De grootste sales zonde in organisaties

De grootste sales zonde

De grootste saleszonde in organisaties is niet: Niet kunnen verkopen. Ook al zou je misschien denken dat dat erger is dan wat dan ook. Nee, de grootste saleszonde is iets wat bij veel organisaties speelt. En misschien bij jullie ook…?

de grootste sales zonde: Rennen jouw mensen als kippen zonder kop rond?

De grootste sales zonde in organisaties

De grootste saleszonde in organisaties is dat er een duidelijk doel ontbreekt. En Stephen Covey zei het al: Zonder doel is elke richting goed. Bij veel organisaties zie ik dat er keihard gewerkt wordt door iedereen. Toch komt vaak niet alles uit de verf. In mijn optiek ligt dat vaak aan het ontbreken van een helder doel en een duidelijke strategie om daar te komen.

Een helder doel

Een helder doel kan een omzettarget zijn. En grappig genoeg is vaak wel duidelijk welke omzet gedraaid moet worden. Maar hoe je daartoe moet komen, is vaak niet duidelijk. Als je niet hebt besloten wat je doelen precies zijn en wat de manier (strategie) is om daar te komen. Gebeurt er een aantal ongewenste dingen.

Ongewenste dingen

De ongewenste dingen waar je als organisatie mee te maken hebt als jouw doelen en strategie niet helder zijn, is dat mensen moeite hebben met prioriteiten stellen. Want als elke richting goed is, hoe bepaal je dan wat het belangrijkste is? Hoe kun je focus aanbrengen als niet bekend is waar de focus precies op moet liggen? Alles lijkt dan belangrijk. Dit lijkt misschien een klein probleem, maar als mensen niet weten wat belangrijk is rennen ze als kippen zonder koppen rond. En ze kunnen daar zelf weinig aan doen.

Hebben jouw mensen moeite met het bepalen van de prioriteiten?

Hebben jouw mensen moeite met het bepalen van de prioriteiten? Op dit moment geef ik training aan een nieuwe klant. Dit is precies het issue dat speelt. Voor een manager is dit soms lastig om te herkennen. Maar wel super belangrijk! Voor het team is het lastig omdat ze zich soms voelen als in een kippenhok. Dat wil je toch niet?

Heb jij een duidelijk doel en een heldere strategie om daar te komen?

Heb jij een duidelijk doel en een heldere strategie om daar te komen? Of weet je dat misschien niet eens?Weet je hoe je dat kunt controleren? Door op het eerste salesoverleg gewoon de vraag te stellen: Schrijf op wat de doelstellingen voor deze afdeling zijn en benoem hoe we/jij daar moet komen?

Weten mensen het antwoord niet? Of krijg je 10 verschillende antwoorden? Dan is er nog werk aan de winkel voor jou als manager.

Mocht je hulp willen bij het formuleren van jouw doelen of strategie

Mocht je hulp willen bij het formuleren van jouw doelen of strategie, dan hoor ik het graag!

Ik wens je een week met heldere doelen en een duidelijke strategie!

gerelateerde artikelen