Niet opvolgen betekent geld op tafel laten liggen
Elke verkoper en elke salesmanager weet dat je geld op tafel laat liggen als je niet goed opvolgt. Toch is dit de grootste winst bij de meeste salesorganisaties. Zo ook in het volgende voorbeeld.
Niet iedereen wil blijkbaar profiteren van mijn midlife…
Ik droom al een tijdje van een nieuwe vette wagen. Misschien een beetje gênant om te zeggen, maar ik heb ik een midlife! Zo dat is eruit. Ik word dit jaar 50 jaar en vind dat best een dingetje. Nu heb ik nog een hele fijne midlife, want ik barst van de energie. Ik heb zelfs zoveel energie dat ik niet alleen een boek aan het schrijven ben en een week naar de nonnen in Vught ga voor mijn Engels, maar ook krijg ik de één na de andere nieuwe klant binnen.
Zo heb ik een nieuwe klant in Veghel en één in Heerenveen en Zwolle en binnenkort waarschijnlijk in Gouda. Vanuit Ouderkerk aan de Amstel is dat allemaal best een stukje rijden. Ik vond het dan ook logisch om eens te kijken naar een nieuwe auto. Al heel lang kijk ik naar een Range Rover. Ik heb nog nooit in een Range Rover gezeten, maar ik vond dat nu wel eens tijd worden. Niet iedereen wil blijkbaar profiteren van mijn midlife…
Het ging direct al mis
Facebook had natuurlijk al lang in de smiezen dat ik die auto mooi vond, want ze bleven mij ‘retargetten’. Een week of wat geleden hield ik het niet langer meer. Ik klikte op de advertentie en wilde meer informatie ontvangen. Het ging direct al mis…
- De website beweerde dat mijn browser ‘oud’ was waardoor ik geen optimale ervaring kon hebben. Dat vond ik al vreemd. Want ondanks het feit dat ik bijna 50 ben, is de laatste versie van mijn browser dat niet.
- Toen ik mijn emailadres intikte om per mail die prachtige brochure te ontvangen, gaf de website aan, dat mijn emailadres niet klopte. Dat deed het natuurlijk wel, want ik gebruik al ca. 12 jaar ditzelfde emailadres. Als voorbeeld gaf hij aan dat .be een goede optie was (ipv .nl?)
- Mijn 06 nummer dat ik had ingevoerd, vond de website niet goed genoeg. Nee, een emailadres was essentieel. Maar dat klopte volgens de website niet.
Nadat ik dit een aantal dagen achter elkaar had geprobeerd, besloot ik een persoonlijk bericht te sturen via Facebook. Ik wilde de auto namelijk heel graag.
Opvolgen? Maak het persoonlijk!
Regel één in verkoop (is mijn nederige mening) is: Maak het persoonlijk! Hoe persoonlijker hoe beter zelfs. Liever face to face dan telefonisch, liever telefonisch dan email, liever email dan socials…
Het eerste bericht was: “Wat vervelend dat het niet lukt. Probeer deze link maar”. Dit bleek dezelfde link te zijn. Waardoor het probleem zich herhaalde.
Toen ik weer een bericht stuurde kwam de volgende reactie: “Als u een klacht heeft kunt u op deze link klikken”. Nu had ik geen klacht maar een midlife… en die vroeg om een vette wagen… die steeds verder weg leek.
Dat gaf ik aan in een volgend bericht. “Ik zal kijken welke dealer contact kan opnemen met u. Wat is uw mailadres…?”
Ik gaf aan dat ik zowel mijn mailadres als mijn telefoonnummer in de verschillende berichten had gezet. “Ik wil gebeld worden, want ik wil een nieuwe auto bestellen bij jullie”, riep ik gefrustreerd. “Maar dat is blijkbaar onmogelijk!”. Nu begrijp ik echt wel wat het exclusief maken van een product kan doen voor de wens het daadwerkelijk te bezitten, maar dit gaat mij zelfs te ver.
Ik ga op zoek naar een andere auto.
Normaal noem ik de naam van het bedrijf dat het beter zou kunnen doen niet in mijn blogs, maar ik hoop van harte dat iemand binnen dit bedrijf zich achter de oren krabt en besluit dat het ook anders kan. In de tussentijd ga ik op zoek naar een andere auto.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: Wat is een vette bak voor mijn midlife? En nee, geen tuttige auto, echt een vette wagen! Ik maak namelijk veel kilometers…
Ik wens jullie geen midlife, maar wel de kunst het persoonlijk te maken! En denk erom: Opvolgen die klanten! Want anders gaan ze op zoek naar een ander!