuigingen en aannames? Het waren ook echt hele leuke gesprekken, waar ik naar uit keek.

Marie-José heeft echt belangstelling voor je en heeft een hele open houding. Ze zet ervaring van zichzelf in als voorbeeld, maar zorgde er ook voor dat het gesprek over mij bleef gaan.

Wat ik geleerd heb is vooral hoe sales werkt en hoe het niet werkt voor mij. Ik heb meer inzichten gekregen in mezelf. Sales is een activiteit die je in je agenda moet zetten, maar ik zit er nu niet meer zo bovenop. Het is meer ontspannen. Ik kan het meer loslaten.

Marie-José is absoluut aan te raden! Het is iemand die op een prettige manier inzichten in het salesproces kan bieden en inzichten in jezelf. Daarnaast beschikt ze over een gemeend enthousiasme.

Maurice Jansen

Managing Director WePublic

Review Rekam

Vooraf vond ik het meeluisteren best een beetje eng. Want wat kan je verwachten en hoe gaat dat meeluisteren dan? Ik was vooral bang om die lastige klant aan de telefoon te krijgen op het moment van meeluisteren.

Het was helemaal niet eng

Uiteindelijk viel het heel erg mee. Ik dacht dat het veel meer ging om de inhoud van het gesprek, maar het gaat er natuurlijk om hoe je het gesprek doet.

Ik voer nu veel bewuster een telefoongesprek en leg rustig uit want ik neem meer de tijd. Deze gesprekken doe ik niet meer even tussendoor. Daardoor verlopen de gesprekken veel rustiger, duidelijker en korter. Ik heb echt even alleen aandacht voor mijn klant.

Feedback van de trainer

De Feedback tijdens het meeluisteren was echt super! Daar was ik in eerste instantie bang voor. Marie-José vertelt vooral waar je goed in bent en wat je anders kan doen om een ander resultaat te krijgen. In het volgende gesprek kon ik gelijk toepassen wat besproken was en krijg je dus een andere reactie van de klant. Je merkt gelijk resultaat. Dan wordt het meeluisteren gelijk heel erg leuk. De verslagen zijn vooral heel fijn om terug te lezen.

Het is voor mij nu makkelijker om achterover te leunen en mijn aandacht aan de klant geven.

Ik zou het meeluisteren absoluut aanraden want het is heel fijn om van een ander te horen hoe je zo’n gesprek voert, wat je goed doet en wat beter kan. Als iemand meeluistert hoort die toch weer andere dingen. En het is dus niet eng!

Sylvia van Roessel

Rekam televisie

aan de slag

Direct contact

Denk je dat dit precies de hulp is die jij of jouw team nodig heeft?  Bel me 06 132 94 222  of mail me voor vragen, een persoonlijk gesprek of een inventarisatie van jouw team. Je kan ook direct een (Zoom) afspraak inplannen in mijn agenda. 

Ik zie ernaar uit!