MindDirection telefoonnummer
06 13 29 42 22
MindDirection e-mailadres
mariejose@minddirection.nl

Deze salesmanager was er helemaal klaar mee!

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Overal moest hij achteraan zitten. Deze salesmanager was er helemaal klaar mee!

Harold stuurt een salesteam aan, of eigenlijk 2 salesteams. Een team binnendienst en een team buitendienst. Harold is superblij met zijn salesteam. Het zijn stuk voor stuk hele goede mensen. “Ja”, verzekerde hij mij: “Ik vind ze alle 15 echt top!”.

Geen enkel commitment

“Maar het probleem is”, vertelde Harold, “dat er geen enkel commitment is. Ik heb geen zin om elke twee weken tijdens ons bila altijd dezelfde vragen te stellen! En dan elke twee weken ook weer dezelfde antwoorden te horen!”. Ik knikte begrijpend. Want dat snap ik. Dan lijkt het Groundhog Day wel. Die film waarin dezelfde dag zich eeuwig lijkt te herhalen. Wat een nachtmerrie!

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Ken je de uitdrukking: Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg? Eigenlijk is het een verkorte versie. Want de lange versie is: Wie denkt wat hij altijd dacht en doet wat hij altijd deed, krijgt wat hij altijd kreeg.

Maar hoe dan ook, het is waar. De geschiedenis blijft zich herhalen…totdat… je die doorbreekt. Dus het idee is dat je een keer níet doet, wat je altijd deed. Op die manier kan je veel meer commitment krijgen van jouw mensen.

Draai het om, dat zorgt voor commitment

“Draai het eens om!”, zei ik tegen Harold. “Dat zorgt voor commitment. Stop eens met het stellen van steeds dezelfde vragen. Laat ze eens vertellen!”. Harold keek me vragend aan. “Vertellen?”. “Ja!”, ze kennen hun eigen KPI’s toch? Waarom laat je ze niet gewoon vertellen hoe het daarmee gaat? Ze kunnen zelf aangeven wat er goed ging, wat er nog lastig was en waar ze eventueel hulp bij willen hebben. Op die manier wordt het hun eigen verhaal en zullen ze veel meer commitment voelen bij hun eigen verhaal. Want geloof me, dat suffe vraag- en antwoordspelletje zijn ze zelf ook al lang zat, hoor!”.

Hoe doe jij dat in jouw salesteam?

Zeg eens eerlijk, hoe doe jij dat in jouw salesteam? Heb jij ook een vraag- en antwoordspelletje? Of laat jij jouw mensen hun eigen verhaal vertellen? En kijk je samen wat je kunt doen om te verbeteren. Wees eens echt kritisch naar jezelf…

Harold kwam erachter dat hij zelf ook een aantal dingen niet handig deed en dat het systeem vaak ook niet meewerkte. Dat was nooit aan de orde geweest, maar nu ze daar in de bila’s gewoon over konden praten en sámen een oplossing voor konden bedenken, ging het als een speer in het team.

Smoesjes

Eindelijk stopte de – zoals Harold dat eerder noemde – smoesjes. Het waren eigenlijk geen smoesjes maar onhandigheden in de manier van werken. Of soms was het een onhandigheid van een collega die met de beste bedoelingen iets deed waardoor hij een effect kreeg wat hij niet wilde.

Eigenlijk was het net zo’n onhandigheid als het vraag- en antwoordspelletje van Harold. Maar ja, als je doet wat je altijd deed…

Haal meer uit je salesteam

Wil jij ook leren hoe je het commitment in jouw salesteam vergroot, hoe je zorgt dat jouw mensen met nog meer plezier en succes verkopen? Plan dan eens een ‘Salesstrategiegesprek’ met mij in. In het salesstrategiegesprek kijken we samen waarmee ik jou en jouw salesteam kan helpen.

Eerlijk is eerlijk, als je samen met anderen naar jouw team kijkt én naar jezelf, valt er vaak nog een hoop te leren. En te lachen ook trouwens.

Ben jij een lid van het salesteam, maar niet de salesmanager

Als jij in een salesteam zit en je denkt dat dit misschien iets kan zijn voor jouw salesmanager, stuur het bericht dan door. Wie weet doen jullie straks iets anders dan je altijd deed…😉

Ik wens je een andere week!

gerelateerde artikelen